ΠΜΣ "Ψηφιακές Μορφές Τέχνης" (ΨΜΤ)
Permanent URI for this collection
Browse by
Browsing ΠΜΣ "Ψηφιακές Μορφές Τέχνης" (ΨΜΤ) by Advisor "Ρεντζής, Θανάσης, 1947-"
Results 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted access ThodorockyΒογιατζίδης, Θεόδωρος (Μεταπτυχιακή εργασία, 2010)Το καλλιτεχνικό έργο που παρουσιάζεται εδώ αποτελείται από ένα φίλμ διάρκειας 33 λεπτών με την ονομασία ‘Thodorocky”. To Thodorocky, εμπνευσμένο από την κλασική αμερικάνικη υπερπαραγωγή Rocky, χρησιμοποιεί την ήδη υπάρχουσα αναγνωρισιμότητα του πρωταγωνιστή ο οποίος έχει αναχθεί σε ήρωα-πρότυπο από τον θεατή όχι μόνο λόγω της αίσθησης της ελπίδας και της εκπλήρωσης του ονείρου που αυτός συμβολίζει, αλλά και από την αντοχή του στο πέρασμα των χρόνων που ανέδειξαν την φιγούρα του ως «κλασική». Ο χαρακτηρισμός του «κλασικού» εδραιώνει την θέση του ανάμεσα σε άλλα είδωλα-πρότυπα, του προσδίδει κύρος και διαχρονική αξία. Πατώντας πάνω σε αυτές τις αξίες το Thodorocky παρουσιάζει τον ομώνυμο αντι-ήρωα να επιδίδεται σε δράσεις που θα έρχονταν σε πλήρη αντίφαση με το ήθος και την υπόσταση του «αληθινού» ήρωα. Παρουσιάζοντας έναν κόσμο μπερδεμένο εθνικά, όπου το ελληνο-μεσογειακό στοιχείο διατηρεί κάποια χαρακτηριστικά, δηλώνει μεν την παρουσία του, αλλά έχει καταφανώς παραγκωνιστεί από αυτό της υποκουλτούρας της δυτικής υπερδύναμης. Τροφοδοτούμενο δε από μία καθημερινή σταδιακή συνειδητοποίηση των "κακώς κειμένων" μιας συναισθηματικής, μα συνάμα και διεφθαρμένης κοινωνίας, το Thodorocky παρωδεί την πηγή έμπνευσής του, αποκαθηλώνει την ίδια του την προέλευση κι αντιδρά παρωδιακά στην συμπιεστική πρόταξη του «πολιτικά ορθού».Item Restricted access Από το πανοπτικόν στις κοινωνίες του ελέγχουΜητρόπουλος, Ανδρέας, 1976- (Μεταπτυχιακή εργασία, 2008)Η τεχνολογία εμφανίζεται στις μέρες μας ως ολικό κοινωνικό γεγονός, δηλαδή ως γεγονός που επεκτείνεται στο σύνολο των ανθρώπινων δραστηριοτήτων, από τις πλέον εργαλειακές έως τις εξόχως προσωπικές και πνευματικές. Αποτέλεσμα της εξάπλωσης αυτής είναι η δημιουργία δυνητικών ή εικονικών κόσμων, οι οποίοι σταδιακά κατακτούν την πρωτοκαθεδρία έναντι του κόσμου των αισθήσεων. Συνακόλουθη είναι και η μεταβολή του τρόπου με τον οποίο ο άνθρωπος αισθάνεται, παρατηρεί και αντιλαμβάνεται τον κόσμο του. Βρισκόμαστε δηλαδή μπροστά σε μια οντολογική μεταβολή, σε μια αλλαγή του πλαισίου που καθορίζει τον γνωσιοθεωρητικό και συνειδησιακό ανθρώπινο ορίζοντα. Αν με τη βιομηχανική επανάσταση η μηχανή αντικατέστησε τους μύες και τη σωματική δύναμη, η σημερινή τεχνολογική επανάσταση χαρακτηρίζεται από το γεγονός ότι ο υπολογιστής αντικαθιστά το μυαλό, ή τουλάχιστον όλο και περισσότερες συγκεκριμένες λειτουργίες του. «Τελικά όλα είναι ψηφιακά, πράγμα που σημαίνει πως τα πάντα πρέπει να ειδωθούν ως μια λιγότερο ή περισσότερο πυκνή κατανομή των στιγμών, των bits. Αυτή η ερμηνεία επιτρέπει τη σχετικοποίηση της έννοιας του “πραγματικού”: όσο πιο πυκνή είναι η κατανομή τόσο περισσότερο πραγματικό είναι κάτι, ενώ όσο πιο αραιή είναι η κατανομή τόσο περισσότερο δυνητικό είναι κάτι. Αυτό που ονομάζουμε, βιώνουμε και αντιλαμβανόμαστε ως πραγματικό, είναι εκείνα τα σημεία, εκείνες οι καμπυλώσεις ή τα κοιλώματα, όπου τα σωματίδια πυκνώνουν και οι δυνατότητες υλοποιούνται. Αυτή είναι η κοσμο-εικόνα, όπως μας την προτείνουν οι επιστήμες και μας την παρουσιάζουν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Εφεξής, έτσι θα ζούμε και ας μη θέλει να το χωρέσει ο νους μας.»Item Restricted access Δημόσιος χώρος και διαδίκτυο : η έννοια της περιπλάνησης και του παιχνιδιού στη σύγχρονη πόλη των δικτύωνΙωαννίδης, Ζαχαρίας (Μεταπτυχιακή εργασία, 2007)Το φαινόμενο της Πόλης αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο του ανθρώπινου πολιτισμού και το ζήτημα της ερμηνείας της γένεσης και της μετάλλαξής του στο χώρο-χρόνο, έχει απασχολήσει διεξοδικά τους τομείς της ανθρώπινης φιλοσοφίας και επιστήμης. Η σύγχρονη μητρόπολη της πληροφορίας και των ηλεκτρονικών δικτύων του δυτικού πολιτισμού –η αποκαλούμενη και Μετά-Πόλη- αν και συχνά προβάλλεται ως σύγχρονο φαινόμενο, στην πραγματικότητα όπως θα δούμε αποτελεί έναν κόμβο σε μια μακρόχρονη ιστορική διεργασία. Άλλωστε η επικράτεια της «νέας» τεχνολογίας στη σημερινή εποχή αποτελεί με τη σειρά της προϊόν ιστορικής εξέλιξης και μετάλλαξης παλαιότερων τεχνολογικών μέσων. Η παραπάνω διεργασία καθοριζόταν ανέκαθεν από τις ευρύτερες κοινωνικό-οικονομικές επιταγές. Στην παρούσα μελέτη δεν επιχειρείται μια προσπάθεια να μελετηθεί η ιστορική καταγωγή της Πόλης, ειδωμένης ως αρχιτεκτονικό σύνολο. Η έρευνα εστιάζει στην αναζήτηση κάποιων σταθερών που αφορούν στη σχέση του ανθρώπου με το χώρο του, τόσο σε φυσικό όσο και σε συμβολικό επίπεδο, μέσα σε ένα αστικό περιβάλλον που διαρκώς μεταλλάσσεται. Στόχος της έρευνας είναι η επανεξέταση της σύγχρονης αστικής μητρόπολης και της ανθρώπινης διάδρασης στον κόσμο της πληροφορίας και των υπρρδικτυώσεων. Σε δεύτερο επίπεδο επιχειρείται η ανάδειξη του διαχρονικού ανθρώπινου αιτήματος για επανοικειοποίηση των δημόσιων χώρων της πόλης, ζήτημα το οποίο διαπραγματεύεται το πρακτικό μέρος της εργασίας.Item Restricted access Εφαρμογές του διαδικτύου στην παραγωγή και διανομή ψηφιακού κινηματογράφουΔεληνικόλας, Δημήτρης (Μεταπτυχιακή εργασία, 2005)Στην εργασία αυτή τον πρώτο ρόλο έχει η ψηφιακή τεχνολογία μέσα από δύο επιμέρους εφαρμογές της, τον ψηφιακό κινηματογράφο και το διαδίκτυο. Στην πράξη τα δύο αυτά μέσα είναι αποτέλεσμα της εφαρμογής και ανάμιξης της ψηφιακής τεχνολογίας με δύο παλαιότερα και εξίσου ζωντανά και λειτουργικά μέσα. Το πρώτο είναι ο κινηματογράφος και στη περίπτωση του διαδικτύου, το τηλέφωνο. Ακολουθώντας την θέση του Panofsky μπορούμε να μελετήσουμε πώς οι καινοτομίες της ψηφιακής τεχνολογίας επηρέασαν και διαμόρφωσαν τα βασικότερα χαρακτηριστικά του νέου ψηφιακού κινηματογράφου, και πώς επίσης με τον συνδυασμό του ηλεκτρονικού υπολογιστή και της δικτύωσης των τηλεφωνικών γραμμών επιτεύχθηκε και διαμορφώθηκε η πρώτη μορφή διεθνούς διαδικτύου. Ακολουθώντας όμως την κατεύθυνση του Bazin μπορούμε να παρατηρήσουμε κάτι εξίσου σημαντικό. Το τρόπο με τον οποίον η διαμόρφωση των νέων αυτών μέσων έχει ήδη κατά μεγάλο βαθμό προκαθοριστεί από παλαιότερους κώδικες αντίληψης και αναπαράστασης, που μπορούμε να μελετήσουμε σε προηγούμενα μέσα επικοινωνίας και έκφρασης. Η ουσία είναι ότι η Τεχνολογία και η τέχνη, το κάθε μέσο και η χρήση του αλληλοκαθορίζονται δυναμικά και η μελέτη και των δύο δυναμικών αποκαλύπτει ενδιαφέρουσες πτυχές για την κατανόηση και των επιμέρους μέσων αλλά και της ίδιας της καλλιτεχνικής δραστηριότητας.Item Restricted access Η εικόνα ως μάρτυρας της πραγματικότητας και της φαντασίαςΤσιγδέμογλου, Ιωάννης (Μεταπτυχιακή εργασία, 2005)Η εικόνα πράγματι είναι μαρτυρία, και η μαρτυρία συγκροτεί εικόνα. Η κάθε μορφής εικόνα αφηγείται τον πραγματικό ή φανταστικό κόσμο Η ανάγκη του ανθρώπου να περιγράφει την φύση, ή τεχνητά νοηματικά στοιχεία, από τα πανάρχαια χρόνια άφησε ίχνη παντού. Η όραση ως μία από τις βασικότερες αισθήσεις της ανθρώπινης οντότητας, μεταφέρει ως μέσο επικοινωνίας, στον εγκέφαλο εικόνες από το περιβάλλον διαρκώς, και με όλο το εύρος της οπτικής γωνίας που συλλαμβάνει η όραση. Όλοι οι άνθρωποι βλέπουμε, γνωρίζουμε, συνηθίζουμε το περιβάλλον, εντυπώνουμε πρόσωπα και καταστάσεις, ωθούμε στο υποσυνείδητο, και αναπλάθουμε παραστάσεις στον ύπνο, ή δημιουργούμε εικόνες σε στιγμές αυτοσυγκέντρωσης, νοσταλγίας, ή φαντασίωσης. Πρόκειται για μια αίσθηση η οποία πρωτοστατεί στην ύπαρξή μας και μας καθορίζει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα πάντα. Είναι αυτό που διασαφηνίζει ευκολότερα και σαφέστερα την ύπαρξη εννοιών, και το αποτέλεσμα γίνεται κατανοητό, αντικειμενικά, υπερβατικά, υποκειμενικά.Item Restricted access Η εν επωδώ αναμονήΤσαγκαράκης, Εμμανουήλ (Μεταπτυχιακή εργασία, 2010)Ο τίτλος του θεωρητικού σκέλους της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας είναι: Η εν επωδώ Αναμονή. Η λέξη επωδός χρησιμοποιείται εδώ με την μεταφορική της σημασία, δηλαδή με την έννοια της επαναληψημότητας του γεγονότος της αναμονής, με την συχνή και περιοδική του εμφάνιση