Repository logo
 

Communities in ArtΙΑ

Select a community to browse its collections.

Results 1 - 4 of 4
  • Πτυχιακές, Μεταπτυχιακές Εργασίες και Διδακτορικές Διατριβές
  • Δημοσιεύσεις ή άρθρα (δημοσιευμένα ή μη) σε περιοδικά και συνέδρια, βιβλία ή κεφάλαια βιβλίων ανοιχτής πρόσβασης
  • Έντυπες Εκδόσεις της ΑΣΚΤ (κατάλογοι εκθέσεων, τιμητικοί τόμοι, πρακτικά συνεδρίων κ.α.)
  • Φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό που παράγεται από το ίδρυμα στο πλαίσιο διοργάνωσης εκδηλώσεων, εκθέσεων, ομιλιών, συνεδρίων κλπ.

Recent Submissions

ItemOpen Access
Lucien 1884
Κλης, Αναστάσιος (Πτυχιακή εργασία, 2025-07-02)
Το έργο Lucien 1884 ενσαρκώνει μια αφήγηση. Ακολουθώντας το καλλιτεχνικό είδος της παραμυθολογίας, μέσα από αντικείμενα-εκθέματα, υπομνήματα και σημειώσεις, περιγράφει μία ιστορία που τοποθετείται στον 19ο αιώνα. Τότε που η θολή ακόμα θεώρηση της εκκολαπτόμενης επιστημονικής μεθόδου άφηνε πολλά σκοτεινά σημεία. Σημεία όπου το λογικό συναντούσε το φανταστικό και επιστημονικές παρατηρήσεις συνόρευαν με τα παραμύθια. Τα αντικείμενα που παρουσιάζονται είναι κατασκευασμένα και έπειτα φθαρμένα ή τροποποιημένα για να διηγηθούν αυτό το “παραμύθι”. Ο σκοπός τους είναι λιγότερο ο ρεαλισμός και περισσότερο η δραματική αφήγηση μίας ιστορίας- μίας παράστασης χωρίς ηθοποιούς. Μία σκισμένη στολή , ένα μοναχικό γάντι και φθαρμένες φωτογραφίες- αυτά, ανάμεσα σε άλλα αντικείμενα πλαισιώνουν μία ιστορία χαμένη στον χρόνο. Μέσα απο αυτά τα “εκθέματα”, ο θεατής μαθαίνει για τους πρωταγωνιστές της ιστορίας και για την ερευνητική αποστολή που αποτέλεσε το τέλος τους. Μέσα από σημειώσεις, υπομνήματα και ευρήματα παρουσιάζεται ως γεγονός ένα χαμένο κομμάτι ιστορίας. Όμως προσοχή: η κάμερα είναι χαλασμένη, οι φωτογραφίες δεν δείχνουν παρά σκιές και μοναδικός οδηγός του επιστήμονα είναι μία γοτθική νουβέλα.
ItemOpen Access
Farewell
Μισεγιάννη, Αθηνά (Πτυχιακή εργασία, 2023-10-04)
Χρησιμοποίησα αντικείμενα, στοιχεία επίπλων και λεπτομέρειες από το εσωτερικό ενός σπιτιού που δεν υφίσταται πλέον. Ο εσωτερικός χώρος μιας κατοικίας, καθημερινός και οικείος, συνιστά πεδίο αναφορών, μνήμης και στοχασμού γύρω από την εφήμερη φύση της υλικής υπόστασης. Τα αντικείμενα της καθημερινότητας, ευτελή, χρηστικά ή διακοσμητικά, φέρουν ένα ιδιαίτερο συναισθηματικό φορτίο. Η αξία που τους αποδίδεται κοινωνικά και προσωπικά καθιστά τον αποχωρισμό δύσκολο, ενώ παράλληλα η διατήρησή τους προϋποθέτει μια συνεχώς αμφίσημη διαδικασία. Μέσα από αυτή τη διαδικασία συγκέντρωσα αντικείμενα που απέκτησαν σημασία είτε μέσω του χώρου που κοσμούσαν είτε μέσω των προσώπων που τα συνόδευαν. Ενσωμάτωναν μνήμες και βιώματα που είχαν πλέον παρέλθει, ενώ νέα αντικείμενα είχαν καταλάβει τη θέση τους, σηματοδοτώντας τον κύκλο της αντικατάστασης και της απώλειας. Η συσσώρευση αυτή οδήγησε στη συγκρότηση μιας εκτεταμένης συλλογής∙ εκατοντάδες αντικείμενα, συγκεντρωμένα σε κούτες, τα οποία δεν μπορούσαν να επανακαθοριστούν με τον τρόπο που υπήρξαν στο παρελθόν. Η καλλιτεχνική πρακτική περιλάμβανε την αποδόμηση και καταστροφή των αρχικών αντικειμένων, από τα οποία διατήρησα μόνο το χάρτινο περίβλημά τους. Τα κατάλοιπα αυτά παρουσιάστηκαν με τρόπο που παραπέμπει στη μουσειολογική πρακτική της αρχαιολογικής έκθεσης, αναδεικνύοντας την υλικότητα του κελύφους και την απουσία του πρωτότυπου αντικειμένου. Τα αρχικά αντικείμενα δεν υπάρχουν πλέον.
ItemOpen Access
Delululand
Νάνος, Ευάγγελος (Πτυχιακή εργασία, 2025-07-09)
Στο Delululand μου, δημιούργησα μια σειρά έργων από ζωγραφικά με ανάγλυφα και γλυπτά που απεικονίζουν πράξεις μιας περσόνας που έχω επινοήσει, φέρνοντας στην επιφάνεια επιθυμίες που κάνω στη φαντασία μου αλλά δεν μπορώ να πραγματοποιήσω στην καθημερινότητά μου, επειδή περιορίζομαι από τα περιβάλλοντα στα οποία έχω ζήσει, περιβάλλοντα που είναι συντηρητικά και εχθρικά απέναντί σε queer άτομα. Η περσόνα στα έργα είναι η επιτομή του self-empowerment για μένα, ένα άτομο που δεν ενδιαφέρεται για τη γνώμη των άλλων. Εκφράζω αμετανόητα το queerness μου και αποτυπώνω τη φαντασίωσή μου και αυτό που θέλω να είμαι στην πραγματικότητα, και το κάνω κάτι αληθινό και απτό. Πολλές εικόνες στα έργα αντλούν αφορμές από αναρτήσεις που γίνονται σε queer social media, και υπογραμμίζω τη σχέση μου με αυτά ως queer άτομο, σχολιάζοντας τα στερεότυπα που αναπαράγουν και τις προσδοκίες που μου δημιουργούν για το πώς «πρέπει» να συμπεριφέρομαι και να είμαι, ενώ, παράλληλα, τα προσεγγίζω με χιούμορ και τα ενστερνίζομαι. Τα χρώματα είναι έντονα και με πολλή χρωστική, παίζοντας με το στερεότυπο ότι οτιδήποτε πολύχρωμο θεωρείται κιτς και queer. Τα ζωγραφικά έργα έχουν την ίδια λογική ως προς τη φόρμα και το χρώμα με τα γλυπτά, που έχουν κατασκευαστεί με 3D εκτυπώσεις. Θέλω να είναι δύσκολο για τον θεατή να ξεχωρίσει τι είναι γλυπτό και τι είναι ζωγραφική. Παίζω με το ψεύτικο και το αληθινό, τι είναι φαντασίωση και τι ψέμα, αλλά ταυτόχρονα όλα είναι αληθινά.
ItemRestricted access
Προσεγγίζοντας την αισθητική του κιτς μέσω του "Avant Garde and Kitsch" του Clement Greenberg
Κολυφέτη, Μαριάνθη (Πτυχιακή εργασία, 2025-09-09)
Η εκπόνηση της εργασίας σκοπεύει στην πολύπλευρη προσέγγιση της αισθητικής του κιτς με άξονα το κείμενο “Avant Garde & Kitsch”, του Clement Greenberg. Ακολουθώντας τη δομή του εν λόγω κειμένου, αρχικά, αναπτύσσεται ένας κριτικός διάλογος γύρω από τις έννοιες του ακαδημαϊσμού, του αλεξανδρινισμού και της πρωτοπορίας με στόχο την θεωρητική και ιστορική πλαισίωση του κιτς. Κατόπιν, αφού αναφερθούν επιγραμματικά οι διάφοροι ορισμοί του κιτς, δίνεται έμφαση στην ανάδειξη του ως πολιτισμικό φαινόμενο, διατρέχοντας ολόκληρη την εργασία. Περαιτέρω, μέσα από τις κριτικές θεωρίες διαφόρων συγγραφέων μεταξύ των οποίων του Matei Calinescu, του Hermann Broch, του Umberto Eco, εξετάζονται οι πολύπλοκοι παράγοντες που συνθέτουν το αισθητικό φαινόμενο. Συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για την ποιότητα της αστικής κουλτούρας, τον ρόλο της εκπαίδευσης τόσο στα αστικά όσο και στα στρώματα της ελίτ και την ουσιαστική παιδαγωγική λειτουργία του κιτς, με τον όρο απαλλαγμένο πλέον από το φλοιό της κατώτερης τέχνης/του κακού γούστου. Ακολουθεί μία διεξοδική ανάλυση για την σχέση της πρωτοπορίας με το κιτς, υπό το πρίσμα των Βaudelaire, Nietzche και Adorno, μεταξύ άλλων, αναδεικνύοντας την σχέση αλληλοσυμπλήρωσης τους, παρά τις καίριες διαφορές που υπογραμμίζονται. Επίσης, εντοπίζονται οι ρίζες της αισθητικής του κιτς ανατρέχοντας στην ιστορία και συνδέοντας την με το ιστορικό φαινόμενο της Θρησκευτικής Μεταρρύθμισης και με το ρεύμα του Ρομαντισμού. Τέλος, εξετάζεται ο ρόλος του κιτς στις πολιτικές πρακτικές, ιδίως ως εργαλείου πολιτικής προπαγάνδας.
ItemOpen Access
Καταστάσεις Δυσφορίας
Βούλγαρης, Αλέξανδρος (Πτυχιακή εργασία, 2025-07-09)
Το θέμα που διάλεξα να ασχοληθώ είναι η δυσφορία. Η εργασία «States of dysphoria» αποτελείται από μία σειρά έργων , που εξερευνούν προσωπικά βιώματα σε μία προσπάθεια καταγραφής και κατανόησης. Είναι ένας καθρέφτης που θίγει καταστάσεις με έμμεσο τρόπο. Η έκθεση εξερευνά τις συναισθηματικές καταστάσεις αποκοπής , ματαίωσης , απώλειας και εγκλωβισμού του ατόμου. Τέλος η έκθεση καλεί το θεατή να αντιμετωπίσει την εσωτερική δυσφορία - δυσαρμονία , που συχνά εκδηλώνεται ως μία ήσυχη, ανεπαίσθητη αλλά επιμονή αίσθηση.