Ρούσσου, ΒαρβάραΤροχίδου, Βασιλική2025-10-082025-10-082025-10-02https://artia.asfa.gr/handle/artia/762Η παρούσα εργασία εξετάζει τη θεωρητική, τεχνοκριτική και επιμελητική δραστηριότητα του Νικόλαου Κάλας, εστιάζοντας στη συμβολή του στη διαμόρφωση της ελληνικής και διεθνούς διανόησης του 20ού αιώνα. Μέσα από την καταγραφή της βιογραφικής και πνευματικής του διαδρομής, αναλύονται τρεις κομβικές φάσεις της ζωής του: η Αθήνα, το Παρίσι και η Νέα Υόρκη. Οι πόλεις αυτές δεν λειτουργούν μόνο ως γεωγραφικοί και χρονικοί σταθμοί αλλά και ως ιδεολογικά πλαίσια που καθόρισαν την πορεία και σκέψη του: μαρξισμός (Αθήνα), φροϋδομαρξισμός (Αθήνα και Παρίσι) και υπερρεαλισμός (Παρίσι και Νέα Υόρκη). Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα θεωρητικά του έργα και στις παρεμβάσεις του στον χώρο της τεχνοκριτικής, καθώς και στη σημασία της επιμελητικής του δράσης ως πεδίο εφαρμογής των ιδεών του. Τέλος, η εργασία αποτιμά το έργο του Κάλας υπό το πρίσμα της σύγχρονης σκέψης, αναδεικνύοντας τη διαχρονικότητα της προσέγγισής του στην τέχνη ως μέσο αισθητικής, κοινωνικής και πολιτικής παρέμβασης.50elAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalΝικόλαος ΚάλαςΥπερρεαλισμόςκινήματα ΠρωτοπορίαςΘεωρία της τέχνηςΤεχνοκριτικήΕπιμέλεια εκθέσεωνΤέχνη του 20ού αιώναΗ τέχνη μέσα από το βλέμμα του Νικόλαου ΚάλαςArt from the perspective of Nicolaos CalasΠτυχιακή εργασίαNicolas CalasSurrealismAvant-garde movementsArt theoryArt criticismExhibition curation20th-century art