Repository logo
 

Η πρόσληψη του εξπρεσιονισμού στην Ελλάδα του μεσοπολέμου μέσα από καθημερινές σκηνές βίου

Title in english

The Reception of Expressionism in Interwar Greece through Everyday Life Scenes

Embargo lift

Type

Μεταπτυχιακή εργασία
Master Thesis

Date

2024-11

Examining Committee

Διάλλα, Αντωνία
Βρατσκιδου, Ελεονώρα

Studio Director

Academic Institution

Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
Athens School of Fine Arts

Department

Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης
Department of Art Theory and History

Division

Studio

Category

Master of Arts Program

ΠΜΣ Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης (ΜΕΘΙΣΤΕ)

Keywords in english

Expressionism, Interwar Period, Genre Painting, Everyday Life Scenes

Abstract

Η διπλωματική εργασία με τίτλο «Η πρόσληψη του εξπρεσιονισμού στην Ελλάδα του μεσοπολέμου μέσα από καθημερινές σκηνές βίου» εξετάζει την επίδραση του ευρωπαϊκού εξπρεσιονισμού στην ελληνική τέχνη κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου. Η μελέτη επικεντρώνεται σε καλλιτέχνες που αποτύπωσαν σκηνές της καθημερινής ζωής με εξπρεσιονιστικά χαρακτηριστικά, αναδεικνύοντας την επιρροή που άσκησαν οι κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της εποχής στο εικαστικό πεδίο. Στην πρώτη ενότητα, γίνεται μια αναδρομή στη θεματική της ηθογραφίας στην ελληνική τέχνη των αρχών του 20ου αιώνα. Παρουσιάζονται οι αναπαραστάσεις σκηνών καθημερινής ζωής και αναλύεται η μετάβαση από τον ακαδημαϊσμό στον ρεαλισμό και τον μοντερνισμό. Η εργασία εξετάζει τον ρόλο της ηθογραφίας στην ελληνική λογοτεχνία και τέχνη, καθώς και τη σύνδεση της με την εθνική ταυτότητα. Στη συνέχεια, μελετάται το πλαίσιο της μοντέρνας τέχνης στην Ελλάδα, με έμφαση στην «Ομάδα Τέχνη», η οποία προώθησε τις νεωτερικές τάσεις της εποχής. Εξετάζεται η σχέση μεταξύ της κοινωνικοπολιτικής κατάστασης της Ελλάδας και της εξέλιξης της μοντέρνας τέχνης, καθώς και η πρόσληψη του εξπρεσιονισμού από τους Έλληνες καλλιτέχνες. Η έρευνα εστιάζει στη διαφοροποίηση της ελληνικής εκδοχής του εξπρεσιονισμού από την ευρωπαϊκή. Στην κεντρική ενότητα της εργασίας, παρουσιάζονται έργα καλλιτεχνών όπως οι Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Μίμης Βιτσώρης, και Περικλής Βυζάντιος, που υιοθέτησαν το εξπρεσιονιστικό ιδίωμα για να εκφράσουν την κοινωνική και πολιτική ένταση της εποχής. Τα έργα τους απεικονίζουν σκηνές καθημερινής ζωής με παραμόρφωση και έντονη συναισθηματική φόρτιση, χρησιμοποιώντας την εξπρεσιονιστική τεχνική για να αναδείξουν τη βαθύτερη ψυχολογική κατάσταση της κοινωνίας και των ατόμων. Η εργασία ολοκληρώνεται με την κριτική αποτίμηση του εξπρεσιονισμού στην ελληνική τέχνη και τονίζει τη σημασία των σκηνών καθημερινού βίου ως μέσο έκφρασης των κοινωνικών αλλαγών και αντιφάσεων της περιόδου του μεσοπολέμου.

Abstract in english

The thesis titled "The Reception of Expressionism in Interwar Greece through Everyday Life Scenes" examines the impact of European Expressionism on Greek art during the interwar period. The study focuses on artists who depicted everyday life scenes with expressionistic characteristics, highlighting how the socio-political conditions of the time influenced the artistic field. In the first section, there is a review of genre painting in early 20th-century Greek art. The representations of everyday life scenes are presented, along with an analysis of the transition from academicism to realism and modernism. The thesis explores the role of genre painting in Greek literature and art, and its connection to national identity. Next, the context of modern art in Greece is examined, with emphasis on the "Art Group" (Oμάδα Τέχνη), which promoted the avant-garde movements of the time. The relationship between the socio-political situation in Greece and the development of modern art is explored, as well as the reception of Expressionism by Greek artists. The study focuses on the differentiation of Greek Expressionism from its European counterpart. The core of the thesis presents works by artists such as Theofrastos Triantafyllidis, Mimis Vitsoris, and Periklis Vyzantios, who adopted the expressionistic idiom to express the social and political tension of the time. Their works depict everyday life scenes using distortion and intense emotional expression, employing expressionist techniques to reveal the deeper psychological state of society and individuals. The thesis concludes with a critical evaluation of Expressionism in Greek art, emphasizing the significance of everyday life scenes as a medium for expressing the social changes and contradictions of the interwar period.

Description

Creative Commons License

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Creative Commons License URL

Brief Bio