Τμήμα Εικαστικών Τεχνών (Π. Ε.)
Permanent URI for this collection
Browse by
Browsing Τμήμα Εικαστικών Τεχνών (Π. Ε.) by Category "Φωτογραφία"
Results 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item Embargo In the Loving MemoryΣωτηρίου, Χριστίνα-Άννα (Πτυχιακή εργασία, 2024-06-26)Πρόκειται για μια σειρά 12 φωτογραφιών συνοδευόμενη με μια υποενότητα 7 φωτογραφιών που εξυπηρετούν μια χρονική αφήγηση .Μέσα από στιγμές μιας αδιάφορης καθημερινότητας ξετυλίγεται το νήμα της πορείας μιας γυναίκας με αναπηρία. Μια αναπαράσταση της συναισθηματικής φόρτισης των αναμνήσεων που παρατίθεται παράλληλα με φωτογραφίες από τα οικογενειακά άλμπουμ της παιδικής ηλικίας, σε μια συνομιλία του γεγονότος με το συναίσθημα. Μια εξομολόγηση δυσκολίας στην συμφιλίωση με τον εαυτό, το ανάπηρο σώμα και ότι αυτό συνεπάγεται. Μια συνειδητή αναβίωση της συναισθηματικής πολυπλοκότητας που χαρακτηρίζει την πορεία προς την ενηλικίωση. Όμως δεν πρόκεɩταɩ γɩα μɩα παραδοχή δυστυχίας. Αντίθετα, πρόκεɩταɩ γɩα μια μελέτη καθοριστικών στιγμών στο ταξίδι της αποδοχής συνθηκών και καταστάσεων. Μια προσπάθεια κατανόησης του φάσματος των συναισθημάτων που πιθανόν βιώνει ο καθένας μεγαλώνοντας και τι από αυτά επιλέγει να αφήσει πίσω ή να διατηρήσει στην μνήμη του.Item Open Access Things Shining in the DarkΒραδή, Λουίζα (Πτυχιακή εργασία, 2022)H πτυχιακή εργασία Things Shining in the Dark, αποτελεί μια εξερεύνηση της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα από ταραχώδη τοπία συγκρούσεων, μετανάστευσης και μεταμόρφωσης. Μέσα από μια σειρά πολυμεσικών έργων τέχνης πολυμέσων, οι θεατές προσκαλούνται σε ένα ταξίδι στη σύγχρονη πραγματικότητα, όπου τα όνειρα συγκρούονται με τις σκληρές πραγματικότητες και οι ελπίδες τρεμοπαίζουν στο σκοτάδι. Στο επίκεντρο της έκθεσης βρίσκεται η φωτογραφική σειρά The Island Beyond the Coast, που αποτελεί μια ωδή στο λιμάνι του Πειραιά - μια πύλη σε μακρινούς ορίζοντες και ένα σύμβολο της λαχτάρας της αναχώρησης. Στο πλαίσιο του παγκόσμιου εμπορίου και της καπιταλιστικής επέκτασης, το λιμάνι αναδεικνύεται ως ένας οριακός χώρος όπου τα όνειρα και οι εφιάλτες συγκλίνουν και όπου η υπόσχεση για νέα ξεκινήματα συγκρούεται με το βάρος της ιστορίας και της παράδοσης. Στο βίντεο Πέρασμα, μεταφερόμαστε στην ηρεμία ενός μικρού κόλπου δίπλα στην θορυβώδη ζώνη μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Cosco στον Πειραιά, σε ένα κόσμο όπου ο χρόνος κυλά διαφορετικά. Ανάμεσα στην κολοσσιαία παρουσία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η ζωή ξετυλίγεται σε μια αντίθεση παράδοσης και νεωτερικότητας, όπου τα ρεύματα του καπιταλισμού συγκρούονται με τον αργό ρυθμό της παραδοσιακής ζωής. Οι άνθρωποι, απτόητοι από τους γίγαντες του εμπορίου, ρίχνουν τις πετονιές τους στα νερά, η αρχαία τέχνη στο ψάρεμα αποτελεί απόδειξη ανθεκτικότητας στην αλλαγή. Με φόντο τα πανύψηλα πλοία που φορτώνονται με κοντέινερ που προορίζονται για μακρινές ακτές, οι διαχρονικές μελωδίες ενός πανηγυριού γεμίζουν τον αέρα, συγκεντρώνοντας τις κοινότητες. Σε αυτόν τον οριακό χώρο, η αντιπαράθεση μεταξύ του παλιού και του νέου είναι ολοφάνερη. Η ακτοφυλακή κλείνει τον κόλπο στους ψαράδες ως υπενθύμιση των δυνάμεων που διαμορφώνουν τον κόσμο μας. Είναι μια ταινία δοκίμιο - ένας διαλογισμός στη διασταύρωση παρελθόντος και παρόντος, παράδοσης και καπιταλισμού. Στην συνέχεια μια σειρά από χρυσά υφασμάτινα Κ47, στις Εμπόλεμες ζώνες της ύπαρξης, αποτυπώνουν την έννοια της βίας και της σύγκρουσης και τον βαθύ αντίκτυπο της στις ατομικές ζωές και τη συλλογική συνείδηση τόσο των ενηλίκων όσο και των παιδιών. Το έργο σε συνδυασμό με το κείμενο, εμβαθύνει στις εμπειρίες παιδιών στρατιωτών σε περιοχές συγκρούσεων, όπως η Βαγδάτη και η Ουγκάντα, τονίζοντας τις τραγικές συνέπειες της βίας που συχνά οδηγούν στην απόφαση να εγκαταλείψει κανείς το σπίτι του. Το Ana Anna, ένα ντοκιμαντέρ σε εξέλιξη, εξερευνά το μεταμορφωτικό ταξίδι της Άννας Ιβάνκοβα, μιας Κουβανής τρανσέξουαλ χορεύτριας που αναζητά μια νέα πραγματικότητα μακριά από τα όρια της πατρίδας της. Μέσα από προσωπικές συνεντεύξεις και κινηματογραφικές εικόνες, αναπαριστάται η αναζήτηση της προσωπικής απελευθέρωσης μπροστά στις αντιξοότητες. Τέλος, το Love Moves Me, ένα ηφαιστειακό συντριβάνι, είναι ένας συλλογισμός στις στοιχειώδεις δυνάμεις του νερού και της πέτρας, εξερευνώντας θέματα ρευστότητας, αντιθέσεων και συνεχούς ροής. Εδώ, το σιντριβάνι γίνεται σύμβολο της αιώνιας ροής της ζωής, μια υπενθύμιση της διασύνδεσης όλων των ζωντανών όντων και της καθολικής επιθυμίας για κίνηση και αλλαγήItem Open Access ΆτιτλοΑγγελάκα, Εύα (Πτυχιακή εργασία, 2024-01-31)Η ιαπωνική έννοια του «wabi-sabi» που αναγνωρίζει την ομορφιά της παροδικότητας και της ατέλειας των πραγμάτων, είναι κεντρικής σημασίας έννοια και μεθοδολογικό εργαλείο στο έργο μου. Οι πρωσικού μπλε κυανοτυπίες εμφανίζονται από αρνητικά σχέδια στο χέρι, από 3D ή από φιλμ, σε φυσικό βαμβακερό ύφασμα. Μέσα από εμπειρίες που διαμορφώνουν μία πολυπολιτισμική και κοσμοπολίτικη ιδιοσυγκρασία ως αποτέλεσμα της δεκαετούς διαμονής μου στην Ιαπωνία, τη Σουηδία και αλλού, διερευνώ τελετουργικά και ανιμιστικές παραδόσεις. Ερευνώ θέματα όπως η παντοδυναμία της Φύσης σε σχέση με την απομάκρυνση μας από αυτήν, τον Άνεμο (Άνιμα, Ψυχή, αλλά και η κινεζική φιλοσοφία των αέρηδων που προκαλούν όλες τις καταστάσεις του σώματος) και σύμβολα όπως ο Λωτός (ιερό φυτό στην Ασία και στη Μεσόγειο, σύμβολο θανάτου και αναγέννησης), ενώ ταυτοποιώ και αναδεικνύω κοινά σύμβολα και πρακτικές σε διαφορετικούς πολιτισμούς. Αυτο-μυθιστορηματικοί χαρακτήρες συνυπάρχουν στην εικαστική επιφάνεια με υβριδικά πλάσματα και αρχετυπικά στοιχεία - των οποίων η γέννηση δεν έχει μια συγκεκριμένη στιγμή μέσα στο χρόνο αλλά ορίζει την ανθρωπότητα ως τέτοια - για να παράξουν αφηγήσεις και συνειρμούς που σχολιάζουν τη συλλογική ανθρώπινη εμπειρία.Item Open Access Ένας τυχαίος περίπατοςΜανδηλαρά, Ελισάβετ (Πτυχιακή εργασία, 2022)Η πτυχιακή εργασία δημιουργήθηκε με αφορμή την έννοια του έρωτα, και αποτελείται από δυο ένότητες έργων με τίτλους "Οι κόγχες της Αφροδίτης" και "Ένας τυχαίος περίπατος"Item Open Access Επανασχεδιασμένες αφηγήσειςΑσημακάκης, Γεώργιος (Πτυχιακή εργασία, 2023-07-27)Το Reimagined Narrations (Επανασχεδιασμένες αφηγήσεις) αποτελείται από επεξεργασμένες εικόνες και ένα βίντεο-κολάζ. Αντλεί υλικό από φωτογραφικά άλμπουμ της οικογένειάς μου. Πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτά τα ντοκουμέντα έχουν οι γονείς μου, με φόντο τους την Αθήνα, τη Ρόδο και τη Ναύπακτο. Τους γονείς μου πλαισιώνουν φίλοι και συγγενείς. Μέσα από τις εικόνες παρακολουθούμε σκηνές διακοπών, εορτών αλλά και άλλων στιγμών, που οι ίδιοι θεώρησαν αρκετά σημαντικές, ώστε να τις απαθανατίσουν με τον φωτογραφικό φακό. Κατά τη διάρκεια της καραντίνας λόγω της πανδημίας Covid-19 αποφάσισα να ψηφιοποιήσω φωτογραφίες από τα οικογενειακά άλμπουμ, πριν η πάροδος του χρόνου τις καταστρέψει τελείως. Πρωταρχικός μου σκοπός ήταν η συντήρηση της παράδοσης των φωτογραφικών άλμπουμ της οικογένειας, μιας και είμαι ο μόνος πια που συνεχίζει να κρατάει φωτογραφικό άλμπουμ. Μέσα από τη διαδικασία αυτή γίνομαι «αφηγητής» στην ιστορία που δημιουργούσαν τα μέλη της οικογένειάς μου, ανακαλύπτοντας ομοιότητες και διαφορές με την τότε «εκδοχή» των γονιών μου, όταν ήταν στην ίδια ηλικία με εμένα τώρα. Οι εικόνες αναπτύσσονται γραμμικά στον χώρο συστήνοντας μια ενδεχόμενη αφήγηση. Εσωτερικά στην αφηγηματική γραμμή, υπάρχουν φωτογραφίες που επαναλαμβάνονται και οι οποίες έχουν υποστεί διαφορετική επεξεργασία. Οι επαναλήψεις αυτές παγώνουν τα στιγμιότυπα στο χρόνο. Μέσα από την έρευνα του οικογενειακού φωτογραφικού αρχείου, επιχειρείται μια σύνδεση του νέου με το παλαιό. Όχι μόνο μέσω της επεξεργασίας, από ένα σύγχρονο μέσο, όπως ο ηλεκτρονικός υπολογιστής, σε ένα παλαιότερο μέσο, αλλά και με την αποτύπωση μιας άλλης εποχής με δικά της δεδομένα και πλαίσιο. Έχοντας ως εργαλείο την τεχνολογία, επεμβαίνω και αναπλάθω την οικογενειακή ιστορία. Πέρα από τις επεξεργασμένες εικόνες, το βίντεο-κολάζ αποτελείται από γρήγορα εναλλασσόμενες εικόνες που μετασχηματίζονται διαρκώς δημιουργώντας ένα καινούργιο κάθε φορά «χώρο». Ο θεατής καλείται να ξαπλώσει και να βυθιστεί στον χώρο των εικόνων. Η στάση του σώματος παραπέμπει σε κατάσταση ύπνωσης και η γρήγορη εναλλαγή των εικόνων στα όνειρα.Item Open Access Η απόδραση από την σωματική φυλακή έχει ως τίμημα την ζεστασιάΓώτη, Αικατερίνη (Πτυχιακή εργασία, 2023)Σε έναν ιλιγγιώδη, συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο, το ψηφιακό τοπίο μπορεί να αποτελέσει την απόδραση από την ασταμάτητη και βίαιη ροή της υλικής πραγματικότητας. Εκεί, το σώμα σταματά να είναι φυλακή και η υλικότητα παύει να είναι περιοριστική. Το τίμημα της λύτρωσης από αυτά, είναι η ζεστασιά. Μέσα στον αχανή και ακαθόριστο ψηφιακό χώρο, αμέτρητα σημεία μοιράζονται αναλογικά αισθήματα, σαν αμέτρητοι κόσμοι που μοιράζονται το ίδιο σώμα.Item Open Access Η σφάιρα, ο γείτονας, η γιαγιά μου και ένα καρπούζιΚερεφιάδου, Ιωάννα (Πτυχιακή εργασία, 2024)Γλυπτική, εγκατάσταση, βίντεο, φωτογραφία.Item Open Access Πτυχιακή εργασίας 'Ελενας ΑναγνωστάκηΑναγνωστάκη, Έλενα (Πτυχιακή εργασία, 2024-06)Το έργο είναι αποτέλεσμα της ερευνητικής μου προσπάθειας κατανόησης της έννοιας της εικόνας και του μηχανισμού παραγωγής της. Τι είναι στην πραγματικότητα μια εικόνα; Πόσο διαφέρει από το πραγματικό; Πόση από την αλήθεια του πραγματικού μεταφέρει και πόσο αλλοιώνει το ίδιο το υποκείμενο; Πόσο καθοριστική είναι η διαμεσολάβηση του μέσου όσον αφορά το τελικό αποτέλεσμα, όταν άλλοτε προσθέτει και άλλοτε αφαιρεί πληροφορίες; Η μηχανή μπορεί και μας εκθέτει με εικόνες άγνωστες προς εμάς και αμφίσημες ως προς την ερμηνεία τους.Item Open Access Ψυχική ΔιαταραχήΠρίτσα, Ισαβέλλα (Πτυχιακή εργασία, 2024)Ονομάζομαι Ισαβέλλα Πρίτσα και είμαι απόφοιτος του τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, με ειδίκευση Ψυχολογίας, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και τελειόφοιτη του Εικαστικού Τμήματος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Η ψυχοπαθολογία ιδωμένη ως φωτογραφικό αντικείμενο αποτελεί ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα, που συνδυάζει τις θεωρητικές και εικαστικές μου γνώσεις. Οι ψυχικά ασθενείς, απεικονίζονται συχνά ως θύτες ή αποδιοπομπαίοι τράγοι. Τα εγχειρίδια ψυχικής υγείας κάνουν χρήση εικόνων αποθεμάτων (stock images) ή αποφεύγουν εντελώς την απεικόνισή τους. Παράλληλα, η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος έχουν δημιουργήσει στερεοτυπικές εικόνες που τους τοποθετούν στο περιθώριο και διαστρεβλώνουν την κοινή γνώμη. Ως εκ τούτου, εστιάζω το φωτογραφικό μου φακό στην επίδραση που μπορεί να έχει η τέχνη στην αλλαγή αυτής της αντίληψης. Επιδιώκω να παρουσιάσω ψυχικές διαταραχές ή συμπτώματά τους με μια ρεαλιστική ματιά, που αποκαθιστά την κανονικότητα και την πολυπλοκότητα της κατάστασής τους . Μέσα από μια σειρά από σκηνοθετημένες φωτογραφίες στόχος είναι να δημιουργηθεί μια αίσθηση ασφαλείας, που θα ενθαρρύνει τους ασθενείς και τις οικογένειές τους να απευθυνθούν σε έναν ειδικό ψυχικής υγείας. Καθώς έτσι θα αναγνωρίσουν ίσως μέσα στις φωτογραφίες και το δικό τους βλέμμα, τη δική τους συνθήκη. Ευελπιστώ πως οι φωτογραφίες μου θα συντελέσουν στην μείωση του κοινωνικού στίγματος για τους ψυχικά νοσούντες και θα προσφέρουν στήριξη και κατανόηση αντί για κατακραυγή, σε συνδυασμό με τη δημιουργία ανοιχτού διαλόγου για την ψυχική υγεία.