Σάλλα - Δοκουμετζίδη, Τιτίκα, 1947-Γιαννημάρα, Ειρήνη2022-11-212022-11-212014https://artia.asfa.gr/handle/artia/31Περιέχει βιβλιογραφίεςΑυτή η διατριβή αποτέλεσε ένα ταξίδι μέσα σε ένα σύνθετο τοπίο. Κοιτάζοντας πίσω στον δρόμο που διανύθηκε, στα διαφορετικά μονοπάτια και στις πολλαπλές διαδρομές που επιλέχθηκαν, μπορεί κανείς να καταλάβει τις συνδέσεις και το λόγο για τον οποίο δεν ακολούθησα μια βασική οδό. Το επαγγελματικό μου υπόβαθρο ως γλύπτρια και εκπαιδευτικός στην Ελλάδα τα τελευταία δέκα χρόνια και το ερευνητικό μου ενδιαφέρον στις Νέες Τεχνολογίες, αργά αλλά σταθερά καθόρισαν τη διατριβή αυτή με σαφή κατεύθυνση στη διδασκαλία της Τέχνης μέσω των παιχνιδιών υπολογιστών. Καταλυτικό παράγοντα αποτέλεσαν οι μελέτες μου πάνω στις ψηφιακές μορφές Τέχνης και τις Νέες Τεχνολογίες, κατά τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στο Wimbledon University του Λονδίνου. Μέσα από αυτές, βίωσα πώς η καλλιτεχνική εκπαίδευση μπορεί να γίνει μια ουσιαστική εμπειρία όταν διδάσκεται με την βοήθεια των Νέων Τεχνολογιών. Αυτή η διδακτορική διατριβή μελετά την αποτελεσματικότητα της χρήσης των διαδικτυακών παιχνιδιών Getygames κατά την ενσωμάτωσή τους στη διδασκαλία των Εικαστικών στην Στ τάξη του Ελληνικού Δημοτικού Σχολείου. Πραγματοποιήθηκε έρευνα σε ελληνικό δημόσιο σχολείο στην περιοχή της Αθήνας κατά τη σχολική χρονιά 2011-2012 στα πλαίσια του μαθήματος των Εικαστικών, με την συμμετοχή 18 μαθητών της ΣΤ' τάξης Δημοτικού. Η έρευνα περιγράφει λεπτομερώς αυτή την μελέτη περίπτωσης εστιάζοντας σε βασικά σημεία του εκπαιδευτικού σχεδιασμού όπως, τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, τη σύνδεση με σύγχρονες θεωρίες μάθησης και την οργάνωση της τάξης και του εκπαιδευτικού χρόνου. Παράλληλα παραθέτει συμπεράσματα και παρατηρήσεις σε σχέση με το μαθησιακό περιβάλλον που δημιουργήθηκε καθώς και πληροφορίες σχετικά με μια ποικιλία δεξιοτήτων κριτικής σκέψης που κατακτήθηκαν, ως αποτέλεσμα του παιχνιδιού με τα συγκεκριμένα παιχνίδια. Οι μαθητές προσέφεραν σημαντικές πληροφορίες σχετικά με τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες της χρήσης των παιχνιδιών Getygames και των εκπαιδευτικών παιχνιδιών γενικότερα. Η διδακτορική διατριβή εκπονήθηκε κατά την εξαετή φοίτηση μου στο θεωρητικό τμήμα της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, αλλά ένα μεγάλο μέρος γράφτηκε κατά την τετράμηνη επίσκεψή μου στο Μουσείου Γκέτι στην Καλιφόρνια, μετά από το κάλεσμα του μουσείου, και στην ερευνητική βιβλιοθήκη του UCLA(University of California, Los Angeles). Ένα πολύ ζεστό ευχαριστώ στο Μουσείο Γκέτι και στο UCLA που με δέχτηκαν ως επισκέπτη Υποψήφια Διδάκτορα και μου επέτρεψαν να συμμετέχω στις ακαδημαϊκές τους συζητήσεις. Θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου στην επιβλέπουσα καθηγήτριά μου, την Δρ. Αικατερίνη Σάλλα για την πολύτιμη και αμέριστη συμπαράσταση σε όλα τα στάδια 7 της ερευνητικής εργασίας. Επίσης για τον χρόνο που αφιέρωσε στην καθοδήγηση με την βοήθειά της ώστε να