στην καθημερινή ζωή. Η παρούσα εργασία δε επιδιώκει να αναδείξει πλευρές μιας γενικευμένης αναμονής, όπως για παράδειγμα, της προσμονής για την ελπιδοφόρα μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση του νέου ανθρώπου ή για την δια βίου προσμονή της έλευσης του Κυρίου. Ούτε ενδιαφέρεται ν’ αναδείξει μορφές αναμονής που κατά τεκμήριο διαθέτουν μια σύμφυτη αισιοδοξία, όπως αυτή του τουρισμού ή την επιθυμητή και ενεργητική αναμονή του δημιουργού για την κυοφορία ενός έργου τέχνης. Αντίθετα, θα προσπαθήσει να προσεγγίσει από διάφορες οπτικές γωνίες, τις μορφές πρόσληψης της παθητικής, της μη ελεγχόμενης και απευχόμενης αναμονής. Επιχειρεί ν’ αναστοχαστεί πάνω στην μόνιμη επωδό των αναπόφευκτων παύσεων που στοιχειώνουν την καθημερινότητα του σύγχρονου ανθρώπου. Αυτή η άσκοπη επωδός, που όλοι μας μοιραζόμαστε, βιώνεται ατομικά, συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στην διαμόρφωση μιας σύνθεσης του προσωπικού «ποιήματος» που λέγεται ζωή. Το θέμα της παρούσης εργασίας εγείρει ερωτήματα που χρίζουν απαντήσεων, όπως: Τι συμβαίνει στο άτομο ή στα ά τομα όταν συναντιόνται με τον χρόνο της αναμονής; Τι συμβαίνει στην καθημερινότητα, στον ερωτικό τομέα, στην κινηματογραφική αναμονή, στην ψυχαναλυτική σκέψη, στον φιλοσοφικό στοχασμό, στην ψηφιακή πραγματικότητα ή στην ποιητική της αποτύπωση; Θα καταβληθεί προσπάθεια να διερευνηθούν καταστάσεις όπως: Τι επιβάλουν οι δημόσιοι χώροι αναμονής των αυτοκινητοδρόμων, των αεροδρομίων, των σταθμών, των νοσοκομείων, των τραπεζών ή των δημόσιων υπηρεσιών και τελετών; Τι παράγουν οι κάθε φορά συναισθηματικές συσσωρεύσεις μέσα στην αναμονή; (π.χ. την προσμονή, την ανησυχία, τον εκνευρισμό, την ανασκόπηση, την ελπίδα, την έλευση του αναπόφευκτου, την παράταση κ.τ.λ.).Item Restricted access Ο εξπρεσιονισμός και τα τεχνικά μέσαΠάτμιος Καρούκ, Βασίλειος, 1977- (Μεταπτυχιακή εργασία, 2006)Ο όρος Εξπρεσιονισμός, προέρχεται από την λατινική λέξη expression, που προέρχεται από το ρήμα ex-primere, από το premere που σημαίνει, εκπιέζω εκθλίβω (oleum amygdalis). To exprimo verba σημαίνει προφέρω, φθέγγομαι. To exprimo imaginem σημαίνει εκμάττω και το exprimo sensum, εκφράζω το νόημα. To exprimo προέρχεται από το expressus, που σημαίνει σαφής, φανερός και από αυτό προέρχεται και ενσωματώνεται στις Λατινογενείς γλώσσες. Έκφραση σημαίνει, η μορφοποίηση ενός σχήματος που πηγάζει από το «εσωτερικό» -ενός υποκειμένου, σε ένα πλαίσιο που αναφέρεται σε ένα κάποιο σύστημα, το οποίο είναι το αποτέλεσμα μιας δράσης, του ίδιου του υποκειμένου. Με άλλα λόγια η λέξη έκφραση μιλά για το “σχήμα”, το οποίο παράγει ένα υποκείμενο με τον τρόπο του. Όπως είναι προφανές από τα παραπάνω, η Τέχνη των τεχνολογικών μέ σων είναι, μια εν δυνάμει κι εν πολλοίς, εν ενεργεία εξπρεσιονιστική Τέχνη. Αυτό είναι ένα γεγονός, το οποίο, κάποιες θεωρίες των μέσων, που σημειωτέον είναι πολύ πρόσφατες, το αποδέχονται, αλλά κάποιες άλλες όχι. Όλοι όμως συμφωνούν ότι από την γέννηση των νέων τεχνικών μέσων και μετά, η Τέχνη αλλάζει δραματικά. Το ότι πεθαίνει η γραπτή ποίηση, ίσως και να είναι γεγονός, υπό την έννοια ότι θα μαραζώσει και θα χαθεί, αφού καινούργια εργαλεία πιο εύχρηστα και ικανότερα θα γίνουν πληρέστεροι φορείς περιεχομένου, ή αν θέλετε πληροφορίας. Η αντικειμενικότητα όμως, που διαφαίνεται να προσδιορίζουν τα νέα τεχνικά μέσα, έρχεται σε σύγκρουση με τις υποκειμενικότητες και την εκφραστικότητα των καλλιτεχνών που τα χρησιμοποιούν. Οι μεταφυσικές, υπερβατικές, συναισθηματικές, ή όπως αλλιώς μπορούμε να τις διακρίνουμε, ανάγκες των καλλιτεχνών με εξπρεσιονιστικές τάσεις, δεν χωρούν σ’ έναν κόσμο όπου όλα τα πράγματα είναι εγκλωβισμένα σε άκαμπτες προδιαγραφές μέσων. Από την στιγμή που μιλάμε για χρήση τεχνικών μέσων, κατά την γνώμη μου, όλα τ’ άλλα ίσως περιττεύουν. Είναι σίγουρα πολύ διαφορετική η δημιουργία όταν χρησιμοποιείς μαθηματικούς λογαριθμικούς τύπους, από το να ζωγραφίζεις ή και να βιντεοσκοπείς, αλλά όπως και να έχει το επί κεντρο της αυτής δραστηριότητας είναι ο ίδιος ο άνθρωπος. Ο άνθρωπος ως ο χειριστής όλων των διαθέσιμων τεχνικών μέσων, από την γραφίδα μέχρι τα μαθηματικά μοντέλα.Item Restricted access Σεξουαλικότητα και μακάβριοΤούρλας, Γιώργος, 1979- (Μεταπτυχιακή εργασία, 2008)O όρος σεξ, από την λατινική λέξη sexus, σημαίνει την ταυτότητα του φύλου και κατά συνέπεια, ο όρος σεξουαλικότητα σημαίνει το σύνολο των γεννητικών χαρακτήρων και των φαινομένων που συνδέονται με το φύλο. Η σεξουαλικότητα αναφέρεται στην έκφραση της ψυχικής και βιολογικής λειτουργίας που στοχεύει στη σωματική ικανοποίηση και συναισθηματική πληρότητα δια μέσου της ηδονής. Είναι μια έννοια πολυδιάστατη, που αφορά στη βιολογική, γνωστική, ψυχική, συναισθηματική και κοινωνική πλευρά του ανθρώπου. Ξεκινάει από τη γέννηση, οργανώνεται με την ψυχοσυναισθηματική ωρίμανση και διεκδικείται με την αναζήτηση του ερωτικού συντρόφου. Ο σεξουαλικός ρόλος του ατόμου προσδιορίζεται από την ψυχική ωρίμανση και τη βιολογική γνώση στην αναζήτηση της σεξουαλικής και συναισθηματικής ολοκλήρωσης. Πιο συγκεκριμένα, ο σεξουαλικός ρόλος χαρακτηρίζεται από τη σεξουαλική ταυτότητα, τη σεξουαλική λειτουργία-δραστηριότητα και τη σεξουαλική ικανοποίηση. Ο άνθρωπος μέσα από την εξελικτική του πορεία και την ψυχοσυναισθηματική του ωρίμανση διαμορφώνει το σεξουαλικό του ρόλο, αναζητώντας την ικανοποίηση. Η σεξουαλική συμπεριφορά του ατόμου καθορίζεται από παράγοντες όπως οι σχέσεις