Πτυχιακές Εργασίες
Permanent URI for this community
Browse by
Browsing Πτυχιακές Εργασίες by Advisor "Δασκαλοθανάσης, Νίκος"
Results 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted access Gentrified Athens: Οι εκφάνσεις διεθνών κοινωνικό-οικονομικών πρακτικών εξευγενισμού στην Αθήνα των τελευταίων δεκαετιών.Ανδρεοπούλου, Ζησιάνα (Πτυχιακή εργασία, 2024-10-05)Η παρούσα πτυχιακή εργασία εξετάζει τη διαδικασία του εξευγενισμού (gentrification) στην Αθήνα, εστιάζοντας στις κοινωνικές, πολιτιστικές και οικονομικές του προεκτάσεις. Με έμφαση στην περιοχή του Μεταξουργείου, η έρευνα διερευνά τη σχέση μεταξύ της τέχνης και του φαινομένου του εξευγενισμού, αναδεικνύοντας τον ρόλο των καλλιτεχνικών παρεμβάσεων και των πολιτιστικών πρωτοβουλιών στην αλλαγή του αστικού τοπίου. Μέσα από ιστορική ανάλυση, μελέτες περιπτώσεων και θεωρητικά μοντέλα, αναδεικνύεται η δυναμική που αναπτύσσεται μεταξύ πολιτιστικής παραγωγής, κοινωνικής αλλαγής και οικονομικής κερδοφορίας. Οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, όπως το ReMap, η Athens Biennale και η Documenta 14, καθώς και η επίδραση του Airbnb και της τουριστικοποίησης, εξετάζονται ως παράγοντες που επηρεάζουν τη σύνθεση της γειτονιάς και οδηγούν στην εκτόπιση των παλαιών κατοίκων. Τέλος, η εργασία αναδεικνύει τις αντιστάσεις των τοπικών κοινοτήτων και τονίζει την ανάγκη για μια πιο δίκαιη και βιώσιμη αστική ανάπτυξη.Item Restricted access Βιβλία καλλιτεχνών: από το αντικείμενο στην εγκατάστασηΧαροντάκη, Μαρία (Πτυχιακή εργασία, 2024-10-04)Επίκεντρο της εργασίας είναι η σχέση του βιβλίου με το έργο τέχνης στα βιβλία καλλιτεχνών. Μελετώνται διαφορετικές εκφάνσεις του καλλιτεχνικού είδους από τη δεκαετία του 1960 και μετά: το Artist’s Book στην εννοιολογική τέχνη, τα βιβλία – γλυπτά και οι εγκαταστάσεις τέχνης που εστιάζουν στην έννοια του βιβλίου. Το Artist’s Book στην εννοιολογική τέχνη βασίζεται στην ιδέα των καλλιτεχνών ότι το βιβλίο μπορεί να θεωρηθεί ως πρωτογενές έργο τέχνης το οποίο δημιουργήθηκε εξ αρχής για να πάρει τη μορφή βιβλίου. Το κίνητρο των καλλιτεχνών ήταν η διανομή των Artists’ Books χωρίς τη διαμεσολάβηση της πολιτιστικής βιομηχανίας. Εξετάζονται τα ερωτήματα που εγείρονται σχετικά με τη χρήση του βιβλίου ως μέσο θεσμικής κριτικής μέσα από εικαστικά παραδείγματα. Στα βιβλία – γλυπτά, εγείρεται ένα ζήτημα είδους: πρόκειται για βιβλίο ή αντικείμενο τέχνης; Ποιες είναι οι λειτουργίες και η σημασία του βιβλίου και του έργου τέχνης και πως αυτές διαπλέκονται; Ποιο ρόλο μπορεί να έχει το υλικό του βιβλίου στην ανάδειξη του περιεχομένου του; Στις εγκαταστάσεις τέχνης, μελετάται η μετωνυμική χρήση της λέξης βιβλίο ως γραφή για τη συγκρότηση μιας πολιτιστικής ταυτότητας. Η απουσία του βιβλίου μπορεί επίσης να μας οδηγήσει στην ψηλάφηση της ταυτότητάς του μέσα από το αποτύπωμά του σε μια γλυπτική εγκατάσταση. Μελετώνται εντοπισμένα παραδείγματα συγκεκριμένων καλλιτεχνών οι οποίοι επιλέχθηκαν επειδή αναδεικνύουν διαφορετικές πλευρές της σχέσης του βιβλίου με το έργο τέχνης. Τέλος, προτείνεται ένα νέο μεθοδολογικό εργαλείο για την ερμηνεία των βιβλίων καλλιτεχνών βάσει ενός μαθηματικού σχήματος. Πρόκειται για την ομάδα συμμετρίας τεσσάρων στοιχείων του μαθηματικού Christian Felix Klein η οποία έχει εφαρμοστεί από την κριτικό τέχνης Rosalind Krauss για να εξηγήσει νέες κατηγορίες έργων τέχνης που δεν υπάγονται σε προϋπάρχοντες ορισμούς. Το σχήμα αυτό, αναδιατυπώνεται για τα βιβλία καλλιτεχνών προκειμένου να εντάξει στον ίδιο τον ορισμό τους, την προβληματική που συνοδεύει την ερμηνεία τους.Item Restricted access Χημεία και Τέχνη: Η περίπτωση του Gustav MetzgerΦατσέας, Παναγιώτης (Πτυχιακή εργασία, 2024-10-04)Το 1959 ο Gustav Metzger (1926-2017) δημοσίευσε το μανιφέστο για την αυτο-καταστρεφόμενη τέχνη. Ήταν μια «δημόσια τέχνη για τις βιομηχανικές κοινωνίες» που εμπεριείχε εξ αρχής τους παράγοντες της ολοκληρωτικής της καταστροφής. Επηρεασμένος από την αυτοκαταστροφική εμπειρία της ανθρωπότητας κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μέσα στο ανήσυχο κλίμα του Ψυχρού Πολέμου, ο Metzger εναντιωνόταν αφενός στον καπιταλισμό και τις αξίες του και αφετέρου στην απειλή του πυρηνικού αφανισμού. Κύριο μέλημά του ήταν η κατανόηση των κινδύνων της επιστήμης και της τεχνολογίας, που θα οδηγούσε στη δημιουργία μιας επιστήμης που δεν θα είναι απειλητική. Όπως έλεγε ο ίδιος, «πρέπει να χρησιμοποιήσουμε την επιστήμη για να καταστρέψουμε την ‛επιστήμη’». Γι’ αυτό και η αυτο-καταστρεφόμενη, αλλά και η αυτο-δημιουργούμενη, τέχνη του στηρίχθηκαν στην τεχνολογία και την επιστήμη, ιδιαίτερα στην επιστήμη της χημείας, όπως αυτή εκδηλώθηκε στη ζωγραφική με οξύ επάνω σε νάιλον και στις φωτεινές προβολές υγρών κρυστάλλων. Η ώσμωση της χημείας με την αυτόματα καταστρεφόμενη και δημιουργούμενη τέχνη του Metzger, σε σχέση με τα ιστορικά συμφραζόμενα και τις ευρύτερες καλλιτεχνικές αναζητήσεις της εποχής, αποτελεί το ερευνητικό αντικείμενο της παρούσας εργασίας. Μέσα από τη θεωρητική προσέγγιση της σκέψης του και τη μελέτη της δραστηριότητάς του, αναδεικνύονται οι τρόποι με τους οποίους ο Metzger αξιοποίησε τις αυθόρμητες χημικές διεργασίες για τη διαμόρφωση μιας καλλιτεχνικής πρακτικής που δεν αφορούσε στην παραγωγή υλικών αντικειμένων-έργων τέχνης, αλλά πρωτίστως στην ανάληψη μιας πολυδιάστατης ακτιβιστικής δράσης σε πολιτικό, κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο. Τελικά, η πρακτική του Metzger, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε ως ένα μέσο αφύπνισης της κοινωνίας, ευελπιστώντας σε μια νέα θεώρηση της πραγματικότητας και στη δημιουργία μιας εναλλακτικής συνείδησης. Γι’ αυτό, συχνά, ο Gustav Metzger αποκαλείται η «συνείδηση του κόσμου της τέχνης».