Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης (Π. Ε.)
Permanent URI for this collection
Browse by
Browsing Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης (Π. Ε.) by Advisor "Λινάρδου, Καλλιρρόη"
Results 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted access Η βιογραφική εικόνα κατά τον όψιμο μεσαίωνα : το παράδειγμα του Άγιου ΦραγκίσκουΜιχαλοπούλου, Μαρία (Πτυχιακή εργασία, 2016-09)Η συγκεκριμένη μελέτη πραγματεύεται ένα ξεχωριστό είδος εικόνων, το οποίο συναντάται στην Ανατολική Μεσόγειο κατά τη βυζαντινή περίοδο, καθώς και τη μεταφορά του στην Ιταλική Χερσόνησο. Πρόκειται για τις βιογραφικές εικόνες, με βασικό παράδειγμα διεισδυτικότερης μελέτης τις βιογραφικές εικόνες του Αγίου Φραγκίσκου. Παρακάτω θα αναφερθούν αρχικά οι απόψεις δύο ερευνητών, οι οποίοι επιχειρηματολογούν σχετικά με την προέλευση και τα κύρια χαρακτηριστικά των βυζαντινών βιογραφικών εικόνων. Έπειτα θα ερευνηθεί ο τρόπος με τον οποίο το είδος αυτό επηρέασε τους Ιταλούς καλλιτέχνες. Στη συνέχεια θα αναφερθώ στο βίο του Αγίου Φραγκίσκου και τέλος θα αναλυθούν οι πρώιμες βιογραφικές εικόνες του. Στόχος της παρούσας πτυχιακής εργασίας είναι να ερευνηθεί η χρήση και λειτουργία του είδους αυτών των εικόνων εκτός των ορίων της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και στα πλαίσια της μελέτης της αναδυόμενης λατρείας του συγκεκριμένου Αγίου και των πρώιμων βιογραφικών του εικόνων.Item Restricted access Η εξέλιξη της εκκλησιαστικής ζωγραφικής στο σύγχρονο Ελληνικό κράτος : οι προσπάθειες ανανέωσης και η περίπτωση του αγιογράφου Μιχάλη ΒασιλάκηΒάτος, Γεώργιος (Πτυχιακή εργασία, 2021)Σκοπός της παρούσας εργασίας, είναι να παρουσιάσει την εξέλιξη της εκκλησιαστικής ζωγραφικής στο σύγχρονο Ελληνικό κράτος. Αυτή η χρονική περίοδος των διακοσίων χρόνων μπορεί να χωριστεί σε δύο μεγάλες υποπεριόδους. Η πρώτη ουσιαστικά ξεκινάει με την περίοδο της Βαυαροκρατίας και θα διαρκέσει μέχρι τον μεσοπόλεμο. Είναι μια περίοδος που η κεντρική πολιτική εξουσία επιβάλει ένα συγκεκριμένο καλλιτεχνικό ιδίωμα στην εκκλησιαστική ζωγραφική, ιδίωμα Δυτικής προέλευσης, γνωστό και ως «Ναζαρηνό». Αυτό το στυλ θα αναδειχτεί ως κυρίαρχο για περισσότερο από έναν αιώνα. Κύριος στόχος των εμπνευστών του ήταν να αντικαταστήσει το προγενέστερο Βυζαντινότροπο – λαϊκό εικαστικό ιδίωμα που υπήρχε στην προεπαναστατική Ελλάδα, ιδίωμα το οποίο η Αντιβασιλεία έκρινε ότι δεν συμβάδιζε με την «πολιτισμική αναγέννηση» του νεοσύστατου Ελληνικού κράτους. Η Μικρασιατική καταστροφή θα σημάνει – μαζί με τον επαναπροσδιορισμό της καλλιτεχνικής γλώσσας στην κοσμική ζωγραφική – και την επανεμφάνιση (ή την προσπάθεια αναβίωσης) της Βυζαντινής ζωγραφικής. Θεωρητικά κάτι τέτοιο ακούγεται αδόκιμο στον βαθμό που η Βυζαντινή ζωγραφική έπαψε να υπάρχει το 1453. Σωστότερο θα ήταν να μιλήσουμε για την προσπάθεια δημιουργίας μια νέας εικαστικής γλώσσας στην εκκλησιαστική ζωγραφική (κυρίως ιστορήσεις ναών και φορητές εικόνες), η οποία θα στηρίζεται στην Βυζαντινή ζωγραφική παράδοση. Ήταν μια γλώσσα, που τουλάχιστον στο αρχικό της στάδιο, συνδύαζε την Βυζαντινή ζωγραφική με στοιχεία της λαϊκής παράδοσης, παράγοντας μια τέχνη που δείχνει περισσότερο οικεία σε σύγκριση με το Ναζαρηνό ιδίωμα που είχε κυριαρχήσει για έναν αιώναItem Restricted access Το ιερό Γκράαλ στη μεσαιωνική λογοτεχνία και τέχνη : οι καταβολές του μύθουΚελλίδου, Μαρία (Πτυχιακή εργασία, 2017-09)Πριν από μερικά χρόνια, τον Οκτώβριο του 2008, ...