του ατόμου με τους άλλους, το πολιτισμικό πλαίσιο στο οποίο ζει καθώς και από τις συνθήκες της ζωής του. Η σεξουαλικότητα που αναφέρεται στην αντίληψη του ατόμου για το φύλο του και αντανακλά τα βιώματά του γύρω από το sex στις διάφορες φάσεις της ζωής του καθορίζεται επίσης από παράγοντες όπως η προσωπικότητα, το βιολογικό υπόστρωμα και η γενική αίσθηση του εαυτού του. Αναμενόμενο είναι, κατά συνέπεια, ότι η σεξουαλικότητα καθώς και η σεξουαλική συμπεριφορά ανάμεσα σε διαφορετικά άτομα ποικίλει. Είναι δύσκολο να ορίσουμε με ακρίβεια τι περιλαμβάνει η φυσιολογική σεξουαλικότητα και ο τρόπος που αυτή εκδηλώνεται.Item Restricted access Σκέψεις και θεωρήσεις για την εικόνα του 21ού αιώναΣχινά, Μαρία (Μεταπτυχιακή εργασία, 2007)Ο Αριστοτέλης διαβεβαίωνε τους ακροατές του ότι η όραση υπερείχε όλων των άλλων αισθήσεων. Στην κοινωνία μας για να είναι ένα πράγμα αληθινό πρέπει να είναι ορατό και κατά προτίμηση σταθερό. Εμπιστευόμαστε το μάτι και όχι το αυτί. Τώρα κάθε υγιές άτομο, ανεξαρτήτως κουλτούρας ξοδεύει το μεγαλύτερο μέρος της εναργούς ζωής του στο ορατό κόσμο των τριών διαστάσεων. Παράλληλα, εδώ και χιλιάδες χρόνια οι άνθρωποι εικονοποιούν τα πάντα, τον ορατό κόσμο, τις σκέψεις τους, τους θεούς τους. Πριν ακόμα οι άνθρωποι συνειδητοποιήσουν το γιατί, οι εικόνες αποτελούσαν γι’ αυτούς τη βάση με την οποία καθόριζαν την σχέση τους με τις εμπειρίες τους με τον χώρο και με τον χρόνο. Πριν ακόμα καταφέρουν την πληροφορία να την περάσουν στο γραπτό λόγο οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν τις εικόνες για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, αλλά και με πλήθος από φανταστικά πλάσματα ή θεούς. Πιθανώς, η εικόνα, όπως ίσως και ο χορός, να αποτέλεσαν ένα από τα πρώτα μέσα επικοινωνίας των ανθρώπων μεταξύ τους. Εκτός όμως από μέσο επικοινωνίας οι εικόνες αποτελούν ενσάρκωση της ανάγκης του ανθρώπου να κατανοήσει και να εικονοποιήσει τον κόσμο. Οι εικόνες αποτελούν το κρίσιμο τρόπο με τον οποίο ο κόσμος γίνεται πραγματικός. Ο άνθρωπος δια μέσω της εικόνας όχι μόνο αντιλαμβάνεται τον εξωτερικό του κόσμο αλλά κατορθώνει να εκφράσει βαθύτερες σκέψεις και προβληματισμούς για τον εαυτό του και την ίδια τη ζωή. Η ανάγκη αυτή να εξωτερικεύσει έναν εσωτερικό κόσμο, να προβάλλει το είναι του και τις σκέψεις του σε εικόνες παραμένει ίσως μιά βασική "λειτουργία", του ανθρώπου, όπως η αναπνευστική λειτουργία. Αυτή η ανάγκη, συναντάται σε όλους τους πολιτισμούς. Η ζωή ίσως να μην μπορούσε να εξελιχθεί εάν δεν υπήρχε η δυνατότητα μιάς μορφής δημιουργίας εικόνων που να μαρτυρούν την περιπλοκότητα της ανθρώπινης εμπειρίας. Δεν αποτελεί τυχαίο γεγονός ότι στο παρελθόν οι εικόνες κατά καιρούς είχαν απαγορευθεί ή καταστραφεί.