Τμήμα Εικαστικών Τεχνών (Π. Ε.)

Permanent URI for this collection

Browse by

Recent Submissions

Results 1 - 5 of 108
  • Item
    Open Access
    What remains
    Παρασκευά, Αναστασία - Ευγενία Δ. (Πτυχιακή εργασία, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, 2023)
    Με αφορμή μία σειρά ασπρόμαυρων φωτογραφιών, έγινε μια επιλογή να αποδοθούν ζωγραφικά με υπερεαλιστικό τρόπο και ρομαντικά στοιχεία τα πιο χαρακτηριστικά από αυτά. Το σχέδιο αποτελεί βασικό σημείο αναφοράς στη δουλειά μου Τα υλικά που χρησιμοποιώ είναι μολύβια γραφίτη σε χαρτί. Τα μολύβια, μου προσφέρουν την απαραίτητη ασφάλεια και λεπτότητα για να δημιουργώ τις επιθυμητές ποιότητες, υφές και λεπτομέρειες. “Χτίζω” τα έργα μου σιγά - σιγά, στρώση με στρώση. Η διαδικασία και ο χρόνος που αφιερώνω στο έργο μου έχουν σημασία για εμένα. Όπως αναφέρει ο Antoine de Saint – Exupéry “c'est le temps que tu as perdu pour ta roise qui fait ta rose si importane”, ( “Είναι ο χρόνος που αφιέρωσες στο τριαντάφυλλό σου που κάνει το τριαντάφυλλό σου τόσο σημαντικό”). Οι κύριες θεματικές που απασχολούν το έργο μου είναι: η αποσύνθεση, ο κύκλος της ζωής και η μνήμη. Αγαπημένα μου πρόσωπα συνδυάζονται με στοιχεία της φύσης όπως: φυτά, έντομα και απομεινάρια ζώων. Τα λουλούδια στα έργα μου συμβολίζουν την ομορφιά, την αναγέννηση αλλά και το εφήμερο. Η απεικόνιση των πορτραίτων αποσκοπεί στη διατήρηση της μνήμης όπως ακριβώς τη στιγμή της λήψης της φωτογραφίας. Η ολοκλήρωση του κάθε έργου λειτουργεί για εμένα ως ένας φόρος τιμής για το πρόσωπο ή το αντικείμενο που απεικονίζεται. Ο χρόνος που αφιερώνεται για την δημιουργία του κάθε έργου ισοβαθμίζεται με τον χρόνο που αφιερώνεται στη σχέση και επαφή μου με το εικονιζόμενο πρόσωπο.
  • Item
    Open Access
    Εκ _ παραδρομής
    Παπουτσάκης, Μάρκος (Πτυχιακή εργασία, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, 2024)
    Η πτυχιακή εργασία αφορά την δημιουργία έργων ζωγραφικής. Κάποια έργα είναι ζωγραφικές συνθέσεις εικόνων από ιστορικές φωτογραφίες, πλάνα από ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές, ενώ κάποια άλλα είναι οι ζωγραφικές αποτυπώσεις των παραπάνω. Όσον αφορά τις συνθέσεις πρόκειται για την συνύπαρξη σε έναν κοινό χώρο μορφών που δημιουργούν είτε έναν τόπο είτε μια κατάσταση που δεν θα συναντούσαμε στην πραγματικότητα. Οι ζωγραφικές αποτυπώσεις είναι οι απόπειρες ερμηνείας εικόνων που παρουσιάζουν αφ’ εαυτού κάτι παράδοξο. Τα έργα έχουν ως αφορμή έννοιες όπως ο ρατσισμός, το ζωώδες σε σχέση με το κανονιστικό, την συνύπαρξη του δράματος με την ευημερία. Σαν σύνολο αφορούν το παράλογο που διατρέχει την ύπαρξη όπως την βιώνουμε σήμερα. Ένα παράλογο που εκπορεύεται από τις σχέσεις εξουσίας είτε με την μορφή της επιβολής είτε με αυτήν του κοινωνικού συμβολαίου. Στόχος είναι οι εικόνες που θα δημιουργηθούν να αποπνέουν μια ατμόσφαιρα ονειρική-εφιαλτική ή/και παράλογη-απρόσμενη η οποία όμως κρύβει γεγονότα που έχουν συμβεί στην πραγματικότητα, θολώνοντας έτσι τα όρια ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό.
  • Item
    Open Access
    Soft clavicle
    Παπαδοπούλου, Σόνια (Πτυχιακή εργασία, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, 2024)
    Η μετάλλαξη των εαυτών μας σε οτιδήποτε θέλουμε, είναι όσο απεριόριστη όσο και το Transness. Ο τίτλος της πτυχιακής μου, Soft Clavicle, έχει να κάνει με την παιδική ηλικία το τραύμα και τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες μέσα στις οποίες μεγαλώνουμε και αναπτυσσόμαστε ιδεολογικά αλλά και σωματικά. Ο τρόπος με τον οποίο μεγαλώνουμε σαν queer άτομα μέσα σε μια κοινωνία, όπως η ελληνική με απόψεις και πεποιθήσεις που θα έπρεπε να έχουν μείνει στο 50’, μας κάνει πιο σκληρά ώστε να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε. Η μαλακότητα μας έχει φύγει, γιατί να μην την επαναφέρουμε; Δουλευώ κυρίως με κλωστές, νήματα, υφάσματα και υλικά που μπορώ να επαναχρησιμοποιήσω ή και ανακυκλώσω. Είναι πολύ σημαντικό για εμένα να αγοράζω όσο το λιγότερο πράγματα γίνεται καθώς και να μην πετάω υλικά. Στόχος μου είναι η επανοικειοποίηση όρων, η διαθεματικότητα, το να βγάλω την ένταση που έχει ένα queer trans άτομο με μια απαλότητα μέσω της επιλογής των υλικών μου και των χρωμάτων. Με αφορά η εμπλοκή με τους φεμινιστικούς αγώνες από το πρώτο κύμα έως και τώρα με μια έμφαση στον τρανσφεμινισμό. Τα τρανς άτομα γενικά αποκλείστηκαν από τον φεμινισμό του πρώτου κύματος, όπως και οι λεσβίες και οι άνθρωποι που θεωρούνταν «queer». Ο φεμινισμός του δεύτερου κύματος είδε μεγαλύτερο επίπεδο αποδοχής από ορισμένες φεμινίστριες, ωστόσο η «τρανσεξουαλικότητα» αποκλείστηκε σε μεγάλο βαθμό και περιγράφηκε ως «ασθένεια», ακόμη και μεταξύ των φεμινιστριών που υποστήριζαν την απελευθέρωση των ομοφυλοφίλων. Ο φεμινισμός του τρίτου και του τέταρτου κύματος αποδέχεται γενικά τα τρανς άτομα και βλέπει την τρανς απελευθέρωση ως ένα συνολικό μέρος της απελευθέρωσης των γυναικών.
  • Item
    Open Access
    Μέλανας κήπος
    Παναγιώτου, Μαρία Γ. (Πτυχιακή εργασία, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, 2024)
    Τα λουλούδια αποτελούν ένα εξέχον θέμα στην τέχνη εδώ και αιώνες, το οποίο -είτε σε πίνακες νεκρής φύσης είτε σε περίπλοκα χαρακτικά- συνεχίζει να αιχμαλωτίζει το κοινό σε όλον τον κόσμο και να εμπνέει καλλιτέχνες. Η χαρακτική διαδικασία περιλαμβάνει το σκάλισμα / τη χάραξη ενός σχεδίου σε μια επιφάνεια με τη χρήση συχνά ενός αιχμηρού εργαλείου για τη δημιουργία περίπλοκων γραμμών και λεπτομερειών. Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι η εικόνα ενός λουλουδιού με ντελικάτη μορφή και χαρακτηριστική υφή. Στην Ελλάδα κάνει την εμφάνισή της στα τέλη του 180υ αιώνα και το 1843 αρχίζει να διδάσκεται στο Πολυτεχνικό Σχολείο ή Σχολή των Τεχνών. Σε μια ξύλινη πλάκα ροκανισμένη για να είναι επίπεδη και λεία ο καλλιτέχνης σχεδιάζει με σινική μελάνη το σχέδιό του. Με τα ειδικά μαχαιράκια και τις γούζες της ξυλογραφίας χαράζοντας αφαιρεί ότι δεν πρέπει να τυπωθεί και αφήνει ανέπαφα αυτά που θέλει να φανούν. Με κύλινδρο απλώνει τυπογραφικό μελάνι στην επιφάνεια του ξύλου ώστε να μελανωθεί ότι εξέχει. Επάνω στη μελανωμένη επιφάνεια τοποθετεί το ειδικό ελαφρύ χαρτί. Στη συνέχεια τυπώνει στο πιεστήριο. Παίρνει έτσι το αποτύπωμα του χαραγμένου ξύλου. Εκείνο που σχεδιάζεται και χαράζεται επάνω στην πλάκα τυπώνεται αντίστροφα στο χαρτί. Δυο είναι οι βασικές τεχνικές της Ξυλογραφίας. Εδώ η χάραξη είναι σε όρθιο ξύλο. Η πλάκα από όρθιο ξύλο είναι πολύ σκληρή, χαράζεται με το καλέμι, την ονγκλέτα και