Διδακτορικές διατριβές
Permanent URI for this community
Browse by
Browsing Διδακτορικές διατριβές by Advisor "Καζάζης, Γιώργος"
Results 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Embargo Wasted billboards: Τα αντι-μνημεία του αύριοΜπότσαρη, Κατερίνα (Διδακτορική διατριβή, 2023)Αν και σήμερα η διαφήμιση ταξιδεύει με γοργούς ρυθμούς μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας και του διαδικτύου, η σύγχρονη ελληνική μητρόπολη εξακολουθεί να κατακλύζεται από τα απομεινάρια των μεγαλοπρεπών αναλογικών διαφημιστικών πινακίδων που εμφανίστηκαν τις τελευταίες δεκαετίες στο οδικό δίκτυο εντός και εκτός του αστικού ιστού. Στην παρούσα έρευνα εξετάζονται επτά περιπτώσεις αυτών των εναπομεινασών κατασκευών που υλοποιήθηκαν στην Αττική από τη δεκαετία του 1980 με σκοπό την υποστήριξη διαφημιστικών μηνυμάτων. Ο όρος μνημείο υπογραμμίζει την επικράτηση της μνήμης ως κυρίαρχου σημείου αναφοράς για την ανάδειξη αξιόλογων ανθρώπινων δημιουργημάτων. Η παραμονή των ανενεργών διαφημιστικών πινακίδων, ενεργοποιεί στη μνήμη τη συνθήκη της καταναλωτικής λήθης (Smithson) και τα αποτελέσματα αυτής μετά την έναρξη της Διεθνούς Χρηματοπιστωτικής Κρίσης. Η λανθάνουσα επιλογή του κρατικού μηχανισμού να αδιαφορεί για την ύπαρξή τους, λαμβάνεται σαν μια αθέλητη ανάδειξη της αντιμνημειακότητάς τους. Όταν συγκριθούν με συνθήκες εικαστικού ενδιαφέροντος παρατηρείται ένα αξιοσημείωτο φαινόμενο. Η αναίρεση των ιδεών της ισορροπίας και της αρμονίας που επιτυγχάνεται ακούσια με αυτές τις ιδιότυπες μνημειώδεις κατασκευές είναι ανάλογη με αυτή που εκούσια πρεσβεύουν κινήματα και σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές. Για τον Mikel Dufrenne αυτή η μορφή τέχνης ισοδυναμεί με μια στάση διαμαρτυρίας και κατ’ επέκταση κριτικής στην εξουσία. Στόχος της παρούσας διατριβής είναι μέσω των αξιών της αντικουλτούρας να διερευνηθεί αυτός ο αντι-μνημειακός χαρακτήρας των διαφημιστικών πινακίδων που βρίσκονται στη δημόσια σφαίρα και να αξιολογηθεί η παραμονή τους καθώς και οι δυνατότητες που παρέχουν για μελλοντικές καλλιτεχνικές παρεμβάσεις.Item Open Access Ελληνίδες του Γκράφιτι: 1994-2020. Φεμινισμός, Στερεότυπα και Συγκρούσεις, σε σχέση με τη διαμόρφωση της γυναικείας ταυτότητας.Βλάχου Τσοτσορού, Ελένη (Διδακτορική διατριβή, 2024-12-19)Η παρούσα διατριβή εξετάζει το γυναικείο γκράφιτι ως μορφή τέχνης, μέσο έκφρασης γυναικείων αιτημάτων και εργαλείο γυναικείας ενδυνάμωσης. Γίνεται μια ιστορική αναδρομή της εξέλιξης του γκράφιτι από την προϊστορία έως και την σύγχρονη εποχή, εξετάζεται εάν το γκράφιτι αναγνωρίζεται ως τέχνη και η σχέση του με τον βανδαλισμό καθώς και με την τέχνη του δρόμου. Παρουσιάζονται οι σημαντικότερες καλλιτέχνιδες της διεθνούς σκηνής του γκράφιτι, γίνεται αναφορά στο έργο τους και εξετάζονται οι σημαντικότερες Ελληνίδες του γκράφιτι από το 1994 που έχουμε το πρώτο δείγμα γυναικείου γκράφιτι στην Ελλάδα έως το 2020, ενώ εξετάζεται η θεματολογία τους και η εξέλιξη του προσωπικού ιδιώματος της κάθε μιας από αυτές. Αναλύεται επίσης η σχέση τους με την εγχώρια και διεθνή αγορά τέχνης και οι προοπτικές που διαμορφώνονται για το μέλλον. Η παρούσα εργασία διερευνά εάν το γυναικείο γκράφιτι διαφοροποιείται στυλιστικά από το ανδρικό και εάν το κοινό δύναται να διακρίνει αυτές τις διαφορές. Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι πρακτικά, η διάκριση είναι δύσκολη, εκτός εάν ο/η καλλιτέχνης σκοπίμως ενσωματώσει στοιχεία που εκφράζουν έντονα το φύλο του/της. Παρόλα αυτά, επικρατούν στο κοινό στερεότυπα που βασίζονται σε προσδοκίες για την έκφραση του φύλου, δηλαδή στο πώς «οφείλουν» να εκφράζονται αισθητικά, κοινωνικά ή καλλιτεχνικά ένας άνδρας και μια γυναίκα. Επιπλέον, παρατηρείται αυξημένη παρουσία φεμινιστικού περιεχομένου στα γκράφιτι, γεγονός που ερμηνεύεται ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης των γυναικείων διεκδικήσεων, της ευρύτερης προβολής γυναικείων θεμάτων μέσω του γκράφιτι και ως αντίδραση στην έξαρση της βίας κατά των γυναικών.