Το σύστημα θα κλείσει για προγραμματισμένες εργασίες. Παρακαλώ αποθηκεύστε την εργασία σας και αποσυνδεθείτε
Repository logo
 

"Υλικότητα-Χρονικότητα"

Title in english

"Materiality-Temporality"

Embargo lift

Type

Πτυχιακή εργασία
Graduation Project

Date

2025-06-25

Examining Committee

Studio Director

Χαραλαμπίδης, Νίκος

Academic Institution

Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
Athens School of Fine Arts

Department

Τμήμα Εικαστικών Τεχνών
Department of Visual Arts

Category

Γλυπτική
Εγκατάσταση

Master of Arts Program

Keywords in english

Materiality, Temporality, Deconstruction, Reorganization,, Memory, Fragment

Abstract

Στην παρούσα καλλιτεχνική πρακτική διερευνούνται οι έννοιες, υλικότητα, χρονικότητα, αποδόμηση και αναδιάταξη, μέσα από την επανάχρηση παλιών κεραμικών θραυσμάτων, ως φορέων μνήμης, ίχνους και μεταμορφωτικής ενέργειας. Τα θραύσματα, άλλοτε λειτουργικά αντικείμενα που έχουν απολέσει την αρχική τους χρηστικότητα, αποκτούν νέα υπόσταση. Η πράξη της συλλογής, ταξινόμησης και ένταξης των θραυσμάτων σε νέες μορφές λειτουργεί ως συμβολική πράξη ανασυγκρότησης του παρελθόντος και της μνήμης. Παράλληλα, η κατασκευή νέων κεραμικών θραυσμάτων λειτουργεί ως πράξη αναβίωσης, αναδεικνύοντας τον διάλογο με το παρελθόν. Σε αντιπαραβολή -και ταυτόχρονα σε διάλογο- με τα κεραμικά θραύσματα, τα έργα με θραύσματα πλεξιγκλάς προσφέρουν μια πιο αφαιρετική, σύγχρονη γλώσσα. Ενισχύουν την σύγκλιση παραδοσιακών και σύγχρονων υλικών, προτείνοντας ένα νέο εικαστικό λόγο που κινείται ανάμεσα στη μνήμη, την επαναχρησιμοποίηση και τον πειραματισμό. Το διαφανές πλεξιγκλάς, τονίζει την σχέση ανάμεσα στο υλικό ίχνος και την μνήμη, ανάμεσα στην ιστορική ύλη και την υπέρβασή της. Οι κεραμικές πλάκες λειτουργούν ως σταθερό έδαφος, ως επιφάνειες που φέρουν σύμβολα, ενσωματώνουν μνήμες και πολιτισμικές αναφορές, άλλοτε αναγνώσιμες και άλλοτε αινιγματικές. Οι πλάκες λειτουργούν ως σήματα ή μαρτυρίες για κάτι που έχει χαθεί, αλλά επιμένει να εγγράφεται στο παρόν. Το μαύρο και το άσπρο χρώμα πάνω στις πλάκες, αντιπροσωπεύει τη δυαδικότητα: φως και σκοτάδι, παρουσία και απουσία, ζωή και θάνατος, κενό και πλήρωση. Αυτή η έντονη αντίθεση προσδίδει στα έργα μια σχεδόν τελετουργική αίσθηση.

Abstract in english

In this artistic practice, the concepts of materiality, temporality, deconstruction and reorganization are explored, through the reuse of old ceramic fragments as carriers of memory, traces, and transformative energy. The fragments, once functional objects that have lost their original utility, acquire new existence. The act of collecting, sorting, and integrating the fragments into new forms functions as a symbolic act of reconstructing the past and memory. At the same time, the creation of new ceramic fragments serves as an act of revival, highlighting the dialogue with the past. In contrast—and simultaneously in dialogue—with the ceramic fragments, artworks incorporating plexiglass shards offer a more abstract, contemporary language. They strengthen the convergence of traditional and contemporary materials, proposing a new visual language that moves between memory, reuse, and experimentation. The transparent plexiglass emphasizes the relationship between the material trace and memory, between historical substance and its transcendence. The ceramic slabs function as a stable ground, as surfaces that bear symbols, incorporating memories and cultural references, sometimes legible and sometimes enigmatic. The slabs serve as signs or testimonies of something that has been lost but persists in being inscribed in the present. The black and white color on the slabs represents duality: light and darkness, presence and absence, life and death, emptiness and fullness. This stark contrast imparts a nearly ritualistic quality to the works.

Description

Creative Commons License

Attribution 4.0 International

Creative Commons License URL

Brief Bio

Η Ελευθερία Παπαδουράκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης, ενώ ζει στο Παλαιό Φάληρο Αττικής. Οι αρχικές σπουδές της προσανατολίστηκαν στη Διοίκηση Επιχειρήσεων-Marketing και στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό. Διαθέτει πολυετή εργασιακή εμπειρία στον αεροπορικό τομέα και ιδιαίτερα στην εκπαίδευση επίγειας εξυπηρέτησης σε αεροδρόμια σε ολόκληρη την Ελλάδα. Η ανάγκη της όμως για εικαστική έκφραση, την έκανε να επιστρέψει στις Εικαστικές Τέχνες και να ξεκινήσει ένα νέο κύκλο σπουδών. Η πρώτη της επαφή με την καλλιτεχνική δημιουργία ήταν σε εργαστήρι ζωγραφικής σε ηλικία 5 ετών. Είναι τελειόφοιτη στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (Α.Σ.Κ.Τ.) με κατεύθυνση τη Γλυπτική και την Κεραμική. Κατά τη διάρκεια της φοίτησής της είχε λάβει υποτροφίες από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.). Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις. Έργα της έχουν ξεχωρίσει σε διεθνείς και εγχώριους διαγωνισμούς και βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές. Η Πτυχιακή εργασία της βασίζεται πάνω στην έννοια της αποδόμησης και της επανασύνθεσης του χώρου, δίνοντας έτσι ένα νέο γεωμετρικό αποτέλεσμα. Οι κατασκευές που δημιουργεί είναι πολυδιάστατες και συμβολικές, προβάλλοντας διαφορετικές προοπτικές και αφηγήσεις. Αναφορά στο έργο της και στην καλλιτεχνική σκέψη της, γίνονται μέσα από το βιβλίο (έντυπη και ηλεκτρονική μορφή-Academia.edu) “Οι πόλεις του Αύριο/Cities of Tomorrow”, εκδόσεις Νήσος, 2023, ISBN:978-960-589-214-2, επιμέλεια Κατερίνα Κοσκινά και Κωνσταντίνος Πίττας. Το βιβλίο εξερευνεί το μέλλον των αστικών κέντρων μέσω της Τέχνης και της Αρχιτεκτονικής. Προηγήθηκε έκθεση με επιλεγμένα έργα καλλιτεχνών που οραματίζονται μελλοντικές πόλεις, εστιάζοντας στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα και στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης. Η εκδήλωση οργανώθηκε από τον Δήμο Αθηναίων, με την υποστήριξη του περιφερειακού κέντρου πληροφόρησης του ΟΗΕ. Επίσης, αναφορά στο έργο της γίνεται μέσα από την έντυπη έκδοση Χθόνιο Φως/Chthonic Light, 2024, ISBN:978-618-86974-1-6, επιμέλεια Φαίη Τζανετουλάκου και Δημήτρης Σαραφιανός. Συμμετοχές σε ομαδικές εκθέσεις, ενδεικτικά: • Χθόνιο Φως. Πως η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, Λόφος Art Project, Αθήνα, 2024, • Δεύτερη Ευκαιρία: Μόνος-Μαζί, Δαφνί-Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αθηνών, Χαϊδάρι, Αθήνα, 2024, • Project 401 ΓΣΝΑ-ΑΣΚΤ, 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών, 2022-2024, • 1ο Φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων για την Κοινωνία των Πολιτών, Σεράφειο Δήμου Αθηναίων, 2023, • Young Artists, Costa Navarino Agora, Μεσσηνία, 2023, • Η επόμενη μέρα-Σεπτεμβριανά 1955 Κωνσταντινούπολη, Ευγενίδειον Πλανητάριον, Αθήνα, 2023, • ΕΚ Πατρίδες, 100 χρόνια από την Μικρασιατική Καταστροφή, Τρένο στο Ρουφ, Αθήνα, 2022, • Urban Lovers, ΟΖΟΝ Magazine, πλατεία Μαβίλη, Αθήνα, 2022, • Οι Πόλεις του Αύριο/Cities of Tomorrow, Βασιλίσσης Όλγας, Αθήνα, 2022. • 1821-2021 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Και μετά;, εφημερίδα Athens Voice, τεύχος 811, 2022, • Πρόσωπα του Ήρωα/Faces of the Hero, Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Αθήνα και Lincoln Center Agora Initiative, Μανχάταν, Νέα Υόρκη, 2021 κ.α.