ΠΜΣ "Ψηφιακές Μορφές Τέχνης" (ΨΜΤ)
Permanent URI for this collection
Browse by
Browsing ΠΜΣ "Ψηφιακές Μορφές Τέχνης" (ΨΜΤ) by Advisor "Σαντοριναίος, Μάνθος, 1954-"
Results 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted access Lexikona : "ο λεκτικός χαρακτήρας της εικόνας, ο εικονικός χαρακτήρας του λόγου"Σκαπετούλια, Κ. (Μεταπτυχιακή εργασία, 2003)To μεγάλο ενδιαφέρον που αποδίδεται στο πρόβλημα του σημείου και του νοήματος, χαρακτηρίζει το πολιτιστικό επίπεδου του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Η σύγκρουση ανάμεσα σ’ αυτό που φαίνεται και σ’ αυτό που είναι αληθινό, η ριζική διαφορά ανάμεσα στην εικόνα που μας δίνει η επιστήμη και στις τρέχουσες, οικείες παραστάσεις που έχουμε για τον κόσμο, έχουν τοποθετήσει τη σημείωση στο κέντρο του προβληματισμού της εποχής μας. Ο σύγχρονος άνθρωπος με τον τρόπο που είναι οργανωμένη σήμερα η ζωή του στον «αιώνα των πληροφοριών», στην εποχή της on-line information (της ηλεκτρονικής επικοινωνίας) αντιμετωπίζει έναν όγκο επικοινωνιακών αναγκών. Τα συστήματα επικοινωνίας και κυρίως αυτά που μας ενδιαφέρουν εδώ του Λόγου και της εικόνας, έχουν περιοριστεί στο να μεταδίδουν πληροφορία και έτσι χάνοντας τα ειδοποιό τους χαρακτηριστικά, τείνουν να ταυτιστούν το ένα με το άλλο. Λειτουργούν ως καταναλωτικά προϊόντα απ’ τη στιγμή που αντιμετωπίζονται ως συμπτωματικά αντικείμενα τα οποία απλώς παρίστανται ως φόντο της ζωής. Τα συστήματα επικοινωνίας οφείλουν να επαναπροσδιορίσουν τα κυρίαρχα δομικά τους χαρακτηριστικά ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των νέων τεχνολογιών.Item Restricted access ThodorockyΒογιατζίδης, Θεόδωρος (Μεταπτυχιακή εργασία, 2010)Το καλλιτεχνικό έργο που παρουσιάζεται εδώ αποτελείται από ένα φίλμ διάρκειας 33 λεπτών με την ονομασία ‘Thodorocky”. To Thodorocky, εμπνευσμένο από την κλασική αμερικάνικη υπερπαραγωγή Rocky, χρησιμοποιεί την ήδη υπάρχουσα αναγνωρισιμότητα του πρωταγωνιστή ο οποίος έχει αναχθεί σε ήρωα-πρότυπο από τον θεατή όχι μόνο λόγω της αίσθησης της ελπίδας και της εκπλήρωσης του ονείρου που αυτός συμβολίζει, αλλά και από την αντοχή του στο πέρασμα των χρόνων που ανέδειξαν την φιγούρα του ως «κλασική». Ο χαρακτηρισμός του «κλασικού» εδραιώνει την θέση του ανάμεσα σε άλλα είδωλα-πρότυπα, του προσδίδει κύρος και διαχρονική αξία. Πατώντας πάνω σε αυτές τις αξίες το Thodorocky παρουσιάζει τον ομώνυμο αντι-ήρωα να επιδίδεται σε δράσεις που θα έρχονταν σε πλήρη αντίφαση με το ήθος και την υπόσταση του «αληθινού» ήρωα. Παρουσιάζοντας έναν κόσμο μπερδεμένο εθνικά, όπου το ελληνο-μεσογειακό στοιχείο διατηρεί κάποια χαρακτηριστικά, δηλώνει μεν την παρουσία του, αλλά έχει καταφανώς παραγκωνιστεί από αυτό της υποκουλτούρας της δυτικής υπερδύναμης. Τροφοδοτούμενο δε από μία καθημερινή σταδιακή συνειδητοποίηση των "κακώς κειμένων" μιας συναισθηματικής, μα συνάμα και διεφθαρμένης κοινωνίας, το Thodorocky παρωδεί την πηγή έμπνευσής του, αποκαθηλώνει την ίδια του την προέλευση κι αντιδρά παρωδιακά στην συμπιεστική πρόταξη του «πολιτικά ορθού».Item Restricted access Αυτοποιητική μηχανήΣημίτης, Μάριος, 1964- (Μεταπτυχιακή εργασία, 2008)Το τελευταίο έργο του Μ. Duchamp, το «Etant Donnes» (Δεδομένα είναι...), αποτελεί σημείο αφετηρίας για την παρούσα θεωρητική εργασία όπως και για την ανεξάρτητη πρακτική πτυχιακή εργασία. Σε αναλογία με το αυτοποιητικό συστημικό μοντέλο σκέψης επιλέγονται δύο κεντρικά στοιχεία του έργου τα οποία έχουν ιδιαίτερη μεθοδολογική αξία: το εντός, δηλαδή το ίδιο το έργο και το εκτός, δηλαδή το περιβάλλον του έργου. Με άλλα λόγια, πρώτον το έργο ως σύστημα στην υλική του υπόσταση (το οποίο στην περίπτωση του 'Etant Donnes δεν είναι προσβάσιμο για τον θεατή) και δεύτερον τον θεατή με την περιορισμένη οπτική γωνία του (η οποία στο 'Etant Donnes αποτελείται από μία μικρή σχισμή σε μία ξύλινη πόρτα). Στο πλαίσιο της αυτοποιητικής θεωρίας ο θεατής/παρατηρητής έρχεται αντιμέτωπος με τυφλά σημεία στην όρασή του και στην ευρύτερη γνώση του, συνεπώς βλέπει ότι δεν βλέπει. Παράλληλα, το έργο ως υλική κατασκευή αποκαλύπτεται ως μία διάταξη αντικειμένων, ή δίκτυο σχέσεων ενός συστήματος κλειστού και άγνωστου για τον θεατή. Συνεπώς τα δύο κύρια τμήματα της εργασίας αφορούν τον εσωτερικό τρόπο λειτουργίας ενός έμβιου ή μηχανικού συστήματος και τον ρόλο του παρατηρητή που εξερευνά αυτή την λειτουργία.Item Restricted access Δημόσιος χώρος και διαδίκτυο : η έννοια της περιπλάνησης και του παιχνιδιού στη σύγχρονη πόλη των δικτύωνΙωαννίδης, Ζαχαρίας (Μεταπτυχιακή εργασία, 2007)Το φαινόμενο της Πόλης αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο του ανθρώπινου πολιτισμού και το ζήτημα της ερμηνείας της γένεσης και της μετάλλαξής του στο χώρο-χρόνο, έχει απασχολήσει διεξοδικά τους τομείς της ανθρώπινης φιλοσοφίας και επιστήμης. Η σύγχρονη μητρόπολη της πληροφορίας και των ηλεκτρονικών δικτύων του δυτικού πολιτισμού –η αποκαλούμενη και Μετά-Πόλη- αν και συχνά προβάλλεται ως σύγχρονο φαινόμενο, στην πραγματικότητα όπως θα δούμε αποτελεί έναν κόμβο σε μια μακρόχρονη ιστορική διεργασία. Άλλωστε η επικράτεια της «νέας» τεχνολογίας στη σημερινή εποχή αποτελεί με τη σειρά της προϊόν ιστορικής εξέλιξης και μετάλλαξης παλαιότερων τεχνολογικών μέσων. Η παραπάνω διεργασία καθοριζόταν ανέκαθεν από τις ευρύτερες κοινωνικό-οικονομικές επιταγές. Στην παρούσα μελέτη δεν επιχειρείται μια προσπάθεια να μελετηθεί η ιστορική καταγωγή της Πόλης, ειδωμένης ως αρχιτεκτονικό σύνολο. Η έρευνα εστιάζει στην αναζήτηση κάποιων σταθερών που αφορούν στη σχέση του ανθρώπου με το χώρο του, τόσο σε φυσικό όσο και σε συμβολικό επίπεδο, μέσα σε ένα αστικό περιβάλλον που διαρκώς μεταλλάσσεται. Στόχος της έρευνας είναι η επανεξέταση της σύγχρονης αστικής μητρόπολης και της ανθρώπινης διάδρασης στον κόσμο της πληροφορίας και των υπρρδικτυώσεων. Σε δεύτερο επίπεδο επιχειρείται η ανάδειξη του διαχρονικού ανθρώπινου αιτήματος για επανοικειοποίηση των δημόσιων χώρων της πόλης, ζήτημα το οποίο διαπραγματεύεται το πρακτικό μέρος της εργασίας.Item Restricted access Εικαστική όραση και οπτική αντίληψηΓρυπάρη, Αλεξάνδρα (Μεταπτυχιακή εργασία, 2008)Στο Δυτικό πολιτισμό, η όραση είναι η βασικότερη από τις πέντε αισθήσεις. Ιδιαίτερα στην αστική κοινωνία κατέχει πολλούς ρόλους, της πλοήγησης σε χώρο, της κοινωνικοποίησης, αλλά και έναν ακόμα πιο πολύπλοκο και διαδραστικό, διαμορφώνει την εικόνα του ίδιου μας του εαυτού και διαμέσων αυτού, την εικόνα του κόσμου που μας περιβάλλει. Λόγω του ιδιαίτερου ρόλου της πολλές επιστήμες την συμπεριλαμβάνουν. Η Ιατρική μέσω της Φυσιολογίας και της Οφθαλμολογίας αναλύει τη λειτουργία του ματιού, την επικοινωνία του με τα υπόλοιπα αισθητήρια όργανα μέσω του νευρικού συστήματος, στοχεύοντας στην καλύτερη κατανόηση, αλλά και την ίαση παθήσεων σε συνδυασμό με την Παθολογία. Ο γρίφος αρχίζει να λύνεται με την έρευνα νέων επιστημονικών πεδίων. Η Νευρολογία με την υποβοήθηση της Βιολογίας και της Ψυχολογίας ανοίγει νέους ορίζοντες στην έρευνα με τη Νευροβιολογία, και την Νευροψυχολογία.Item Restricted access Εφαρμογές του διαδικτύου στην παραγωγή και διανομή ψηφιακού κινηματογράφουΔεληνικόλας, Δημήτρης (Μεταπτυχιακή εργασία, 2005)Στην εργασία αυτή τον πρώτο ρόλο έχει η ψηφιακή τεχνολογία μέσα από δύο επιμέρους εφαρμογές της, τον ψηφιακό κινηματογράφο και το διαδίκτυο. Στην πράξη τα δύο αυτά μέσα είναι αποτέλεσμα της εφαρμογής και ανάμιξης της ψηφιακής τεχνολογίας με δύο παλαιότερα και εξίσου ζωντανά και λειτουργικά μέσα. Το πρώτο είναι ο κινηματογράφος και στη περίπτωση του διαδικτύου, το τηλέφωνο. Ακολουθώντας την θέση του Panofsky μπορούμε να μελετήσουμε πώς οι καινοτομίες της ψηφιακής τεχνολογίας επηρέασαν και διαμόρφωσαν τα βασικότερα χαρακτηριστικά του νέου ψηφιακού κινηματογράφου, και πώς επίσης με τον συνδυασμό του ηλεκτρονικού υπολογιστή και της δικτύωσης των τηλεφωνικών γραμμών επιτεύχθηκε και διαμορφώθηκε η πρώτη μορφή διεθνούς διαδικτύου. Ακολουθώντας όμως την κατεύθυνση του Bazin μπορούμε να παρατηρήσουμε κάτι εξίσου σημαντικό. Το τρόπο με τον οποίον η διαμόρφωση των νέων αυτών μέσων έχει ήδη κατά μεγάλο βαθμό προκαθοριστεί από παλαιότερους κώδικες αντίληψης και αναπαράστασης, που μπορούμε να μελετήσουμε σε προηγούμενα μέσα επικοινωνίας και έκφρασης. Η ουσία είναι ότι η Τεχνολογία και η τέχνη, το κάθε μέσο και η χρήση του αλληλοκαθορίζονται δυναμικά και η μελέτη και των δύο δυναμικών αποκαλύπτει ενδιαφέρουσες πτυχές για την κατανόηση και των επιμέρους μέσων αλλά και της ίδιας της καλλιτεχνικής δραστηριότητας.