Repository logo
 

Παράδοση και Νεωτερικότητα : Ερμηνείες στην αρχιτεκτονική σκέψη του Κυριάκου Κρόκου

Title in english

Tradition and Modernity: Interpretations in the Architectural Thought of Kyriakos Krokos

Embargo lift

Type

Πτυχιακή εργασία
Bachelor (ΒΑ) Thesis

Date

2025-07

Examining Committee

Ιωαννίδης, Κώστας
Βρατσκίδου, Ελεονώρα

Studio Director

Academic Institution

Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
Athens School of Fine Arts

Department

Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης
Department of Art Theory and History

Division

Studio

Category

Master of Arts Program

Keywords in english

Tradition, Modernity, Kyriakos Krokos, Museum of Byzantine Culture

Abstract

Αντικείμενο της παρούσας πτυχιακής εργασίας είναι η αρχιτεκτονική φιλοσοφία του Κυριάκου Κρόκου, με πεδίο ανάλυσης το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού. Το έργο εξετάζεται ως πεδίο διαπραγμάτευσης της σύνθετης σχέσης μεταξύ παράδοσης και νεωτερικότητας, εστιάζοντας στον τρόπο με τον οποίο η μνήμη, ο τόπος και η βιωμένη εμπειρία διαμορφώνουν τη συνθετική του γλώσσα. Η επιλογή του Μουσείου είναι στρατηγική: αποτελεί το ωριμότερο έργο του Κρόκου και ανήκει σε μια εποχή κριτικής τόσο απέναντι στον ορθόδοξο μοντερνισμό, όσο και στην μεταμοντέρνα, «σκηνογραφική» αναβίωση της παράδοσης. Το θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας, δομείται γύρω από τις αναζητήσεις του Δημήτρη Πικιώνη και του Άρη Κωνσταντινίδη, οι οποίοι με τη στάση τους απέναντι στην «ελληνικότητα» και τον τόπο προετοίμασαν το έδαφος για την προσέγγιση του Κρόκου. Παράλληλα, η έρευνα αξιοποιεί έννοιες-κλειδιά της μεταπολεμικής θεωρίας, όπως το genius loci (Christian Norberg-Schulz) και τον Κριτικό Τοπικισμό, για να ερμηνεύσει την ανάγκη για μια αρχιτεκτονική βαθιά ριζωμένη στο πολιτισμικό της πλαίσιο. Η εργασία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το Μουσείο Βυζαντινού αποτελεί υπόδειγμα αρχιτεκτονικής, όπου παράδοση και νεωτερικότητα δεν λειτουργούν ως αντίπαλα δίπολα, αλλά συντίθενται δημιουργικά, παράγοντας μια αυθεντική και συνειδητή πολιτισμική έκφραση.

Abstract in english

The subject of this thesis is the architectural philosophy of Kyriakos Krokos, with a specific focus on the Museum of Byzantine Culture. The building is examined within the broader context of the complex relationship between tradition and modernity, highlighting how memory, place and lived experience shape its compositional language. The choice of the Museum is strategic: it represents the maturity of Krokos’ work and belongs to a critical era that stands between both strict modernism and the postmodern “scenographic” revival of tradition. The theoretical framework of the thesis is built around the creative expressions of Dimitris Pikionis and Aris Konstantinidis, whose perspectives on Greek identity and place, laid the groundwork for Krokos’ approach. Additionally, the research draws from key concepts in post-war theory, such as genius loci (Christian Norberg- Schulz) and Critical Regionalism, to justify the need for an architecture deeply rooted in its cultural context. The thesis concludes that the Museum of Byzantine Culture stands as an architectural example where tradition and modernity are not opposing poles but are creatively synthesized, resulting in an authentic and consciously articulated cultural expression.

Description

Creative Commons License

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Creative Commons License URL

Brief Bio