ολοκληρωθεί αυτή η διατριβή και να φθάσω σε αυτό το επίπεδο της πνευματικής και ακαδημαϊκής ανάπτυξης. ΙΙάνω από όλα θα ήθελα να την ευχαριστήσω για το μακρύ ταξίδι στο οποίο βρεθήκαμε, από τα πρώτα χρόνια μου ως φοιτήτρια της ΑΣΚΤ στο μάθημά της “Διδακτική της τέχνης” έως και τα τελευταία χρόνια της άψογης συνεργασίας μας. Είχα τη χαρά και την πρόκληση να ακολουθήσω ατραπούς που διαμόρφωσαν, σε προσωπικό επίπεδο, τον τρόπο προσέγγισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και επέτρεψαν την έκφραση προσπαθειών για το κοινό όραμα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Ο αρχικός περίπλους της διδακτικής της τέχνης με ενέπνευσε και μετατράπηκε σε ένα συνεχή πλου με πολύτιμα ταξίδια στον κόσμο της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης που παρέχει τη δυνατότητα νοηματοδότησης και συνειδητοποίησης της αρχικής πλοήγησης. Θα ήθελα, επίσης, να εκφράσω τις ευχαριστίες μου στους Μάνθο Σαντοριναίο και Μαρίζα Φουντοπούλου, μέλη της τριμελούς επιτροπής, για τις πολύτιμες συζητήσεις στο ξεκίνημα της ερευνητικής εργασίας και τις υποδείξεις σε ζητήματα που αποτέλεσαν σημαντικές παραμέτρους προς την τελική εκδοχή της ερευνητικής εργασίας. Ευχαριστώ τον Δρ. Μάνθο Σαντοριναίο για την ανταλλαγή των σχετικών με τις Νέες Τεχνολογίες γνώσεων του και την ενθάρρυνση και υποστήριξή του μέσα από αυτή τη διαδικασία. Επίσης, είμαι ευγνώμων στην Δρ. Μαρίζα Φουντοπούλου για τη καθοδήγηση και την ανεκτίμητη συμβολή της στην εργασία μου. Θα ήθελα να ευχαριστήσω επίσης, τους συναδέλφους και το σχολικό συμβούλιο που μου επέτρεψαν να διεξάγω αυτή τη μελέτη σε ένα από τα σχολεία τους. Ευχαριστώ επίσης τους συναδέλφους μου που βοήθησαν να δημιουργηθεί και να διευκολυνθεί αυτή η μελέτη, χωρίς την ουσιαστική συμπαράσταση των οποίων, θα ήταν αδύνατη η πειραματική εφαρμογή της έρευνας στη σχολική πρακτική, προσφέροντας πολύτιμη βοήθεια στην πραγμάτωση της πειραματικής διαδικασίας και στη συνέχιση της εμπειρικής έρευνας. Ακόμα θα ήθελα να ευχαριστήσω τα παιδιά που συμμετείχαν κατά τη διαδικασία της διδακτικής εφαρμογής, σε μια μακρά διαδικασία, με ιδιαίτερη χαρά και ενθουσιασμό, στοιχεία που αποτέλεσαν ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για τη συνέχιση της ερευνητικής εργασίας και υποθήκη για τους τρόπους προσέγγισης της διδακτικής της τέχνης, ευχόμενη ό,τι καλύτερο στη ζωή τους. Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω την οικογένειά μου και ιδιαιτέρως τον αδερφό μου, που αποτελεί την πηγή έμπνευσής μου, αλλά και την φίλη και την συνοδοιπόρο Δανάη Μυλωνάκη για την υποστήριξή της κατά τη διάρκεια αυτών των μελετών. Σας ευχαριστώ που μου δείξατε τι σημαίνει η ηθική της καλής εργασίας και που ήσασταν πρόθυμοι στο να μοιραστώ τις ιδέες μου μαζί σας.337elΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 ΔιεθνέςΔιατριβέςΗλεκτρονικά παιχνίδιαΤέχνηΔυνατότητες αξιοποίησης των διαδικτυακών παιχνιδιών Gettygames στη διδασκαλία των εικαστικών στην ΣΤ' τάξη του Ελληνικού ΔημοτικούΔιδακτορική διατριβή