Etant Donnes : η αντίπαλη παράταξη και τα σύστοιχα τετράγωνα συμφιλιώνονται : η δημιουργική πράξη στο τελευταίο έργο του Marcel Duchamp
Title in english
View or Download Files
Embargo lift
2025-03-23
Type
Μεταπτυχιακή εργασία
Date
2022
Author
Advisor
Examining Committee
Πούλος, Παναγιώτης, 1954-
Ζήκα, Φαίη
Ζήκα, Φαίη
Studio Director
Academic Institution
Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
Department
Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης
Division
Studio
Category
Master of Arts Program
ΠΜΣ Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης (ΜΕΘΙΣΤΕ)
Keywords in english
Given (Étant Donnés), Creative act, Museums
Abstract
Το 1969, ακριβώς ένα χρόνο μετά τον θάνατο του Marcel Duchamp και όπως ο ίδιος είχε ζητήσει, το Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας θα παρουσιάσει στο κοινό το έργο Δεδομένα: 1ον Ο καταρράχτης· 2ον Το φωταέριο (Étant Donnés: 1ο la chute d’eau, 2ο le gaz d’éclairage), το οποίο ο Duchamp δούλευε με άκρα μυστικότητα για δύο δεκαετίες (1946-1966). Η εγκατάσταση μικτής τεχνικής αποτελείται από ένα μικρό δωμάτιο με μια κλειδωμένη ξύλινη πόρτα με δύο μικρές τρύπες για τα μάτια. Μέσα από τις τρύπες φαίνεται ένα φωτισμένο τοπίο με μια γυμνή γυναίκα ανδρείκελο η οποία κρατά στο αριστερό χέρι μια λάμπα φωταερίου και είναι ξαπλωμένη με ανοιχτά τα πόδια σ’ ένα στρώμα από ξερά κλαδιά. Δεδομένου ότι από το 1923 ο Duchamp καλλιεργούσε τον μύθο ότι εγκατέλειψε την τέχνη για το σκάκι, η αποκάλυψη του έργου θα αναστατώσει τους καλλιτεχνικούς κύκλους. Ο Duchamp δεν είχε λοιπόν εγκαταλείψει ποτέ την τέχνη ενώ ο αναμφισβήτητα οπτικός χαρακτήρας των Δεδομένων ερχόταν σε αντίφαση με τη γνωστή αντι-οφθαλμοκεντρική στάση του εκκεντρικού δημιουργού της Κρήνης (Fountain) και πατέρα της εννοιολογικής τέχνης. Συνεπώς, η προοπτική του Duchamp όσον αφορά τη δημιουργική διαδικασία χρειάζεται επανεκτίμηση καθώς δεν εξαντλείται στο αντι-καλλιτεχνικό, αντι-οφθαλμοκεντρικό μανιφέστο των ready-made(s). Με αφετηρία τα ready-made(s), η παρούσα εργασία επανεξετάζει την έννοια της δημιουργικής διαδικασίας στο έργο του Marcel Duchamp και στη συνέχεια με σημείο αναφοράς τα Δεδομένα επιχειρεί ν’ αντιληφθεί το πώς αυτή συναρθρώνεται στον χώρο του μουσείου, τον κατεξοχήν χώρο συνάντησης του παρατηρητή με το έργο τέχνης προτείνοντας μας μια νέα φιλοσοφία παρουσίασης και πρόσληψης της τέχνης. Η εργασία διαρθρώνεται σε έξι ενότητες. Στην πρώτη ενότητα παρακολουθούμε τη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής φυσιογνωμίας του Duchamp μέσα στον χρόνο. Στη δεύτερη με αφορμή την Κρήνη επανεξετάζουμε το ready-made, το έμβλημα του εικονοκλάστη Duchamp. Διαπιστώνουμε ότι ο χρόνος αποτελεί σημαντικό στοιχείο για την κατανόηση του ready-made και των ζητημάτων που θέτει. Στην τρίτη ενότητα παρουσιάζονται τα Δεδομένα, το τελευταίο έργο του καλλιτέχνη με το οποίο απευθύνεται στο ιδανικό κοινό του, τις επερχόμενες γενιές. Η εγκατάσταση φαίνεται πως ήταν στρατηγικά σχεδιασμένη από τον ίδιο να ανατρέψει μετά τον θάνατό του τις μέχρι τότε θεωρίες για το σύνολο της καλλιτεχνικής του παραγωγής και φυσιογνωμίας. Στην τέταρτη ενότητα επιχειρούμε να διεισδύσουμε στη φιλοσοφία της τέχνης του Duchamp μέσω του σύντομου κειμένου του «Η Δημιουργική Πράξη» («The Creative Act») αντλώντας παράλληλα από διάφορα άλλα κείμενα που περιέχουν απόψεις του για την καλλιτεχνική δημιουργία ως μια πράξη που απαιτεί οπωσδήποτε τη συμμετοχή του παρατηρητή για την ολοκλήρωσή της. Στο πέμπτο κεφάλαιο εξετάζεται η σχέση του Duchamp με τον θεσμό του μουσείου, τον χώρο δηλαδή όπου συνήθως ολοκληρώνεται η δημιουργική πράξη από τον παρατηρητή. Το έκτο και τελευταίο κεφάλαιο επιχειρεί να αναδείξει το νέο καθεστώς ορατότητας που εγκαθιδρύουν με στρατηγικό τρόπο τα Δεδομένα στον χώρο του μουσείου. Στη θέση του μουσείου ως χώρου παθητικής θέασης της τέχνης, ο Duchamp προτείνει με τα Δεδομένα ένα περιβάλλον διάδρασης όπου το ίδιο το κοινό γίνεται ταυτόχρονα δημιουργός του έργου τέχνης αλλά και οργανικό κομμάτι του το οποίο υπόκειται στο ίδιο μέγεθος εξονυχιστικής παρατήρησης με το γυμνό της εγκατάστασης. Με αυτόν τον τρόπο, ο καλλιτέχνης εκθέτει αλλά και ανατρέπει μοναδικά τις παραδοσιακές μουσειακές τακτικές και συνήθειες.
Abstract in english
In 1969, a year after Duchamp’s death and in accordance with his wish, the Philadelphia Museum of Art unveiled a major artwork on which he had been working in total secrecy for two decades, from 1946 to 1966: Given: 1. The Waterfall 2. The Illuminating Gas (Étant Donnés: 1ο la chute d’eau, 2ο le gaz d’éclairage). The mixed-media installation consists of a small room with a locked wooden door; through a pair of peepholes in this door one can see a brightly illuminated landscape within which a naked woman-mannequin reclines on a bed of twigs with her legs spread, left arm outstretched, holding a gas lamb. Bearing in mind that since 1923 Duchamp had begun to create the myth that he had given up art for chess, the unexpected release of the previously unknown installation came as a great shock to the art community. In spite of all appearances, Duchamp had never abandoned art. Moreover, the unquestionably visual character of his final artwork contradicted the famous anti retinal attitude of the eccentric creator of Fountain, as well as his portrayal as the father of conceptual art. Therefore, Duchamp's perspective on the creative process needs re-evaluation as it is not confined to the anti-artistic, anti-retinal manifesto of the ready-made. Taking the ready-made as a starting point, we re-examine the concept of the creative process in Marcel Duchamp's work and then through the lens of Given we attempt to understand its articulation in the museum space as well as the broader implications it bears for art reception and presentation. The dissertation is divided into six chapters. The first chapter follows the formation of Duchamp's artistic physiognomy through time, his metamorphosis from a young painter to an art pioneer who questioned long-held assumptions about what art should be, and how it should be made. The second chapter takes a closer look at Fountain in order to re-examine the idea of the ready-made, the emblem of the iconoclast Duchamp. It is argued that time plays a significant role in our understanding of the ready-made and the issues it raises. The third chapter presents Given, the final piece of Duchamp with which he addresses his ideal audience, the posterity. The work seems strategically designed to posthumously upset previously accepted understandings of his oeuvre. The fourth chapter attempts to penetrate into Duchamp’s philosophy of art through his short text «The Creative Act» where he expresses his notion of artistic creation as an act that definitely requires spectator’s participation for its completion, an idea that Duchamp puts forward in various occasions. The fifth chapter explores Duchamp's relationship to the institution of the museum, namely the space where the creative act is usually completed by the spectator. The sixth and final chapter seeks to highlight the new visibility regime that Duchamp establishes in the museum space with his final piece. In fact, with Given Duchamp engages in a strategic game of chess. In place of the museum as a space of passive encounters with art, Duchamp proposes an environment of interaction where the spectator becomes both creator of the artwork and an organic part of it exposed to the same level of visual scrutiny as the nude of the installation. In this way, Duchamp uniquely exposes and subverts the traditional museum tactics and customs
Description
Περιέχει βιβλιογραφία
Creative Commons License
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές