Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης (Π. Ε.)
Permanent URI for this collection
Browse by
Browsing Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης (Π. Ε.) by Advisor "Ρούσσου, Βαρβάρα"
Results 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted access Vincent van Gogh: Η αυτοεικόνα του καλλιτέχνη μέσα από τις επιστολές τουΘανέλλας, Κωνσταντίνος (Πτυχιακή εργασία, 2025-10-10)Ο Vincent van Gogh υπήρξε μια από τις πιο ιδιοφυείς και ταραγμένες μορφές της τέχνης του 19ου αιώνα, και η εκτενής επιστολογραφία του –κυρίως με τον αδελφό του Theo – αποτελεί καθρέφτη της εσωτερικής του πορείας. Στις επιστολές του αποτυπώνεται όχι μόνο η βαθιά αδελφική σχέση και στήριξη, αλλά και οι αγωνίες του σχετικά με την καλλιτεχνική του ταυτότητα, την πίστη στον Θεό, την αποξένωσή του και τη θέση του στον κόσμο. Η μητέρα του, Anna Cornelia Carbentus, υπήρξε επίσης αποδέκτης σημαντικών γραμμάτων, τα οποία φανερώνουν την ανάγκη του για την οικογενειακή θαλπωρή. Η πρώιμη επαφή του με την Gallery Goupil, όπου εργάστηκε, τον έφερε σε επαφή με το εμπόριο τέχνης, αλλά ταυτόχρονα ενίσχυσε το αίσθημα του ανικανοποίητου. Στη ζωγραφική του ο van Gogh αναζητούσε απελευθέρωση από τις ακαδημαϊκές φόρμες, δίνοντας προτεραιότητα στο συναίσθημα και στο βίωμα και το πέτυχε, ενώ η λογοτεχνία υπήρξε γι’ αυτόν πηγή έμπνευσης και στοχασμού. Ωστόσο, η ψυχική του αστάθεια, που περιγράφεται σε αρκετές επιστολές, τον οδήγησε στην απομόνωση και, τελικά, στην αυτοχειρία. Η αλληλογραφία του, πέρα από προσωπικό ντοκουμέντο, λειτουργεί και ως πολύτιμο κλειδί κατανόησης της ζωγραφικής του και της υπαρξιακής του αγωνίας.Item Restricted access Η τέχνη μέσα από το βλέμμα του Νικόλαου ΚάλαςΤροχίδου, Βασιλική (Πτυχιακή εργασία, 2025-10-02)Η παρούσα εργασία εξετάζει τη θεωρητική, τεχνοκριτική και επιμελητική δραστηριότητα του Νικόλαου Κάλας, εστιάζοντας στη συμβολή του στη διαμόρφωση της ελληνικής και διεθνούς διανόησης του 20ού αιώνα. Μέσα από την καταγραφή της βιογραφικής και πνευματικής του διαδρομής, αναλύονται τρεις κομβικές φάσεις της ζωής του: η Αθήνα, το Παρίσι και η Νέα Υόρκη. Οι πόλεις αυτές δεν λειτουργούν μόνο ως γεωγραφικοί και χρονικοί σταθμοί αλλά και ως ιδεολογικά πλαίσια που καθόρισαν την πορεία και σκέψη του: μαρξισμός (Αθήνα), φροϋδομαρξισμός (Αθήνα και Παρίσι) και υπερρεαλισμός (Παρίσι και Νέα Υόρκη). Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα θεωρητικά του έργα και στις παρεμβάσεις του στον χώρο της τεχνοκριτικής, καθώς και στη σημασία της επιμελητικής του δράσης ως πεδίο εφαρμογής των ιδεών του. Τέλος, η εργασία αποτιμά το έργο του Κάλας υπό το πρίσμα της σύγχρονης σκέψης, αναδεικνύοντας τη διαχρονικότητα της προσέγγισής του στην τέχνη ως μέσο αισθητικής, κοινωνικής και πολιτικής παρέμβασης.Item Restricted access Πορτραίτα του Κακού στην δυτική Τέχνη Από την Γένεση στην Κόλαση του Δάντη και στον Χαμένο Παράδεισο του MiltonΣτεφανάτος, Γεράσιμος (Πτυχιακή εργασία, 2025-06-18)Η μακραίωνη σχέση του Κακού με την Τέχνη παραμένει μέχρι σήμερα σε παράλληλη και διαρκώς μεταβαλλόμενη ροή, με την αρχέγονη διαμάχη ανάμεσα στο Καλό και το Κακό να εμφανίζεται στα ιερά γραπτά κείμενα ήδη από τα πρώτα χρόνια του Χριστιανισμού. Η εικόνα, λόγω του αναλφαβητισμού αλλά και της ευχερέστερης νοηματικής κατανόησης και πρόσληψης του εικαστικού έργου, βρίσκεται συχνά σε προνομιακή θέση έναντι του πολιτισμού της γραφής, όπου η εικονογράφηση θρησκευτικών κειμένων λειτουργεί ως μία άτυπη συνύπαρξη θρησκευτικού, ιστορικού, φιλοσοφικού και κοινωνικού αποτυπώματος, με τον ζωγράφο να αναδεικνύεται ως συνδετικός κρίκος Πρώτος και βασικός στόχος της εργασίας είναι να παρατηρήσει την εξέλιξη του και πως αυτό επιδρά και ερμηνεύεται ιστορικά μέσα από την εικαστική αποτύπωση θρησκευτικών κειμένων της Γένεσης καθώς και των δύο επικών ποιημάτων, όπου η σύμπραξη λόγου και εικόνας ξεδιπλώνεται υπό το πρίσμα της διδακτικής θεματολογίας του Τμήματος Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης. Εικαστικές Τέχνες, Ιστορία, Φιλοσοφία και Αισθητική, Πολιτική, Λογοτεχνία, Θέατρο και Θεωρία των Φύλλων αλληλοσυμπληρώνονται, αλληλοεμπλέκονται και ενίοτε αλληλοσυγκρούονται, λειτουργώντας εν τέλει ως συνιστώσα δύναμη της εξελικτικής διαδικασίας της Κοινότητας Δεύτερη και επίσης σημαντική επιδίωξη είναι πέρα από την συμπερασματική ανασκόπηση της κύριας θεματολογίας, να τεθούν υπό την μορφή συλλογισμών κάποιες προσωπικές διαπιστώσεις αναφορικά με την εξέλιξη της έννοιας του Κακού στον σύγχρονο κόσμο και πως η Τέχνη αντιλαμβάνεται τον ρόλο της απέναντι του, σε συνάρτηση με την ανθρώπινη ηθική και την κοινωνική πραγματικότητα.
