Πτυχιακές Εργασίες
Permanent URI for this community
Browse by
Browsing Πτυχιακές Εργασίες by Category "Χαρακτική"
Results 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Butterfly in my roomΜονιάκη, Αικατερίνη Γ. (Πτυχιακή εργασία, 2022)Η πεταλούδα μπήκε στο δωμάτιό μου. Είχαν περάσει πολλές ώρες να κάθομαι στο κρεβάτι. Όταν ήρθε η ώρα να ανάψω το φως, την πήρα χαμπάρι. Δεν είχα καταλάβει τι ήταν αυτό που πετούσε προς τη λάμπα και τρόμαξα προς στιγμήν. Δεν ήξερα πώς να τη βοηθήσω να βγει έξω, άνοιξα το παράθυρο αλλά δεν βγήκε. Είχε επικεντρωθεί στο να πετάει γύρω από το φως. Φοβήθηκα μην καεί και το έκλεισα, έμεινα με το φως της οθόνης του λάπτοπ. Σίγουρα ο ερχομός της πεταλούδας είχε περισσότερο ενδιαφέρον από τη μούφα ταινία που έβλεπα. Μα καλά πώς γίνεται σε όλα τα λαβ στόρι οι χαρακτήρες να είναι τόσο φλατ; Εγώ νομίζω ότι η διαδικασία του έρωτα είναι ένας κύκλος γεγονότων που ακόμα και εάν ολοκληρωθεί είναι προορισμένος να ξαναπαίξει σε λούπα στις ζωές μας. Κάθε φορά που εισχωρούμε στον κόσμο ενός άλλου γινόμαστε καινούρια άτομα, χτίζουμε μαζί έναν νέο κόσμο, που είτε γκρεμιστεί είτε όχι κουβαλάμε πάντα καμμάτια του στις τσέπες μας. Έναν κόσμο ‘δικό μας’, μυστικό και προστατευμένο καλά, που οι δικές μας λέξεις βγάζουν νόημα και έχουν πλάκα. Σίγουρα δεν είμαστε τόσο φλατ. Πάλι δεν βγήκε. Έκατσε στον τοίχο από πάνω μου. Δεν μπορούσα να την πιάσω γιατί φοβόμουν μην κάνω σκόνη τα φτερά της. Κάποια στιγμή ξεχάστηκα και άναψα το φώς, μόνο τότε ξανάρχισε να κάνει βόλτες γύρω από τη λάμπα. Το έκλεισα γρήγορα, δεν την έβλεπα πια, σκάναρα με τα μάτια μου όλο το δωμάτιο και τελικά την εντόπισα. Ήταν πάνω στο αγαπημένο μου φλοράλ φόρεμα, μέσα στη μισάνοιχτη ντουλάπα. Γέλασα, μάλλον την ξεγέλασαν τα λουλούδια αλλά αφού της αρέσει ΟΚ. Μου έκανε παρέα για περίπου τρεις μέρες, παρ’ότι το παράθυρο ήταν ανοιχτό. Μια την έβλεπα στον τοίχο ψηλά, μία κρυβόταν στη ντουλάπα. Χάρηκα με την επίσκεψη, πάντα ήθελα να κάνω τατού μια πεταλούδα. Η πεταλούδα είναι η ελπίδα, πετάει στο φως, είναι πολύχρωμη και εύθραυστη. Ζει στην καλοκαιρία, είναι στιγμή. Το πέταγμά της είναι μονοπάτι γύρω από το φως και ανάλαφρο σαν τον αέρα, στο δρόμο της είναι τα λουλούδια. Όταν ερωτευόμαστε έχουμε πεταλούδες στο στομάχι. Η πεταλούδα μεταμορφώνεται, βγαίνει από το κουκούλι της - εξέλιξη. Από την άλλη, πάνω απ’όλα μια πεταλούδα πρέπει είναι ελεύθερη, ίσως δεν έχει καμία δουλειά ακίνητη πάνω στο σώμα μου. Πώς θα φαίνονται άραγε τα τατού μου επάνω μου όταν μεγαλώσω; Δεν ξέρω αν κατάφερε να φύγει ποτέ, ή αν έμεινε για πάντα στη ντουλάπα και θα τη βρω όταν μαζέψω τα καλοκαιρινά μου ρούχα. Πάντως στο τέλος της τρίτης μέρας δεν την ξανασυνάντησα. Αναρωτιέμαι τι σκέψεις θα μου πυροδοτήσει η επόμενη πεταλούδα στο δωμάτιό μου, αν μπειItem Open Access