Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης (Π. Ε.)
Permanent URI for this collection
Browse by
Browsing Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης (Π. Ε.) by Advisor "Ιωαννίδης, Κώστας"
Results 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Αντισυμβατικοί τρόποι αφήγησης στο κόμικ Κόρτο ΜαλτέζεΜπότσου, Άννα (Πτυχιακή εργασία, 2024-07-01)Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να εντοπίσει και να παρουσιάσει τις ιδιαίτερες αφηγηματικές τεχνικές που χρησιμοποιεί ο Ούγκο Πρατ στην σειρά κόμικς Κόρτο Μαλτέζε και να αναζητήσει την προέλευση και την συσχέτισή τους με το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο τις συνέλαβε, αλλά και την απήχηση του έργου στην Ελλάδα. Αποτελούμενη από τρεις θεματικές ενότητες, η εργασία αρχικά εξετάζει τους βασικούς εξωγενείς παράγοντες που επηρέασαν την μορφολογία του έργου του Πρατ, περνώντας ύστερα στην παρουσίαση των μοτίβων και των αφηγηματικών προγραμμάτων των ευρωπαϊκών κόμικς μέχρι την δεκαετία του ‘60. Συνεχίζοντας στην δεύτερη ενότητα, απαριθμούνται κι αναλύονται με συγκεκριμένα παραδείγματα οι καινοτόμες τεχνικές που χρησιμοποιεί ο δημιουργός, οι οποίες έρχονται σε ρήξη με τον μέχρι τότε γενικό κανόνα. Στην τρίτη ενότητα γίνεται ένας απολογισμός της πορείας του συγκεκριμένου κόμικ στην Ελλάδα κι εξετάζεται η αποδοχή του και η πρόσληψή του από το εγχώριο κοινό. Σκοπός της εργασίας είναι να εντοπίσει τις αφηγηματικές διαφοροποιήσεις του Κόρτο Μαλτέζε σε σχέση με άλλα αντίστοιχα κόμικς της εποχής και να εξεταστεί η σχέση του ιδιαίτερου τρόπου αφήγησης του Ούγκο Πρατ με το κοινωνικό και πολιτικό κλίμα της Ευρώπης, και ιδιαίτερα της Ιταλίας, των δεκαετιών 1960 – 1980. Συγκεκριμένα ερωτήματα που τίθενται προς απάντησιν είναι το κατά πόσο οι εξωγενείς παράγοντες ευθύνονται για τον διαφορετικό χαρακτήρα της αφήγησης και πώς αυτοί μεταφράζονται εικονολογικά. Δευτερεύων στόχος είναι η κάλυψη ενός βιβλιογραφικού κενού, καθώς για την ώρα δεν έχουν εκπονηθεί άλλες αφηγηματολογικές αναλύσεις του έργου σε εσωτερικό κι εξωτερικό.Item Open Access Η τέχνη του ukiyo-e και ο καλλιτεχνικός διάλογος μεταξύ Ανατολής και Δύσης: Από τις ξυλογραφίες έως τα mangaΒαβούρα, Ευτυχία (Πτυχιακή εργασία, 2023-10-06)Η παρούσα εργασία μελετά και αναλύει εις βάθος τη βαθύτερη σύνδεση μεταξύ των ιαπωνικών ξυλογραφιών ukiyo-e, του κινήματος του Ιαπωνισμού και των σύγχρονων ιαπωνικών κόμικς, δηλαδή των manga. Συνδετικός κρίκος των σταδίων αυτής της έρευνας είναι η αμφίδρομη και διαχρονική εικαστική ανταλλαγή των λαών της Δύσης και της Ιαπωνίας, από τον 16ο αιώνα έως και σήμερα, δίνοντας έμφαση, ως σημεία μελέτης, στην περίοδο Edo και στην περίοδο Meiji. Σε αυτή την εργασία παρατίθεται μία ιστορική, πολιτική, καθώς και εικαστική ανάλυση της θέσης της Ιαπωνίας κατά τις προαναφερθείσες χρονικές περιόδους. Στο πρώτο μέρος της εργασίας, διαγράφεται εν συντομία η πορεία της ιαπωνικής ξυλογραφίας, ξεκινώντας από κάποιους βασικούς σταθμούς της ιστορικής της εξέλιξης, όπως οι ασπρόμαυρες ξυλογραφίες, οι πολύχρωμές ξυλογραφίες, καθώς και οι ξυλογραφίες με συγκεκριμένη θεματολογία. Εν συνεχεία και αναλύοντας παράλληλα το πολιτικό υπόβαθρο που περικλείει αυτές τις μεταβάσεις, εξετάζεται η καθοριστική περίπτωση της τοπιογραφίας του 19ου αιώνα και τα εικαστικά αποτελέσματα αυτής στην ιαπωνική ξυλογραφία, ως ξεχωριστό είδος τέχνης. Στο Δεύτερο Μέρος, η εστίαση πραγματοποιείται στον καλλιτεχνικό διάλογο της Ιαπωνίας με την Δύση, λίγο πριν και αμέσως μετά το κομβικό σημείο του ανοίγματος των συνόρων της Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου, το 1853. Ξεκινώντας από τις πρώτες καλλιτεχνικές επαφές με τη Δύση και περνώντας στη γέφυρα του Ιαπωνισμού, αναλύεται η επιρροή του τελευταίου, στο κίνημα του Ιμπρεσιονισμού τον 18ο αιώνα. Κάθε στάδιο αυτής της εικαστικής ανταλλαγής, εξετάζεται με γνώμονα τα σημεία συνάντησης αυτών των δύο κόσμων, τα οποία εν τέλει, διαμόρφωσαν έναν πρωτοφανή, αλλά και διαχρονικό καλλιτεχνικό χαρακτήρα. Τέλος, γίνεται αναφορά στα manga, τα ιαπωνικά κόμικς, ως το σύγχρονο σύμβολο συνάντησης όλων των προαναφερθέντων πολιτιστικών ανταλλαγών τους περασμένους αιώνες.Item Open Access Οπτικές Επαναστάσεις: Το Photomontage ως Μέσο Έκφρασης του Βερολινέζικου Νταντά.Ράπαντα, Θεοδώρα (Πτυχιακή εργασία, 2024-07-01)Η πτυχιακή εργασία με τίτλο «Οπτικές Επαναστάσεις: Το Photomontage ως Μέσο Έκφρασης του Βερολινέζικου Νταντά» αποτελεί μια μελέτη της χρήσης της τεχνικής του φωτομοντάζ από τους καλλιτέχνες του κινήματος του Βερολινέζικου Νταντά. Η εργασία αυτή αποσκοπεί στο να διερευνήσει τη σημασία και τις καινοτομίες του φωτομοντάζ καθώς και τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες του Νταντά το χρησιμοποίησαν ως εργαλείο για την έκφραση πολιτικών και κοινωνικών μηνυμάτων. Το ντανταϊστικό κίνημα, που αναπτύχθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, προέβαλε την αντίδραση ενάντια στις παραδοσιακές μορφές τέχνης και τους κοινωνικούς κανόνες της εποχής. Μέσα από την εργασία αναλύεται η ιστορική και κοινωνικοπολιτική συγκυρία που οδήγησε στην ανάπτυξη του Νταντά, ιδιαίτερα στο Βερολίνο, μια πόλη που βίωσε μεγάλες αναταραχές και αλλαγές μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ανάλυση επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο το φωτομοντάζ αναπτύχθηκε ως απάντηση στις νέες τεχνολογικές και κοινωνικές συνθήκες και πώς οι Ντανταϊστές το υιοθέτησαν για να προκαλέσουν και να αμφισβητήσουν το κατεστημένο. Κεντρικό σημείο της έρευνας είναι η παρουσίαση και ανάλυση των έργων σημαντικών καλλιτεχνών, όπως ο Raoul Hausmann και η Hannah Höch, οι οποίοι αξιοποίησαν το φωτομοντάζ για να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με την κοινωνία. Ιδιαίτερα, η εργασία εξετάζει τον ρόλο της Hannah Höch ως μια από τις λίγες γυναίκες καλλιτέχνιδες του κινήματος, η οποία χρησιμοποίησε το φωτομοντάζ για να θέσει ζητήματα σχετικά με την ελευθερία, την αυτοδιάθεση και την αναπαράσταση της γυναίκας. Επιπλέον, η εργασία διερευνά τη συμβολή των John Heartfield και George Grosz, οι οποίοι εστίασαν στην πολιτική διάσταση του φωτομοντάζ, χρησιμοποιώντας το ως μέσο σάτιρας και κριτικής της πολιτικής κατάστασης στη Γερμανία της εποχής. Μέσα από μια σειρά επιλεγμένων φωτομοντάζ, η εργασία παρέχει μια περιγραφική και ερμηνευτική ανάλυση, προσπαθώντας να κατανοήσει τη σημασία τους και τα νοήματα που εμπεριέχουν. Τέλος, η εργασία εξετάζει συνοπτικά την επιρροή και την εξέλιξη του φωτομοντάζ μετά το τέλος του Νταντά, αναδεικνύοντας πώς αυτή η τεχνική συνέβαλε στην ανάπτυξη της σύγχρονης τέχνης και των μέσων μαζικής ενημέρωσης.