ΠΜΣ "Εικαστικές Τέχνες" (ΜΕΤ)
Permanent URI for this collection
Browse by
Browsing ΠΜΣ "Εικαστικές Τέχνες" (ΜΕΤ) by Advisor "Ξηροπαΐδης, Γιώργος, 1958-"
Results 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted access An exile : who asks where? : πτυχιακή εργασίαΔημητριάδη, Έρη (Μεταπτυχιακή εργασία, 2016)Σε πολύ μικρή ηλικία, τότε που με παράξενο τρόπο εικόνες χαράσσονται στην μνήμη μας καταλαμβάνοντας ανεξήγητα δυσανάλογο χώρο, ήρθα αντιμέτωπη με ένα τοπίο που το περίβλημά του ήταν πολύ δύσκολο να οριοθετηθεί εντός της αντιληπτικής μου δυνατότητας. Περνώντας από ένα λιμάνι του γενέθλιου τόπου μου παρατήρησα σιδερένια ερειπωμένα καράβια, αφημένα μέσα στη θάλασσα, να αποσυντίθενται αργά παραχωρώντας στη σκουριά τον τελευταίο λόγο. Εύκολα προσβάσιμα από την ακτή, με τις μπουκαπόρτες να χάσκουν, έστεκαν όρθια σαν ένας στόλος που δεν έχει κριθεί ακόμα η τύχη του, σύροντάς με βαθύτερα στην απορία. ‘Τι είναι εδώ;’ Η απάντηση ενέτεινε την εικόνα ριζώνοντάς την οριστικά μέσα μου: ‘Α, το Νεκροταφείο Πλοίων’. Έτσι ήταν γνωστός αυτός ο τόπος, απολύτως προσδιορισμένος από την πρακτική στην οποία υποτάχθηκε για περίπου 7 δεκαετίες και με αυτή την ονοματοθεσία ήταν ενταγμένος στο ευρύτερο κοινωνικό σώμα. Ιδιοκτήτες που δεν ήταν διατεθειμένοι, όπως προέβλεπε ο κανονισμός, να πληρώσουν τα τελευταία ναύλα του πλοίου τους ώστε να καταλήξει και να διαλυθεί σε κάποιο διαλυτήριο, παρατούσαν εκεί τις ιδιοκτησίες τους προκειμένου να απαλλαγούν άμεσα από τα βάρη τους. Σταδιακά ο κόλπος, από τόπο μνήμης είχε μετατραπεί σε υπολειμματικό χώρο που όμως μια άλλη μνήμη είχε άρχισε να εγγράφεται. Το όνομα ‘Νεκροταφείο πλοίων’ διατηρήθηκε για πάρα πολλά χρόνια, μέχρις τα πλοία να ανασυρθούν και να εξαφανιστούν λίγο πριν την διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004. Τότε κρίθηκε απαραίτητο να καθαριστεί το ιστορικό λιμάνι από τα σαπιοκάραβα και τα σκουπίδια ώστε να αναδειχθεί η σημασία του ως τόπου διεξαγωγής της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας, που σύμφωνα με το ελληνικό εθνικό αφήγημα, αποτελεί μια από τις πιο εμβληματικές στιγμές της αρχαιοελληνικής ιστορίας. Όταν τα υλικά ίχνη της σύγχρονης περιόδου εξαφανίστηκαν, απελευθερώθηκε χώρος ώστε να αναδυθεί το εξέχουσας ιστορικής σημασίας φορτίο, που για πολλές δεκαετίες ‘θόλωνε’ κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Πολύ σύντομα μετά την απομάκρυνση των κουφαριών και μεγάλου μέρους των απορριμμάτων, το εν λόγω λιμάνι με το γεωγραφικό όνομα Κυνόσουρα Σαλαμίνας θα ‘αποκαθιστούσε’ το ιστορικό του βάρος, και η προηγούμενη περίοδος θα ετίθετο στην απόλυτη σιωπή. Κανείς έκτοτε δεν θα αναφερθεί σε αυτήν τη μνήμη παρά μόνο για να τονίσει την υποβάθμιση της περιοχής.Item Restricted access CrystallizationΠρωτοπαπά, Χαρά (Μεταπτυχιακή εργασία, 2016)To έργο είναι μια εγκατάσταση στο χώρο. Το κεντρικό στοιχείο του είναι ένα νάιλον, ημιδιαφανές «δοχείο» με περίμετρο 3,5μ όπου μέσα του είναι αναρτημένος ένας γυαλιστερός όγκος, φτιαγμένος από κόλλα ξύλου και ακρυλικά χρώματα σε ροζ αποχρώσεις. (Το νάιλον είναι αναρτημένο από την οροφή, και αιωρείται κάνοντας μια ανάλαφρη φυσική κίνηση). Το πάτωμα (ο χώρος που βρίσκεται ακριβώς κάτω από το κεντρικό αυτό αναρτημένο νάιλον) είναι οριοθετημένο με λευκές ταινίες και καλυμμένο με διάφανες μεμβράνες κατασκευασμένες επίσης με κόλλα καιτοποθετημένες με τρόπο ώστε να δημιουργούνται διάφορες