Repository logo
 

ΠΜΣ "Εικαστικές Τέχνες" (ΜΕΤ)

Permanent URI for this collection

Browse by

Recent Submissions

Results 1 - 20 of 137
  • ItemOpen Access
    Η Εικαστική Προσέγγιση της Φυλακής - Μια Διαδρομή από τη Φυλάκιση στην Απόδραση
    Παπανικολάου, Μαρία (Μεταπτυχιακή εργασία, 2011)
    <<Η φυλάκιση είναι ένα άβατο. Βρίσκεται στη σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού. Εκεί στο σκοτάδι και τη σιωπή, κλέφτες και αστυνόμοι παίζουν ένα ένα παιχνίδι διόλου αθώο, διόλου εύκολο. Η φυλάκιση είναι μια άγνωστη πραγματικότητα. Υπάρχει, ενίοτε, στα όνειρα μας, στους εφιάλτες μας. Δεν τη βλέπουμε στην καθημερινότητα δεν είναι στο δρόμο, στα αμφιθέατρα, δεν συζητιέται, δεν επιτρέπεται να συζητηθεί. Που και που τη βλέπουμε σε κινηματογραφικά έργα, αλλά και πάλι είναι απόμακρη και έξω από εμάς. Δεν τη βλέπουμε τη φυλακή. Βλέπουμε μόνο ντουβάρια και συρματοπλέγματα. Εκεί σταματάει η ματιά μας. Δεν μπορεί να εισχωρήσει στα ενδότερα. Δεν φτάνουν έξω οι κραυγές, οι ψίθυροι, η σιωπή.>>
  • ItemRestricted access
    Η Χείρα
    Καραβέλα, Αλεξία (Μεταπτυχιακή εργασία, 2015)
    Στην αρχή του 21ου αιώνα μοιάζει να έχει επέλθει μια αφομοίωση των περισσότερων διακριτικών χαρακτηριστικών της λαϊκής τέχνης, όπως αυτά εμφανίζονται στην αρχή της βιομηχανικής εποχής από τη δυτική μεταβιομηχανική τέχνη, η οποία, μέσα από την πορεία της ιστορίας της, αναδεικνύεται τελικά : σε "μια σύνθετη και πολλαπλή, οργανικά αξεδιάλυτη ενότητα του εργαλείου και του προϊόντος του, του οργάνου και της ενέργειας του - της αιτίας πιο πέρα και του αποτελέσματος της". Μέσα από λειτουργίες όπως η επανάληψη, η επανάχρηση, η οικειοποίηση, η αντιγραφή και η συλλογικότητα, οι πρακτικές ενός ανοιχτού συστήματος πολιτισμού, όπως η λαϊκή τέχνη. Η μοναδική ιδέα αντικαθίσταται από τα συμπλέγματα ιδεών και η πνευματική ιδιοκτησία από το πρόσταγμα μίας κοινοκτημοσύνης των πνευματικών αγαθών, ως πρώτη ύλη για εκ νέου επεξεργασία. Μέσα από τη λειτουργία του διαδικτύου (web), οι ιδέες αυτής της παγκόσμιας κοινότητας συνυφαίνονται, δημιουργώντας έναν νέο συμπυκνωμένο κώδικα επικοινωνίας. Αυτή η διαδικασία αναδιοργάνωσης, θα μπορούσε να ιδωθεί και ως η δυναμική τάση ενός αυτού- οργανωμένου συστήματος (self - organazing system) ενώ οι χρήστες / δημιουργοί του πιο μεγάλου υφαντού, του internet, ως το σύγχρονο παράλληλο του προβιομηχανικού χειροτέχνη, με την επιστροφή σε μία παραγωγική διαδικασία όπου συνυπάρχουν ταυτόχρονα προϊόν, εργαλείο και μέσο (medium) σε μία διαρκή κυκλική κίνηση. Το έργο "η Χείρα" είναι διαρκής προσπάθεια του εντοπισμού μίας φόρμας, που ενοποιεί ετερόκλητες πληροφορίες, αντικείμενα και εμπειρίες.[....]
  • ItemRestricted access
    The crocodile says the worst lies
    Δεληδήμος, Χρήστος (Μεταπτυχιακή εργασία, 2011)
    Η καθημερινή μου επαφή με μια διαχείριση - τακτοποίηση ενός προσωπικού αρχείου (ηλεκτρονικός υπολογιστής) ουσιαστικά η μηχανιστική διαχείριση μια δεύτερης μνήμης είχε ως αποτέλεσμα την αρχική σύλληψη αυτού του έργου. Μετέπειτα ακολούθησε μια δεύτερη και ίσως η πιο σημαντική ιδέα, πως η μη υλικότητα, για την ακρίβεια, η μη απτότητα του φωτός, μπορεί να γίνει φορέας νοημάτων και ιδεών. Με γνώμονα αυτές τις προσωπικές μου σκέψεις, θεώρησα δεδομένο το τεχνολογικό μέσο (projection) που θα χρησιμοποιούσα, συνεπώς το εικαστικό και θεωρητικό μου ενδιαφέρον επικεντρώθηκε, καθαρά και μόνο, στη δημιουργία μιας <<εικόνας φωτός>> υπαρξιακού περιεχόμενου. Ορμώμενος από αυτές τις σκέψεις προσπάθεια να περιγράψω την πολυδιάστατη αντιληπτική ικανότητα του ανθρώπινου υποκειμένου σε σχέση με το περιβάλλον που τον περιβάλλει.[...]
  • ItemRestricted access
    Μεταπτυχιακή εργασία της Καρατζά Άννας
    Καράτζα, Άννα (Μεταπτυχιακή εργασία, 2011)
    Στην έκθεση ιδεών με θέμα <<το σπίτι μου>> στις πρώτες τάξεις του δημοτικού είχα ξεκινήσει με την πρόταση <<το σπίτι μου είναι πολυκατοικία>>, για να μου επιστραφεί διορθωμένη ως εξής: <<το σπίτι μου είναι σε πολυκατοικία>>. Αυτή ήταν και η αρχή της συνειδητοποίησης της σχέσης μέρους- όλου. Στο παιδικό μυαλό που λειτουργεί με εικόνες στερεότυπα υπήρχαν δύο ειδών σπίτια με δύο αντίστοιχα βασικά σχήματα. Η μονοκατοικία, το τετράγωνο σπίτι με την τριγωνική σκέπη με τα κεραμίδια και η πολυκατοικία, το όρθιο ορθογώνιο που διακόπτεται από τις οριζόντιες των κιγκλιδωμάτων και μπαλκονιών. Η δήλωση μου ήταν σαφής: το δικό μου σπίτι είναι το ορθογώνιο με τις οριζόντιες. Όμως η διόρθωση ακυρώνει την απλή αναγωγή μου και με πληροφορεί πως το παιδί μου δεν ταυτίζεται με το σχήμα που είχα κατά νου. Είναι μονάχα μέρος αυτού και ονομάζεται διαμέρισμα....
  • ItemRestricted access
    Traumgeschichte: Η ιστορία ως όνειρο
    Λάμπρου, Δημήτρης (Μεταπτυχιακή εργασία, 2013)
    Σε μια εποχή βαθιάς κρίσης όχι μόνο οικονομικής όπως αυτή που οδυνηρά βιώνουμε σήμερα, αλλά πολιτιστικής και ιδεολογικής κατά την οποία ο άνθρωπος αισθάνεται διάχυτη γύρω του τη μελαγχολία, τη θλίψη και την πλήξη την αβεβαιότητα και την αδυναμία του κυρίως να προσδιορίσει το εφαλτήριο για το άλμα ανάτασης και αναστήλωσης του καταβαραθρωμένου ατομικού και εθνικού του γοήτρου επιζητείται περισσότερο από ποτέ ο επαναπροσδιορισμός ενός επαναστατικού, ανατρεπτικού πνεύματος.[...]
  • ItemRestricted access
    Ηδονή εν Οδύνη
    Πιπερίδου, Χαρά (Μεταπτυχιακή εργασία, 2011)
    Ανιχνεύοντας την κύρια φυσιογνωμία της σύγχρονης εποχής, αναδύονται ερωτήματα που αφορούν στην ίδια την ίδια την ανθρώπινη ύπαρξη. Στις συνθήκες ενός διαρκώς μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος της ύστερης νεωτερικότητας, η αναζήτηση της πρακτικής ταυτότητας, το αίτημα του "πραγματικού εαυτού" καταλαμβάνουν κεντρική θέση.[...]
  • ItemRestricted access
    Beneath the Surface
    Φλέσσα, Δέσποινα (Μεταπτυχιακή εργασία, 2015)
    Το μέσο του σχεδίου και της ζωγραφικής είναι ειδωμένο ξανά ως ένα πεδίο που διανοίγεται χωρικά και διανοητικά, διατηρώντας παράλληλα τις αρχικές αξίες και ποιότητες του. Μέσα από το συγκεκριμένο εγχείρημα, συντάσσεται μια προσπάθεια επαναδιαχείρισης του μέσου και του λόγου με τον οποίο εκφράζεται, αναζητώντας διαρκώς τα όρια του. Ένας λόγος που επεκτείνεται πέραν της επιφάνειας του χαρτιού και εμβαθύνει στις πραγματικές λειτουργίες του σχεδίου. Η θραυσματοπόιηση, η διάλυση και η διαγραφή επαναδιατυπώνουν νέες έννοιες και συνδέσεις σε σχέση με την έννοια του σχεδίου. Η αντίληψη γι' αυτό βρίσκεται πέραν της επιφανείας ως ένας διαρκής πειραματισμός με τις μορφές και τις υλικότητες παράγοντας αινίγματα αντικείμενα που ισορροπούν ανάμεσα στην γλυπτική και την απεικόνιση.[...]
  • ItemRestricted access
    "Συνθέτειν": Το Χρονικό Πράγμα μέσα από τις τρεις σπουδές
    Χρίστου, Στέλλα (Μεταπτυχιακή εργασία, 2019)
    Αναφέρομαι στη Μουσική. Τη μουσική ως μια χρονική τέχνη. Ως την εκδήλωση, όπως λέει ο Στραβίνσκι, ενός στοχασμού περί του ήχου και του χρόνου. Κάθε μουσική σύνθεση μπορεί να ορισθεί και ως χρονικό αντικείμενο. Κράτησα τη λέξη αντικείμενο. Τι είναι αυτό που βρίσκεται <<απέναντι>>μου και ακούω αλλά δε βλέπω; Ακολουθώντας μια σειρά ανησυχιών επί των σύγχρονων τεχνικών σύνθεσης της μουσικής, οδηγήθηκα στη Σχολή Καλών Τεχνών έχοντας την επιθυμία να διερευνήσω τη δημιουργία της μουσικής έτσι όπως δύναται να συμβεί εστιάζοντας στον χώρο και στην ύλη. Επιθύμησα δηλαδή , ξεκινώντας από το αόρατο της ηχητικής εντύπωσης και την οργανωμένη δυτική σημειογραφία του, να φθάσω σε μια χειροπιαστή πραγματοποίηση του. Να γίνει πράμα.[...]
  • ItemRestricted access
    Οριοτροφία - Κομβοτροφία: Cognito confusa et distincta - Μια παιγνιώδης διάθεση
    Μεθενίτη, Ρενάτα (Μεταπτυχιακή εργασία, 2019)
    Αφορμή για το έργο Cognito confusa et distincta - Μια παιγνιώδης διάθεση, υπήρξε το ενδιαφέρον μου για τα αχανή πεδία και τους ερημικούς τόπους, που βρίσκονται στο παρόριο κατοικημένων περιοχών ή σε απόλυτα απομακρυσμένα σημεία. Αυτοί οι μη-τόποι, σύμφωνα με τον όρο του Marc Auge, συχνά αφημένοι στην εγκατάλειψη, -τώρα διακρίνω- μου ασκούσαν πάντα σαγήνη και μια ακαθόριστη απορία. [...]
  • ItemRestricted access
    Η συνάρτηση μίας ατελέσφορης προσμονής
    Παπαδοπετράκης, Ευριπίδης (Μεταπτυχιακή εργασία, 2010)
    The function of unfruitful expectaition / η συνάρτηση μίας ατελέσφορης (άκαρπης) προσμονής, είναι μια εσωτερική περιήγηση πάνω σ' ένα ερώτημα - γεγονός που προϋπάρχει της ανάγκης έκφρασης του. Πρόκειται για ένα σύνολο έργων που αρθρώνεται μέσα από αινιγματικούς συμβολισμούς. Το παρόν δοκίμιο επιχειρεί να ταξινομήσει παρατηρήσεις που ανάγονται σε εγγενή ζητήματα ή γρίφους. Κρίνεται σκόπιμο να επισημανθεί ότι πρόκειται για σώμα δουλείας που αναπτύσσεται σε δύο διαδοχικά κεφάλαια βάσει χρονολογικής σειράς. Αρχικά μέσω ανάπτυξης των θεμάτων με ορισμούς και ερμηνείες, παρουσιάζονται το σημείο εκκίνησης αυτού του "κύκλου"[...]
  • ItemRestricted access
    Μεταπτυχιακή εργασία της Δανάης Δαμιανόγλου
    Δαμιανόγλου, Δανάη (Μεταπτυχιακή εργασία, 2011)
    Επιχειρώντας να μιλήσω για μια τυφλότητα του υποκειμένου -η οποία δεν με αφορά, όμως, αυτή των ματιών- στρέφομαι κατ'αρχάς στην κοινωνιολογία της γνώσης των P. Berger και T. Luckmann, οι οποίοι παρουσιάζουν διεξοδικά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την κατασκευασμένη, από εμάς τους ίδιους, κοινωνική πραγματικότητα. [...]
  • ItemOpen Access
    Σπουδή πάνω στο έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Η Παρθένος και ο µικρός Ιησούς µε την Αγία Άννα
    Αθανασιάδης, Αθανάσιος (Μεταπτυχιακή εργασία, 2024)
    Σκοπός της εργασίας είναι να αναλύσει την έννοια του Χρόνου µέσω της γεωλογίας του τοπίου στο έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι ‘΄Η Παναγία και ο µικρός Ιησούς µε την Αγία Άννα΄. Στην ανάλυση του έργου αναφέρονται πληροφορίες και ιστορικά στοιχεία όπως οι συνθήκες υπό τις οποίες δηµιουργήθηκε , καθώς και οι καινοτοµίες που εισήγαγε ο Λεονάρντο στην αναγεννησιακή ζωγραφική. Στη συνέχεια ακολουθεί η ανάλυση της γεωλογίας στο έργο του Λεονάρντο. Οι αναζητήσεις του τελευταίου στο πεδίο της επιστή µης της γεωλογίας και οι ανακαλύψεις και τα συµπεράσµατα του όπως αυτά αναφέρονται στις πολυάριθµες σελίδες των σηµειώσεων του. Στη συνέχεια αναλύεται η τεχνική του ftottage όπως αυτή επινοήθηκε στις αρχές του εικοστού αιώνα και η επίδραση της στη ζωγραφική. Η εργασία ολοκληρώνεται µε την ανάλυση των έργων που αποτελούν την ερµηνεία του έργου του Λεονάρντο.
  • ItemRestricted access
    Exceptional Athens: culture & tourism in times of exception: Προσεγγίσεις στο θέμα της υπερταύτισης. Ένα παράδειγμα εντός του σύγχρονου πολιτικού, κοινωνικού και οικονομικού συγκειμένου της πόλης της Αθήνας
    Γρηγοριάδου, Σοφία (Μεταπτυχιακή εργασία, 2015)
    Στην πτυχιακή μου εργασία εξετάζω την καλλιτεχνική πρακτική της υπερταύτισης τόσο στις συνθήκες που τη γέννησαν όσο και στο πλαίσιο των σύγχρονων μεταφορντικών καθεστώτων όπου έχει πλέον μετοικήσει. Ξεκινώντας από παρατηρήσεις που αφορούν στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ριζοσπαστική τέχνη να δράσει κριτικά στο σύγχρονο συγκείμενο, επικεντρώνομαι στη συνέχεια σε διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις στην πρακτική της υπερταύτισης. [...]
  • ItemRestricted access
    Απόπειρα ηχητικής και χωρικής προσέγγισης της δράσης των σαϊτών
    Βορριάς, Παναγιώτης (Μεταπτυχιακή εργασία, 2011)
    Η νεωτερικότητα είχε υποσχεθεί ότι θα εξαλείψει οριστικά τη μάστιγα του φόβου ότι θα απαλλάξει την ανθρωπότητα από τους πιο τρομακτικούς κινδύνους. Όπως ισχυρίζεται και ο Zigmunt Bauman, η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα που χαρακτηρίζουν τις κοινωνίες του καιρού μας είναι οι κυριότερες πηγές των πιο τρομερών και ανυπόφορων φόβων μας. Ο φόβος παίρνει τις μεγαλύτερες του διαστάσεις όταν είναι θολός διασκορπισμένος, μετέωρος, δίχως ξεκάθαρη αιτία, δίχως ξεκάθαρη αναφορά και προέλευση. Πλούτος , φτώχεια, δυστυχία, διασκέδαση, μιζέρια, εργατικότητα, απραξία, οικονομική τρομοκρατία, η καταστροφή του πλανήτη, οι προαποφασισμένες αποφάσεις, η εκμετάλλευση, το διαδίκτυο, η τρέλα των μίντια, η διάφανη αρχιτεκτονική με τζάμια, ο αόρατος μεγάλος αδελφός, η διάρρηξη του ιδιωτικού χώρου από όλες τις πλευρές, ο γενικευμένος πεσιμισμός και η γενικότερη εκτροχιασμένη πορεία, όλα αυτά συγκεράζονται σε ένα ασφυκτικό σύστημα (και οι συγκεντρωτικές μεγαλουπόλεις κατέχουν εξέχοντα ρόλο σε αυτό ). Όπως μας πληροφορεί και ο Z. Bauman, η ρευστή, σύγχρονη κοινωνία μας είναι ένα μηχάνευμα που προσπαθεί να κάνει <<βιώσιμη>> τη ζωή με τον φόβο...
  • ItemRestricted access
    Μεταπτυχιακή εργασία του Αθανάσιου Ζαγορίσιου
    Ζαγορίσιος, Αθανάσιος (Μεταπτυχιακή εργασία, 2009)
    Ο άνθρωπος έρχεται στον κόσμο χωρίς τη θέλησή του και φεύγει πάλι χωρίς τη θέλησή του. Σε αντίθεση με τα άλλα ζώα που έχουν στα ένστικτά τους ένα μηχανισμό προσαρμογής στο περιβάλλον τους ζώντας εντελώς μέσα στη φύση, ο άνθρωπος πρέπει να ζήσει τη ζωή του, δε τον ζει αυτή. [...]
  • ItemRestricted access
    Σχήμα Κινήσεων: Υποθέσεις I έως VII
    Σπυριδάκη, Ελένη (Μεταπτυχιακή εργασία, 2010)
    Φανταστείτε ένα λόγο που να συνδέει τις λέξεις: χειριστήριο, πτήση, χάρτης, συσσώρευση, αποθήκη, διαδίκτυο, αρχείο, κατοίκηση, σώμα, Georg Simmel, γέφυρα. ασυνέχεια, ερείπιο, Walter Benjamin, άρθρωση, ανατομία, Gregor Sneider, αποκοπή, Glenn Gould, φούγκα. [...]
  • ItemRestricted access
    Στερεά υγρά
    Καπαρουνάκης, Γιώργος (Μεταπτυχιακή εργασία, 2011)
    Η δυνητικότητα [virtuality] είναι μια έννοια για τις ιδιομορφίες. Σε κάθε περίπτωση δηλώνει κάτι άλλο από τον ίδιο της τον εαυτό, και μέσα σε διαφορετικές θεωρήσεις διστάζει να εγκαταστήσει ένα νόημα, μια οριστική σύλληψη, κάτι που με φυσικό τρόπο αντιστοιχεί σε κάθε ιδιαίτερο θέμα. Πολλές διαφορετικές ερμηνείες και θεωρήσεις δεν συνάδουν πάνω σε μια συνθήκη της δυνητικότητας, αλλά και κατά ένα μεγάλο αριθμό, διαφέρουν στην άρθρωσή τους πάνω σε διαφορετικές τροχιές. [...]
  • ItemRestricted access
    Χρώμα και χώρος
    Γιαννακάκου-Ραζέλου, Δήμητρα (Μεταπτυχιακή εργασία, 2011)
    Το χρώμα και ο χώρος είναι δυο κεντρικές έννοιες στα έργα μου και στην παρούσα εργασία. Αυτό που θέλω να αποδώσω είναι το χρώμα στο χώρο. Η απόδοση του χρώματος στο χώρο γίνεται μέσω της μίμησης και της προσομοίωσης. Το χρώμα το ερευνώ ως υλικό αντικείμενο, ως υλικό της σύγχρονης τέχνης και ως χώρο. [...]
  • ItemOpen Access
    WINDOW
    Φωκέας, Σωτήριος Α. (Μεταπτυχιακή εργασία, 2020)
    Το «WINDOW» είναι ένα ζωγραφικό έργο, μέσα σε ένα άδειο και αποστειρωμένο εργαστήριο. Ένας καμβάς, διαστάσεων 300x300cm, ζωγραφισμένος με μαύρο ακρυλικό χρώμα, είναι το μοναδικό αντικείμενο μέσα στον χώρο - το QR code που σχηματίζεται στο έργο, παραπέμπει στον προσωπικό μου λογαριασμό στο Instagram, υπό το ψευδώνυμο «SOTEUR». Καθώς το Instagram είναι η βασική πλατφόρμα που χρησιμοποιώ τα τελευταία χρόνια για να επικοινωνώ τη δουλειά μου και να βιοπορίζομαι, τα έργα που βρίσκονται στον προσωπικό μου λογαριασμό ως «SOTEUR», δημιουργήθηκαν για να υπάρχουν αυτόνομα μέσα στην πλατφόρμα και όχι ως αναφορές έργων που βρίσκονται στον φυσικό κόσμο. Γι' αυτό και δεν μπορούν να «φύγουν» ποτέ από τον λογαριασμό μου στο internet - εκεί είναι ο φυσικός χώρος έκθεσής τους. Το «WINDOW» προκύπτει μετά από έρευνα και ανάλυση του διαδικτύου και των social media ως έναν νέο «δημόσιο χώρο» και χώρο έκθεσης, όπως και τη σημασία του να απομακρύνεται ο καλλιτέχνης από θεσμούς όπως γκαλερί και μουσεία, ως πράξη αυτονομίας, σε συνδυασμό με τη θέση του στο διαδίκτυο και την κοινωνία του σήμερα. Βασικό ρόλο στην τελική διαμόρφωση και παρουσίαση αυτού του έργου έπαιξε η ψηφιοποίηση του χώρου της τέχνης λόγο των συνθηκών που δημιουργήθηκαν από τον Covid-19. Το έργο συμβολίζει το «παράθυρο» στον χώρο της τέχνης, που μπορεί να προσφέρει πρόσβαση σε οποιονδήποτε, από οπουδήποτε, ως το έναυσμα για μία διαφορετική εμπειρία θέασης που επανεξετάζει την έννοια της pop art όπως ορίστηκε πριν από περίπου οκτώ Δεκαετίες.
  • ItemRestricted access
    Το σεντόνι / ημερολόγιο κάλεσμα για επαφή
    Αγγελίογλου, Ιάνθη (Μεταπτυχιακή εργασία, 2011)
    Το έργο Το σεντόνι / ημερολόγιο χαρακτηρίζεται έντονα από το στοιχείο του προσωπικού. Συσχετίζεται με εκείνο το νόημα της τέχνης που ξετυλίχθηκε γύρω από τις έννοιες του προσωπικού, εξομολογητικού, βιωματικού, καθώς και με τους καλλιτέχνες που πρόβαλαν το πρόταγμα της ένωσης της ζωής και της τέχνης μέσα από τη χρήση του σώματος και από το κάλεσμα για τη συμμετοχή του θεατή. [...]