Sub - ConsciousΧατζημιχαήλ, Μυρτώ (Πτυχιακή εργασία, 2022)Πεδίο μελέτης μου το αρχέγονο και πώς αυτό αναδύεται μέσα στον σύγχρονο κόσμο. Αρχέγονα τα βασικά ένστικτα, αρχέγονο το συναίσθημα του έρωτα, η μοναξιά, η συνθήκη της συνύπαρξης, της γέννησης και του θανάτου. Θέματα και ερωτήματα που στροβιλίζουν στο ανθρώπινο νου και αφορούν σε βάθος όλους μας. Σκάβω να βρω όλα εκείνα που μας συνδέουν, τις ρίζες μας και τα μεταφράζω σε έργο με σκοπό την ένωση σε μια εποχή αποξένωσης.Item Embargo Εικόνες κώδικα : οπτικές διατάξεις σχέσεωνΔαμαλά, Σοφία Γ. (Πτυχιακή εργασία, 2022)Η εικαστική μου έρευνα αναφέρεται, σε εικόνες γραφικού κώδικα, μέσω συμβόλων, οι οποίες εμφανίζονται μέσα από διάφορες εικαστικές αποτυπώσεις, παρουσιάζουν οπτικές διατάξεις σχέσεων και έχουν σκοπό να διεγείρουν την αποκρυπτογράφηση περιεχομένου και κωδικοποιημένου μηνύματος από το θεατή. Από την έρευνα αυτή δημιουργήθηκε ένας προσωπικός γραφικός κώδικας. Πρόκειται για μια εικονογραφική επικοινωνία, μη νοηματοδοτημένη ως προς ένα συγκεκριμένο περιεχόμενο. Με αφορμή και αναφορές από την ιστορία των συμβολιστικών γραφών (Αιγυπτιακά ιερογλυφικά, εικόνα – σύμβολα Βίντσα, γλυφικά των Μάγια, τα σύμβολα στο δίσκο της Φαιστού και άλλα πολλά), τα σύμβολα – σημεία αυτά, ενεργούν ως φορείς νοημάτων. Τα κείμενα με γραπτά σημεία όπως λέει ο Flusser στο βιβλίο «Η Γραφή» , είναι σειρές ψηφίων και τα ψηφία είναι άδεια δοχεία, τα οποία πρέπει να περισυλλέξουν περιεχόμενα. Ως άδεια δοχεία, αντιμετωπίζω κι εγώ, τα ψηφία του κώδικα που δημιούργησα και αφήνω την αποκρυπτογράφηση στο θεατή, ως κομμάτι της Οπτικής Επικοινωνίας που περιέχεται στη λειτουργία των έργων τέχνης.Item Open Access Εργασία του Πεφάνη ΝικήταΠεφάνης, Νικήτας (Πτυχιακή εργασία, 2023)Εξερευνώντας τις δυνατότητες της χαλκογραφίας, στέκομαι στην αγάπη μου για την παρατήρηση του φυσικού σώματος. Με έμφαση στην λυρική ανατομία και την ανεπαίσθητη κίνηση τοποθετώ τα μοντέλα μου σε έναν ιστορικό χώρο με σκοπό να σκηνοθετήσω το καρέ πέραν μιας απλής παρατήρησης. Μπαίνω στην διαδικασία λοιπόν, να χρησιμοποιώ τον ψυχισμό του μοντέλου και στην συνέχεια να δημιουργώ την συνθήκη στην οποία θα ενταχθεί αυτό μέσα σε ένα εικονοποιητικό πλαίσιο. Σκοπός μου είναι να καθρεφτίζει τον εσωτερικό του κόσμο, καταφέρνοντας να δημιουργήσει μια ανεπαίσθητη σύνδεση με τον αποδέκτη. Ελλείψει δραματικών κινήσεων των μοντέλων μου, μπαίνω στην διαδικασία παρατήρησης της ανεπαίσθητης πόζας με σκοπό να την υποβάλλω με μια αίσθηση αποστασιοποίησης, αινιγματικότητας και με μια τάση για μια αφηγηματική ενδοσκόπηση. Ο πρωταγωνιστής στο έργο μου αποστρέφεται από το βλέμμα του θεατή με σκοπό να εντείνει τις σκέψεις γύρω από την αυτοπαρατήρηση και την υπαρξιακή αγωνία. Η μελαγχολία άλλωστε, είναι εμφανής και διάχυτη στο έργο. Απλώνεται στις μεσαίες τονικότητες που υποδέχονται τα λεπταίσθητα φωτεινά σημεία σαν ανάσες, με σκοπό να φωτίσουν την εν γένει κρυφή ελπίδα που διακατέχει την φύση μας. Μέσω των ιδανικών προτύπων που αρχίζουν να σκιαγραφούνται στα αναγεννησιακά πρότυπα, σαν καλλιτέχνης, τείνω να μιμούμαι τον τρόπο, την υφή και το στυλ μεγάλων πατέρων της χαρακτικής με σκοπό όχι μόνο να μελετήσω, να πιάσω και να αφουγκραστώ την ποιοτική προσέγγιση των εικαστικών πατέρων αυτών, αλλά και να μεταλαμπαδεύσω την γνώση, το πάθος και τον κρυφό χαρακτήρα που κρύβει το μοναδικό ιδίωμα του καλλιτέχνη. Μέσα από το ταξίδι αυτό στοχεύω στο να φτάσω κοντά με τις ρίζες του chiaroscuro και μέσα από την ιστορικότητα της διαδρομής αυτής να προσεγγίσω το σημείο μιας άμεσης συνομιλίας με το σήμερα, αποτυπώνοντας με παρόμοιες υφές τα σκηνικά που πλαισιώνουν τα μοντέλα που επιλέγω. Η συνομιλία αυτή για μένα είναι τόσο σημαντική όσο και ο ίδιος ο διάλογος με την τεχνική αυτή καθαυτή όσο και με τους ίδιους του πρωτοπόρους αυτού του εικαστικού στυλ και έτσι παλαιό και νέο ενώνονται σαν μια μουσική πράξη με απώτερο σκοπό ένα ρυθμικό αποτέλεσμα που εναλλάσσεται με αρμονία.Item Open Access Η πηγήΑντωνιάδη, Άννα Α. (Πτυχιακή εργασία, 2021)Πρωταγωνιστές του έργου είναι κυρίως δέκα (10) λουλούδια, ο συμβολισμός και οι ιδιότητες των οποίων με ενέπνευσαν στο να τα ερευνήσω και να τα χρησιμοποιήσω ως φύλακες στο εσωτερικό μου ταξίδι προς την ίαση. Η φύση τους έχει συνδεθεί με φαρμακευτική, ψυχοτρόπο και θανατηφόρα χρήση, ανάλογα με τη δόση -γιατί όπως είπε ο Παράκελσος, η δόση κάνει το δηλητήριο- . Ανά τους αιώνες χρησιμοποιούνται σε θεραπείες σώματος και ψυχής. Ο υοσκύαμος χρησιμοποιήθηκε από τις ιέρειες των Δελφών για να έρθουν σε έκσταση, ζητώντας να παραδοθούμε στο άγνωστο, ενώ μαζί με την οπιούχο παπαρούνα αποτέλεσαν συστατικά του μυθικού ποτού νηπενθές, που καταλαγιάζει τον πόνο μέσω της λήθης. Ο ελλέβορος υπόσχεται ζωή μετά το θάνατο (του εαυτού) ανθίζοντας μες στον χειμώνα, το εντελβάις λάμπει μοναχό του στα πιο ψηλά και παγωμένα βουνά. Η δατούρα σύμφωνα με το μύθο φύτρωσε από το στήθος του θεού Σίβα όταν εκείνος ήπιε όλο το δηλητήριο του κοσμικού ωκεανού. Έτσι κι εμείς μπορούμε να μεταμορφώσουμε τον πόνο. Το μιγκέ συμβολίζει την επιστροφή στην ευτυχία, το κώνειο τα όρια και την αποδοχή της σκιάς, η δακτυλίτιδα γιατρεύει την πονεμένη καρδιά, το ακόνιτο φύτρωσε από το σάλιο του Κέρβερου, συμβολίζοντας τον θάνατο αλλά και την αναγέννηση μέσω αυτού, η μπελαντόνα όμορφη και θανατηφόρα βοηθά να καταλάβουμε τη θηλυκή μας δύναμη και να γιατρέψουμε μονάχοι τις πληγές μέσα μας. Πολλά από αυτά τα φυτά φυτρώνουν πλάι σε εγκαταλελειμμένο κτίρια, χωματόδρομους, μέσα στη μοναξιά και το σκοτάδι. Αναλγητικά του πόνου, ιερά σε μάγισσες και χθόνιους Θεούς, φυτά ψυχοπομποί, που κινούνται ανάμεσα σε φως και σκοτάδι, με τη δυνατότητα να σκοτώσουν, να τρελάνουν και να γιατρέψουν, που μας μαθαίνουν την επιλογή του τι να κάνουμε το σκοτάδι μας. Από τα σύμβολα, το ερπετό ηγείται συνδεδεμένο με την αναγέννηση μέσω της αυτοκαταστροφής, η σπείρα θυμίζει την κυκλικότητα της ζωής και το ταξίδι από και προς τον εαυτό, το αλχημικό τρίγωνο συνδέεται με την πορεία της ψυχής, το αιδείο είναι η προσωποποίηση της πηγής, η είσοδος μας στον κόσμο, το κύπελλο της υγείας περιέχει δηλητήριο ή γιατρικό, εμείς διαλέγουμε. Ελπίζοντας λοιπόν πως με οδηγούς άνθη και αρχαία σύμβολα, θα δω την αλήθεια μέσα μου, ώστε να ανθίσω κι εγώ, επικαλούμαι το φως με μέσο το σκοτάδι, για να επιστρέψω στον εαυτό που έχασα, προορισμό και πηγή.”Item Open Access Μέλανας κήποςΠαναγιώτου, Μαρία Γ. (Πτυχιακή εργασία, 2024)Τα λουλούδια αποτελούν ένα εξέχον θέμα στην τέχνη εδώ και αιώνες, το οποίο -είτε σε πίνακες νεκρής φύσης είτε σε περίπλοκα χαρακτικά- συνεχίζει να αιχμαλωτίζει το κοινό σε όλον τον κόσμο και να εμπνέει καλλιτέχνες. Η χαρακτική διαδικασία περιλαμβάνει το σκάλισμα / τη χάραξη ενός σχεδίου σε μια επιφάνεια με τη χρήση συχνά ενός αιχμηρού εργαλείου για τη δημιουργία περίπλοκων γραμμών και λεπτομερειών. Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι η εικόνα ενός λουλουδιού με ντελικάτη μορφή και χαρακτηριστική υφή. Στην Ελλάδα κάνει την εμφάνισή της στα τέλη του 180υ αιώνα και το 1843 αρχίζει να διδάσκεται στο Πολυτεχνικό Σχολείο ή Σχολή των Τεχνών. Σε μια ξύλινη πλάκα ροκανισμένη για να είναι επίπεδη και λεία ο καλλιτέχνης σχεδιάζει με σινική μελάνη το σχέδιό του. Με τα ειδικά μαχαιράκια και τις γούζες της ξυλογραφίας χαράζοντας αφαιρεί ότι δεν πρέπει να τυπωθεί και αφήνει ανέπαφα αυτά που θέλει να φανούν. Με κύλινδρο απλώνει τυπογραφικό μελάνι στην επιφάνεια του ξύλου ώστε να μελανωθεί ότι εξέχει. Επάνω στη μελανωμένη επιφάνεια τοποθετεί το ειδικό ελαφρύ χαρτί. Στη συνέχεια τυπώνει στο πιεστήριο. Παίρνει έτσι το αποτύπωμα του χαραγμένου ξύλου. Εκείνο που σχεδιάζεται και χαράζεται επάνω στην πλάκα τυπώνεται αντίστροφα στο χαρτί. Δυο είναι οι βασικές τεχνικές της Ξυλογραφίας. Εδώ η χάραξη είναι σε όρθιο ξύλο. Η πλάκα από όρθιο ξύλο είναι πολύ σκληρή, χαράζεται με το καλέμι, την ονγκλέτα και η χάραξη μπορεί να γίνει εξαιρετικά λεπτή. Χάρη στις σύγχρονες εξελίξεις που επιτρέπουν τη χρήση διάφορων εργαλείων και τεχνικών, οι καλλιτέχνες μπορούν να δημιουργήσουν φυσικές και ρέουσες μορφές, προβάλλοντας τη μοναδική ομορφιά και τον χαρακτήρα του κάθε λουλουδιού και αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το προσωπικό τους ύφος. Από το κομψό άνθος της κερασιάς που συμβολίζει τη φευγαλέα ομορφιά της ζωής μέχρι το μεγαλειώδες τριαντάφυλλο που αντιπροσωπεύει την αγάπη και το πάθος (Bidler, 2014), τα λουλούδια -μέσω της τέχνης- αναδεικνύονται για την αισθητική τους αξία, φέροντας ταυτόχρονα βαθύτερα συμβολικά νοήματα. Είναι, ουσιαστικά, σύμβολα της παροδικότητας, καθώς μαραίνονται και πεθαίνουν σχετικά γρήγορα· συνιστούν έτσι μια οδυνηρή αναπαράσταση του πεπερασμένου της ζωής. Αυτή η συμβολική γλώσσα των λουλουδιών προσδίδει βαθύτερο νόημα στο έργο τέχνης, προ(σ)καλώντας τους θεατές να συλλογιστούν και να ερμηνεύσουν το μήνυμά του. Η παράθεση των χαραγμένων επιφανειών ως τρισδιάστατη εγκατάσταση ενισχύει περαιτέρω την εικαστική εμπειρία των θεατών. Η απαθανάτιση των ανθισμένων λουλουδιών και η επιθυμία να διατηρηθεί η ομορφιά τους αποκαλύπτει τη λαχτάρα για μονιμότητα και σταθερότητα σε έναν φθαρτό κόσμο. Η χαρακτική χρησιμεύει ως μέσο κάθαρσης και συναισθηματικής έκφρασης της στοργής και του σεβασμού προς τη φύση. Καθώς οι θεατές περιηγούνται ανάμεσα στα κρεμασμένα λουλούδια, μεταφέρονται σε ένα σύμπαν όπου τα όρια μεταξύ τέχνης και πραγματικότητας είναι ασαφή. Αυτά τα χαραγμένα λουλούδια, με τις περίπλοκες λεπτομέρειες και τη συμβολική σημασία, προσφέρουν μια μοναδική και σαγηνευτική εμπειρία στον θεατή. Στη σύγχρονη εποχή της τεχνολογικής έκρηξης και του μοντερνισμού, η τέχνη της χάραξης λουλουδιών συνεχίζει να είναι προσφιλής και ελκυστική. Ο συνδυασμός παραδοσιακών μεθόδων και σύγχρονων τεχνικών επιτρέπει μια πλούσια, λεπτομερή και γλαφυρή αναπαράσταση των πιο όμορφων δημιουργιών της ίδιας της φύσης. Μέσω αυτής της μορφής τέχνης μάς υπενθυμίζεται η διαχρονική ομορφιά και το νόημα που έχουν τα λουλούδια, καθώς και η διαρκής δύναμη εν γένει της τέχνης να αιχμαλωτίζει και να προκαλεί συναισθήματα.Item Open Access ΝεφελώματαΕλβάνογλου, Ραφαήλ (Πτυχιακή εργασία, 2024-06-17)Μεταμορφώνω την αίσθηση του απείρου και του μυστηρίου σε οπτικά σύμβολα που ακτινοβολούν μέσω του πλεξιγκλάς και του φωτισμού. Κάθε κομμάτι είναι ένας διάλογος μεταξύ της υλικής και της άυλης φύσης, της πραγματικότητας και του ονείρου. Ο φωτισμός με τις ταινίες LED δεν είναι απλώς ένα τεχνικό στοιχείο αλλά ένας τρόπος να γεφυρώσω το φυσικό με το μεταφυσικό, προσδίδοντας ζωντάνια και κίνηση στα έργα μου.Item Open Access Πτυχιακή εργασίας 'Ελενας ΑναγνωστάκηΑναγνωστάκη, Έλενα (Πτυχιακή εργασία, 2024-06)Το έργο είναι αποτέλεσμα της ερευνητικής μου προσπάθειας κατανόησης της έννοιας της εικόνας και του μηχανισμού παραγωγής της. Τι είναι στην πραγματικότητα μια εικόνα; Πόσο διαφέρει από το πραγματικό; Πόση από την αλήθεια του πραγματικού μεταφέρει και πόσο αλλοιώνει το ίδιο το υποκείμενο; Πόσο καθοριστική είναι η διαμεσολάβηση του μέσου όσον αφορά το τελικό αποτέλεσμα, όταν άλλοτε προσθέτει και άλλοτε αφαιρεί πληροφορίες; Η μηχανή μπορεί και μας εκθέτει με εικόνες άγνωστες προς εμάς και αμφίσημες ως προς την ερμηνεία τους.