Υγρή ρευστότητα & ερωτισμός
Title in english
Liquid eroticism
Embargo lift
Type
Μεταπτυχιακή εργασία
Master Thesis
Master Thesis
Date
2023
Author
Advisor
Examining Committee
Γκινοσάτης, Δημήτρης
Μπέτσου, Βίκη, 1971-
Αγαθόπουλος, Δημήτρης
Μπέτσου, Βίκη, 1971-
Αγαθόπουλος, Δημήτρης
Studio Director
Academic Institution
Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
Athens School of Fine Arts
Athens School of Fine Arts
Department
Τμήμα Εικαστικών Τεχνών
Department of Visual Arts
Department of Visual Arts
Division
Studio
Category
Master of Arts Program
ΠΜΣ "Ψηφιακές Μορφές Τέχνης" (ΨΜΤ)
MA Program in Digital Arts
MA Program in Digital Arts
Keywords in english
Sexuality, Female genitalia, Fluidity, Cult
Abstract
Σε κάθε περίπτωση, ως προς την γυναικεία σεξουαλικότητα είναι αλήθεια το ότι ανέκαθεν µία πολύ σηµαντική σύνδεση συµβολικού στυλ που είχε προβληθεί εν πολλοίς ήταν αυτή της υδαρότητας. Το υγρό στοιχείο ήταν κάτι, το οποίο είχε συνδεθεί άµεσα µε την σεξουαλικότητα του γυναικείου φύλου. Ο κόλπος και το αιδοίο απεικονίζονται από την περίοδο ήδη ακόµα της προϊστορίας και ακόµα κι ως τις µέρες µας. Οι εικαστικές µορφές τέχνης που αντιπροσωπεύουν τα γυναικεία γεννητικά όργανα περιλαµβάνουν δισδιάστατα έργα (π.χ. πίνακες ζωγραφικής) και τρισδιάστατα (π.χ. αγαλµατίδια). Αντιλαµβάνεται εδώ κάποιος-α, πως διαχρονικά µια τέτοια δαιµονοποίηση και δεισιδαιµονία, φόβος κλπ., εκ µέρους των ανδρών, επρόκειτο να λάβει το ένδυµα µιας κανονικοποίησης, η οποία υποτίθεται πως αποτελούσε ένα είδος θείου προστάγµατος. Αυτή η στάση ήταν ενταγµένη σε ένα πλαίσιο συγκεκριµένων απαγορεύσεων που θα µπορούσαν να θεωρηθούν ταυτόχρονα ενταγµένες σε µια άµορφη φρίκη της βίας. Αναµφίβολα, το ίδιο το γυµνό σώµα (τόσο το ανδρικό, όσο και το γυναικείο αντίστοιχα) δεν είχε πάψει ήδη από τα βάθη της παρουσίας του ανθρώπινου πλάσµατος στον κόσµο να έχει και µια έντονα λατρευτικού χαρακτήρα προσέγγιση. Για παράδειγµα, στα πλαίσια του αρχαίου Ιουδαϊσµού, είναι ενδεικτικό, πως η γυµνότητα στην πραγµατικότητα ήταν συνδεδεµένη µε την αγνότητα του πνεύµατος. Ίσως επίσης, από την άλλη µεριά, µέσα από τη ίδια την διονυσιακή λατρεία, να αποτυπώνεται όµως και το ζεύγος της παράβασης και της απαγόρευσης. Πρόκειται για ένα είδος παιχνιδιού, όπου την ίδια στιγµή εκφράζεται η ιδέα ενός έντονου ερωτισµού, όπως µπορούµε να διακρίνουµε εξάλλου µέσα και από την ίδια την διονυσιακή λατρεία. Η διάσταση περί υδαρότητας του γυναικείου γεννητικού οργάνου ταυτόχρονα εδώ φαίνεται, µε βάση την θεώρηση του Bataille να αναδεικνύει ταυτόχρονα την έννοια περί ερέβους. Ενός ερέβους συναφούς µε την αίσθηση του µυστηρίου που µπορεί να ένιωσαν διαχρονικά οι άνθρωποι διαφόρων πολιτιστικών και κοινωνικών περιβαλλόντων σχετικά µε το γυναικείο γεννητικό όργανο. Όπως σηµειώνει συγχρόνως όµως ο Bataille, αυτό το έρεβος µπορεί να κρύβει εν τέλει το πιο δυνατό φως. Η ίδια η ζωή είναι στην πραγµατικότητα αποτέλεσµα της αποσύνθεσης και του θανάτου µια άλλης ζωής. Αυτό συνδέεται και µε το σκεπτικό του, ότι καθώς έρχονται σε επαφή µεταξύ τους τα γεννητικά όργανα του άρρενος και του θηλυκού, υφίσταται και ένα είδος ένωσης της υδαρότητας και των υγρών του καθενός τους (το σπέρµα µε το ωάριο) µε αποτέλεσµα όµως ταυτόχρονα έτσι να πεθαίνουν τα στοιχεία της ιδιαίτερης βιολογικής σεξουαλικής έκφρασης του κάθε φύλου, ώστε να προκύψει ένα νέο κύτταρο, µία νέα ζωή.
Abstract in english
In any case, in terms of female sexuality it is true that always a very important connection of symbolic style that had been largely projected was that of liquidity. The liquid element was something that was directly linked to the sexuality of the female sex. The vagina and vulva have been depicted since prehistoric times and even to the present day. Visual art forms representing female genitalia include two-dimensional works (eg paintings) and three-dimensional works (eg statuettes). One realizes here that through time such demonization and superstition, fear, etc., on the part of men, was to receive the garb of a normalization, which was supposed to constitute a kind of divine commandment. This attitude was embedded in a framework of specific prohibitions that could be considered simultaneously embedded in an amorphous horror of violence. Undoubtedly, the naked body itself (both male and female respectively) had not ceased from the depths of the human creature's presence in the world to have a strongly cultic approach. For example, in the context of ancient Judaism, it is indicative that nudity was actually connected to the purity of the spirit. Perhaps also, on the other hand, through the Dionysian cult itself, the pair of transgression and prohibition is also reflected. It is a kind of play, where at the same time the idea of an intense eroticism is expressed, as we can also distinguish in the Dionysian cult itself. The dimension of wateriness of the female genital organ at the same time here seems, based on Bataille's view, to simultaneously highlight the concept of erebus. A question related to the sense of mystery that people of various cultural and social backgrounds may have felt throughout time regarding the female genital organ. However, as Bataille notes at the same time, this confusion can ultimately hide the strongest light. Life itself is actually the result of the decay and death of another life. This is also connected with his rationale, that as the male and female genitals come into contact with each other, there is a kind of union of the watery and fluids of each of them (the sperm and the egg) with the result that at the same time the elements of the particular biological sexual expression of each sex die, so that a new cell, a new life, arises.
Description
Creative Commons License
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές