Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης
Permanent URI for this community
Browse by
Browsing Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης by Advisor "Ιωαννίδης, Κώστας"
Results 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Embargo Μιχάλης Γιαννουρής: η εξέλιξη και η πρόσληψη του ζωγραφικού του έργου κατά τις δεκαετίες 1960-1980Χαλδαιάκη, Κυριακή (Μεταπτυχιακή εργασία, 2025-11-02)Η ανά χείρας εργασία αποτελεί την πρώτη προσπάθεια μελέτης του ζωγραφικού έργου του Έλληνα εικαστικού Μιχάλη Γιαννουρή (1940-2020). Η συγγραφή της βασίστηκε σε πρωτογενή έρευνα, η οποία διεκπεραιώθηκε στο ιδιωτικό αρχείο του Μιχάλη Γιαννουρή, το οποίο διαχειρίζεται το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Στόχος της εργασίας είναι να παρουσιαστούν για πρώτη φορά τα αδημοσίευτα τεκμήρια που βρέθηκαν στο ατελιέ, δηλαδή στο αρχείο του ζωγράφου. Παράλληλα με την εξέλιξη του ζωγραφικού του έργου και την πρόσληψή του από το σύγχρονό του κοινό, η εργασία μελετά και το ιστορικό συγκείμενο της εποχής κατά την οποία ζει και δημιουργεί ο Γιαννουρής, δίνοντας έμβαση στο θεσμικό πλαίσιο της Ελλάδας των δεκαετιών 1960-1980. Η εργασία ξεκινά με την παράθεση των βιογραφικών στοιχείων του ζωγράφου, ο οποίος το διάστημα 1954-1957 λαμβάνει μαθήματα ζωγραφικής και σχεδίου δι’ αλληλογραφίας από την Σχολή ABC, ενώ το 1959 μεταβαίνει στην Ιταλία, προκειμένου να σπουδάσει Αρχιτεκτονική Εσωτερικών Χώρων. Το 1966, επιστρέφει στην Ελλάδα χωρίς να έχει ολοκληρώσει τις σπουδές του στην Ιταλία κι έναν χρόνο αργότερα, το 1967 ξεκινά η ένταξή του στο θεσμικό πλαίσιο της εποχής, η οποία σηματοδοτείται με την συμμετοχή του στην Θ’ Πανελλήνιο Καλλιτεχνική Έκθεση. Στο διάστημα 1967-1987, ο Γιαννουρής συμμετέχει συνολικά σε δεκαεννέα (19) ομαδικές εκθέσεις, ενώ από το 1971 έως το 1983 πραγματοποιεί οκτώ (8) ακόμη ατομικές. Η εργασία ερευνά τις εκθέσεις αυτές, μέσα από τις οποίες διαμορφώνεται και η εξέλιξη της τεχνοτροπίας του Γιαννουρή, που από ένα αφαιρετικό ιδίωμα εντάσσεται στον κίνημα του κριτικού ρεαλισμού. Τέλος, η έρευνα κλείνει με συμπεράσματα αναφορικά με τους πιθανούς παράγοντες που συμβάλουν στην αναγνωσιμότητα και την υστεροφημία των Ελλήνων καλλιτεχνών μεταπολεμικά, και πιο συγκεκριμένα κατά τις δεκαετίες 1960-1980, μέσα από την ειδική περίπτωση μελέτης του Μιχάλη Γιαννουρή.Item Embargo Ο Paul Swan στην ΑθήναΘεοδωρίδης, Ιωακείμ (Μεταπτυχιακή εργασία, 2025-03-21)Το 1911 ο Αμερικανός ζωγράφος Paul Swan παρουσίασε έργα του σε μια ατομική έκθεση στο δωμάτιο της πανσιόν όπου έμενε, στην οδό Σταδίου απέναντι από την παλαιά Βουλή. Επρόκειτο για έναν πρωτότυπο μάλλον χώρο έκθεσης, που τράβηξε το ενδιαφέρον μου για το ξεκίνημα της παρούσας έρευνας. Ο Swan έρχεται στην Αθήνα λίγες ημέρες οι οποίες θα καταλήξουν να γίνουν τέσσερις μήνες λόγω της απρόσμενης γνωριμίας του με τον γλύπτη Θωμά Θωμόπουλο. Μάλιστα, η Ακρόπολη θα τον εμπνεύσει να γίνει χορευτής. Σύντομα ο καλλιτεχνικός κόσμος της εποχής θα μιλούσε για τον «πιο όμορφο άνδρα στον κόσμο: τον Παύλο Σουάν». Δεκαετίες αργότερα, λησμονημένος από όλους και μεγάλος πια σε ηλικία, ο Paul Swan θα αποτελέσει έναν από τους ήρωες του camp κινηματογράφου του Andy Warhol. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η απόπειρα συγκρότησης μιας ιστορίας για τις ημέρες και τα έργα του Swan στην Αθήνα, μέσα από έρευνα στον Τύπο της εποχής, αλλά και στο αρχείο του καλλιτέχνη.
