ΠΜΣ "Ψηφιακές Μορφές Τέχνης" (ΨΜΤ)
Permanent URI for this collection
Browse by
Browsing ΠΜΣ "Ψηφιακές Μορφές Τέχνης" (ΨΜΤ) by Advisor "Σωτήρχος, Σταύρος"
Results 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted access Αυτοποιητική μηχανήΣημίτης, Μάριος, 1964- (Μεταπτυχιακή εργασία, 2008)Το τελευταίο έργο του Μ. Duchamp, το «Etant Donnes» (Δεδομένα είναι...), αποτελεί σημείο αφετηρίας για την παρούσα θεωρητική εργασία όπως και για την ανεξάρτητη πρακτική πτυχιακή εργασία. Σε αναλογία με το αυτοποιητικό συστημικό μοντέλο σκέψης επιλέγονται δύο κεντρικά στοιχεία του έργου τα οποία έχουν ιδιαίτερη μεθοδολογική αξία: το εντός, δηλαδή το ίδιο το έργο και το εκτός, δηλαδή το περιβάλλον του έργου. Με άλλα λόγια, πρώτον το έργο ως σύστημα στην υλική του υπόσταση (το οποίο στην περίπτωση του 'Etant Donnes δεν είναι προσβάσιμο για τον θεατή) και δεύτερον τον θεατή με την περιορισμένη οπτική γωνία του (η οποία στο 'Etant Donnes αποτελείται από μία μικρή σχισμή σε μία ξύλινη πόρτα). Στο πλαίσιο της αυτοποιητικής θεωρίας ο θεατής/παρατηρητής έρχεται αντιμέτωπος με τυφλά σημεία στην όρασή του και στην ευρύτερη γνώση του, συνεπώς βλέπει ότι δεν βλέπει. Παράλληλα, το έργο ως υλική κατασκευή αποκαλύπτεται ως μία διάταξη αντικειμένων, ή δίκτυο σχέσεων ενός συστήματος κλειστού και άγνωστου για τον θεατή. Συνεπώς τα δύο κύρια τμήματα της εργασίας αφορούν τον εσωτερικό τρόπο λειτουργίας ενός έμβιου ή μηχανικού συστήματος και τον ρόλο του παρατηρητή που εξερευνά αυτή την λειτουργία.Item Restricted access Η εν επωδώ αναμονήΤσαγκαράκης, Εμμανουήλ (Μεταπτυχιακή εργασία, 2010)Ο τίτλος του θεωρητικού σκέλους της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας είναι: Η εν επωδώ Αναμονή. Η λέξη επωδός χρησιμοποιείται εδώ με την μεταφορική της σημασία, δηλαδή με την έννοια της επαναληψημότητας του γεγονότος της αναμονής, με την συχνή και περιοδική του εμφάνιση στην καθημερινή ζωή. Η παρούσα εργασία δε επιδιώκει να αναδείξει πλευρές μιας γενικευμένης αναμονής, όπως για παράδειγμα, της προσμονής για την ελπιδοφόρα μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση του νέου ανθρώπου ή για την δια βίου προσμονή της έλευσης του Κυρίου. Ούτε ενδιαφέρεται ν’ αναδείξει μορφές αναμονής που κατά τεκμήριο διαθέτουν μια σύμφυτη αισιοδοξία, όπως αυτή του τουρισμού ή την επιθυμητή και ενεργητική αναμονή του δημιουργού για την κυοφορία ενός έργου τέχνης. Αντίθετα, θα προσπαθήσει να προσεγγίσει από διάφορες οπτικές γωνίες, τις μορφές πρόσληψης της παθητικής, της μη ελεγχόμενης και απευχόμενης αναμονής. Επιχειρεί ν’ αναστοχαστεί πάνω στην μόνιμη επωδό των αναπόφευκτων παύσεων που στοιχειώνουν την καθημερινότητα του σύγχρονου ανθρώπου. Αυτή η άσκοπη επωδός, που όλοι μας μοιραζόμαστε, βιώνεται ατομικά, συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στην διαμόρφωση μιας σύνθεσης του προσωπικού «ποιήματος» που λέγεται ζωή. Το θέμα της παρούσης εργασίας εγείρει ερωτήματα που χρίζουν απαντήσεων, όπως: Τι συμβαίνει στο άτομο ή στα ά τομα όταν συναντιόνται με τον χρόνο της αναμονής; Τι συμβαίνει στην καθημερινότητα, στον ερωτικό τομέα, στην κινηματογραφική αναμονή, στην ψυχαναλυτική σκέψη, στον φιλοσοφικό στοχασμό, στην ψηφιακή πραγματικότητα ή στην ποιητική της αποτύπωση; Θα καταβληθεί προσπάθεια να διερευνηθούν καταστάσεις όπως: Τι επιβάλουν οι δημόσιοι χώροι αναμονής των αυτοκινητοδρόμων, των αεροδρομίων, των σταθμών, των νοσοκομείων, των τραπεζών ή των δημόσιων υπηρεσιών και τελετών; Τι παράγουν οι κάθε φορά συναισθηματικές συσσωρεύσεις μέσα στην αναμονή; (π.χ. την προσμονή, την ανησυχία, τον εκνευρισμό, την ανασκόπηση, την ελπίδα, την έλευση του αναπόφευκτου, την παράταση κ.τ.λ.).Item Restricted access Η έννοια του αρχείουΣιμάκη, Σοφία, 1975- (Μεταπτυχιακή εργασία, 2005)Στην παρούσα θεωρητική εργασία προχώρησα σε μια έρευνα σχετικά με την έννοια του αρχείου, καθώς αυτή σχετίζεται με το έργο το οποίο παρουσιάζω, τόσο ως μέρος μιας διαδικασίας, όσο και ως ένα σημαντικό μέρος του έργου, στην τελική του διαμόρφωση. Ξεκινώντας, αναφέρομαι σε ορισμένα θεμελιώδη ζητήματα που αφορούν το αρχείο ως έννοια, όπως αυτά αναπτύσσονται στο έργο των Ζακ Ντεριντά, Σίγκμουντ Φρόιντ και Konrand Lorenz, οι οποίοι προσεγγίζουν το θέμα με ένα τρόπο που ενδιαφέρει την εργασία μου στο σύνολο της. Στη συνέχεια, σε ένα δεύτερο μέρος, διερευνώ σχέσεις ανάμεσα στην έννοια του αρχείου και την εικόνα (την εικόνα ως μέρος ενός αρχείου, καθώς και την ανάλυση της), παραπέμποντας σε έργα των Walter Benjamin, Aby Warburg και άλλων. Τέλος, αναπτύσσω συσχετισμούς του θεωρητικού μέρους με την πρακτική εργασία.Item Restricted access Νέες γεωμετρίες και τέχνη στις αρχές του εικοστού αιώναΑποστολίδου, Ηλιάνα (Μεταπτυχιακή εργασία, 2005)Κατά τις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, η έννοια μιας τέταρτης διάστασης επέδρασε απελευθερωτικά στους καλλιτέχνες σχεδόν κάθε σημαντικού κινήματος, από τον γαλλικό κυβισμό μέχρι το σουρεαλισμό. Οι καλλιτεχνικές αυτές εκφράσεις εμπνέονταν από την ελευθερία απέναντι στους καθιερωμένους καλλιτεχνικούς νόμους. Όπως η ανακάλυψη της μη-ευκλείδειας γεωμετρίας δωσε μια ισχυρή βάση και ώθηση στην άποψη ότι τα μαθηματικά είναι ανεξάρτητα από την ύπαρξη, έτσι και η αφηρημένη ζωγραφική χτύπησε τις ρίζες των ιδεών περί καλλιτεχνικής μίμησης. Ο όρος τέταρτη διάσταση, χρησιμοποιήθηκε ευρέως στην τέχνη των αρχών του 20ου αιώνα, για να δηλώσει μια ανώτερη διάσταση του χώρου, πέρα από την άμεση αισθητηριακή αντίληψη. Αυτή η έννοια ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής από το 1880 ως το 1920 περίπου.