πτυχώσεις και αντανακλάσεις. Ακριβώς κάτω από την αναρτημένη κατασκευή τίθεται ένας μικρής διάστασης γύψινος κύβος, απ' όπου ακούγεται ένας ήχος, μια επαναλαμβανόμενη μελωδία-κάλεσμα. Στον τοίχο αναρτώνται με σύρμα, διάφανες μεμβράνες.Item Restricted access Sonance - momentum : sonance - from cycle to cycleΕφέογλου, Δημήτρης (Μεταπτυχιακή εργασία, 2016)Η εργασία επιχειρεί μια πορεία γύρω από θεωρητικές θέσεις και εικαστικές πρακτικές οι οποίες συγκροτούν μια αλλαγή στον τρόπο παραγωγής του καλλιτεχνικού έργου καθώς και μια σύνδεση με το προτεινόμενο έργο μου. Η εργασία αναπτύσσεται σε δύο μέρη. Αρχικά, εστιάζω στους τρόπους με τους οποίους η σύγχρονη τέχνη ενθαρρύνει την επαναπλαισίωση της ζωγραφικής και της γλυπτικής από διαφορετικά τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά. Επιχειρώ μία θεωρητική μετάβαση από τη λειτουργία του μέσου, στη στροφή της αντίληψης γι αυτό κυρίως τη δεκαετία του 1960 μέχρι και τη σημερινή ανάγκη για τη χρήση νέων μέσων ζωγραφικής έκφρασης. Στη συνέχεια αναλύω τις στρατηγικές μετασχηματισμού που ακολούθησα κατά την πορεία παραγωγής των δύο σειρών Sonance - momentum και Sonance - from cycle to cycle. Πρόκειται για μια οργάνωση σκέψεων σχετικά με τις μεθόδους τις οποίες έχω επιλέξει και πάνω στις οποίες εργάζομαι.Item Restricted access Διερευνώντας την έννοια της πλαστικότητας του εγκεφάλου στα πλαίσια της χωροκρατικής αντίληψης βεβαιότητες και αβεβαιότητες του χώρουΓερογιάννη, Γεωργία (Μεταπτυχιακή εργασία, 2016)Η μελέτη του ανθρώπινου εγκεφάλου του πολυπλοκότερου αντικειμένου στο σύμπαν, αναμφισβήτητα αποτέλεσε και αποτελεί μια από τις κορυφαίες αναζητήσεις στην αιχμή της επιστημονικής έρευνας, με τα αποτελέσματα των εργασιών αυτών να μας εκπλήσσουν διαρκώς. Η πλαστικότητα του εγκεφάλου, η προσαρμοστικότητα το, ο τρόπος που μαθαίνει, δημιουργώντας καινούργιες συνάψεις μεταξύ των νευρωτικών δικτύων, ο τρόπος που αλλάξει προσπαθώντας κάθε φορά να κατανοήσει και να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα, αποκαλύπτει ένα δυναμικό και διαρκώς μεταβαλλόμενο πεδίο αλληλεπίδρασης, που οπωσδήποτε όση γνώση και να κατακτήσει η ανθρωπότητα, δεν θα μπορέσει να εξαντλήσει.Item Restricted access Μηχανισμοί αμφιθυμίαςΜάρκου, Λαμπρινή (Μεταπτυχιακή εργασία, 2018)Στην προσπάθεια μου να συλλάβω έναν κόσμο που μετασχηματίζεται συνεχώς, αφετηρία της εικαστικής μου πρακτικής αποτέλεσαν οι έννοιες της αποσταθε ροποίησης, της ανισορροπίας και της αμφιταλάντευσης. Με την παρέμβαση μου στην ωρολογιακή τάξη των πραγμάτων, επιχειρώ να διεισδύσω στο εσωτερικό τους, πλήτωντας τα αισθήματα, τις ορμές και τις ενοράσεις. Σ’ αυτό το πλαίσιο αρθρώνεται η εικαστική μου πρακτική, η οποία έχει ώς βάση της την διερεύνηση σχέσεων δυνά μεων, διαδικασία μέσω της οποίας επιδιώκω να διαμορφώσω τα θεμέλια ενός νοητι κού σύμπαντος. Η ανάγκη μου να ενσωματώσω στο έργο μου τόσο την κίνηση όσο και τον ήχο, με οδήγησε σε εικαστικές πρακτικές οι οποίες επιστρατεύουν τις αρχές, τόσο της φυσικής όσο και της μηχανικής πραγματικότητας.Έτσι, ακολουθώντας μεθόδους συναφείς του κινήματος της Κινητικής Τέχνης, επικεντρώνομαι σε αυτές τις δυναμικότητες του ενεργείν, οι οποίες προκύπτουν μέσω του αισθήματος, της σκέψης και της πράξης. Υπο το πρίσμα αυτό, οι σκέψεις και οι πράξεις δύνανται να οδηγήσουν σε εκφάνσεις μιας μύχιας επαναστατικότητας, κατ’ επέκταση ακόμα και σε εκδηλώσεις εξέγερσης.