η χάραξη μπορεί να γίνει εξαιρετικά λεπτή. Χάρη στις σύγχρονες εξελίξεις που επιτρέπουν τη χρήση διάφορων εργαλείων και τεχνικών, οι καλλιτέχνες μπορούν να δημιουργήσουν φυσικές και ρέουσες μορφές, προβάλλοντας τη μοναδική ομορφιά και τον χαρακτήρα του κάθε λουλουδιού και αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το προσωπικό τους ύφος. Από το κομψό άνθος της κερασιάς που συμβολίζει τη φευγαλέα ομορφιά της ζωής μέχρι το μεγαλειώδες τριαντάφυλλο που αντιπροσωπεύει την αγάπη και το πάθος (Bidler, 2014), τα λουλούδια -μέσω της τέχνης- αναδεικνύονται για την αισθητική τους αξία, φέροντας ταυτόχρονα βαθύτερα συμβολικά νοήματα. Είναι, ουσιαστικά, σύμβολα της παροδικότητας, καθώς μαραίνονται και πεθαίνουν σχετικά γρήγορα· συνιστούν έτσι μια οδυνηρή αναπαράσταση του πεπερασμένου της ζωής. Αυτή η συμβολική γλώσσα των λουλουδιών προσδίδει βαθύτερο νόημα στο έργο τέχνης, προ(σ)καλώντας τους θεατές να συλλογιστούν και να ερμηνεύσουν το μήνυμά του. Η παράθεση των χαραγμένων επιφανειών ως τρισδιάστατη εγκατάσταση ενισχύει περαιτέρω την εικαστική εμπειρία των θεατών. Η απαθανάτιση των ανθισμένων λουλουδιών και η επιθυμία να διατηρηθεί η ομορφιά τους αποκαλύπτει τη λαχτάρα για μονιμότητα και σταθερότητα σε έναν φθαρτό κόσμο. Η χαρακτική χρησιμεύει ως μέσο κάθαρσης και συναισθηματικής έκφρασης της στοργής και του σεβασμού προς τη φύση. Καθώς οι θεατές περιηγούνται ανάμεσα στα κρεμασμένα λουλούδια, μεταφέρονται σε ένα σύμπαν όπου τα όρια μεταξύ τέχνης και πραγματικότητας είναι ασαφή. Αυτά τα χαραγμένα λουλούδια, με τις περίπλοκες λεπτομέρειες και τη συμβολική σημασία, προσφέρουν μια μοναδική και σαγηνευτική εμπειρία στον θεατή. Στη σύγχρονη εποχή της τεχνολογικής έκρηξης και του μοντερνισμού, η τέχνη της χάραξης λουλουδιών συνεχίζει να είναι προσφιλής και ελκυστική. Ο συνδυασμός παραδοσιακών μεθόδων και σύγχρονων τεχνικών επιτρέπει μια πλούσια, λεπτομερή και γλαφυρή αναπαράσταση των πιο όμορφων δημιουργιών της ίδιας της φύσης. Μέσω αυτής της μορφής τέχνης μάς υπενθυμίζεται η διαχρονική ομορφιά και το νόημα που έχουν τα λουλούδια, καθώς και η διαρκής δύναμη εν γένει της τέχνης να αιχμαλωτίζει και να προκαλεί συναισθήματα.
  • Item
    Open Access
    Crossover
    Μυλωνάς, Αθανάσιος (Πτυχιακή εργασία, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, 2023)
    11 Μαρτίου 2018 11.43 περιπλανώμενος στο παζάρι ρακοσυλλεκτών του Ελαιώνα, εντόπισα ένα κουτί. Το άνοιξα και αντίκρισα για πρώτη φορά Slides. Με εντυπωσίασαν οι μικρές φωτογραφίες με τα έντονα χρώματα, που πάνω τους είχαν καταγεγραμμένες ζωές άλλων. Εκείνη την ημέρα ξεκίνησα ένα κυνήγι θησαυρού και συλλογής πεταμένων αναμνήσεων άλλων ανθρώπων, ελπίζοντας πως θα βρω ένα slide που θα απεικονίζει κάτι εξωπραγματικό. Κάποιος ίσως ένας χρονοταξιδιώτης σαν τον Τζον Τιττορ, να ήταν παρών σε ένα απίθανο γεγονός, να το κατέγραψε με τη φωτογραφική του μηχανή και μετά από πολλά χρόνια αυτό το slide να κατέληγε στο παζάρι όπου θα το έβρισκα εγώ. Όταν η συλλογή μου έφτασε να αριθμοί 2.140 slides αποφάσισα ότι πρέπει να φτιάξω εγώ τις εξωπραγματικές εικόνες που έλπιζα να βρω στις αναζητήσεις μου στον Ελαιώνα, χρησιμοποιώντας τα slides από το αρχείο μου. Ξεκίνησα τοποθετώντας την μια διαφάνεια πάνω στην άλλη, κάνοντας διπλοτυπίες. Έπειτα μελετώντας τις ζωές των άλλων μέσα από τα slides και προσθέτοντας ημερομηνίες και σημειώσεις που έβρισκα γραμμένες επάνω στα προστατευτικά πλαίσια τους, έπλαθα δικές μου ιστορίες.