Σαντοριναίος, ΜάνθοςΒέτσιου, Κωνσταντίνα2025-07-092025-07-092025-06-30https://artia.asfa.gr/handle/artia/718Η παρούσα διατριβή διερευνά την επίδραση της ψηφιακά δημιουργημένης εμβυθιστικής εικόνας, σε περιβάλλοντα Εικονικής και Εκτεταμένης Πραγματικότητας (VR/XR), στην ψυχοφυσιολογική κατάσταση του υποκειμένου. Η πρωτοτυπία της έρευνας έγκειται στην ενσωμάτωση θεωρητικών και πειραματικών προσεγγίσεων, σε σύγχρονα XR περιβάλλοντα, μέσω της χρήσης φορητών και χαμηλού κόστους συσκευών ηλεκτροεγκεφαλογραφίας (EEG), καθώς και εργαλείων ανάπτυξης βιντεοπαιχνιδιών, στο πλαίσιο διεπιστημονικών, καλλιτεχνικών, τεχνολογικών και επιστημονικών πρακτικών. Σε θεωρητικό επίπεδο, η έρευνα αντλεί έμπνευση από την πειραματική αισθητική, ενώ, σε πρακτικό επίπεδο, δημιουργήθηκε ένας πειραματικός μηχανισμός, που επιτρέπει την παραμετροποίηση και τον συγχρονισμό των εγκεφαλικών σημάτων με εικονικά ερεθίσματα, καταγράφοντας εγκεφαλικά δεδομένα, σε πραγματικό χρόνο. Η αρχιτεκτονική του συστήματος έχει σχεδιαστεί, ώστε να υποστηρίζει τη διαλειτουργικότητα μεταξύ φορητών EEG συστημάτων και εφαρμογών δημιουργίας βιντεοπαιχνιδιών, επιτρέποντας τη δυναμική ροή και αξιοποίηση των εγκεφαλικών δεδομένων, χωρίς την απαίτηση εξειδικευμένων γνώσεων. Καθίσταται, έτσι, προσβάσιμο σε καλλιτέχνες ή ερευνητές, οι οποίοι μπορούν είτε να καταγράψουν, είτε να ενσωματώσουν και να επεξεργαστούν τα δεδομένα, σε πραγματικό χρόνο, στο πλαίσιο μιας δημιουργικής ή πειραματικής πρακτικής. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, διαμορφώνεται ένα νέο μεθοδολογικό πλαίσιο, το οποίο συνδυάζει τη μέτρηση της εγκεφαλικής δραστηριότητας με τη δημιουργική και ερευνητική αξιοποίηση της, σε πολυτροπικά, διαδραστικά περιβάλλοντα. Οι μελέτες περίπτωσης επισημαίνουν ότι οι χαμηλού κόστους συσκευές EEG μπορούν να παρέχουν αξιόπιστα και επιστημονικά αξιοποιήσιμα δεδομένα για τη μέτρηση αποκρίσεων σε οπτικά ερεθίσματα, οι οποίες είναι δυνατό να συσχετιστούν με γνωστικές και συναισθηματικές καταστάσεις. Παράλληλα, αναδεικνύεται η δυναμική του μηχανισμού που αναπτύχθηκε, ως δημιουργικού εργαλείου έκφρασης και πειραματισμού, για την παραγωγή δυναμικών έργων, που διαμορφώνονται, σε πραγματικό χρόνο, ανάλογα με την ψυχοφυσιολογική κατάσταση του συμμετέχοντα. Ωστόσο, επισημαίνεται η ανάγκη πολυπαραγοντικής προσέγγισης, η οποία θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη πολιτισμικές, κοινωνικές, υποκειμενικές και τεχνικές παραμέτρους. Η παρούσα διατριβή καλύπτει τις βασικές αρχές του πεδίου, δημιουργώντας ένα τεκμηριωμένο και εφαρμόσιμο θεμέλιο για τη μελλοντική ανάπτυξη διαδραστικών συστημάτων καταγραφής και ανάλυσης της εμπειρίας σε ψηφιακά περιβάλλοντα.471elAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalΕκτεταμένη ΠραγματικότηταΕικονική ΠραγματικότηταΤρισδιάστατα ΓραφικάΑνάπτυξη Βιντεοπαιχνιδιών (Video Game Development)Διεπαφές Εγκεφάλου – ΥπολογιστήΨηφιακή ΤέχνηΗλεκτροεγκεφαλογραφίαΗ μελέτη της επίδρασης της εμβυθιστικής εικόνας, σε περιβάλλοντα Εικονικής και Εκτεταμένης Πραγματικότητας, στην ψυχοφυσιολογική κατάσταση του υποκειμένου, μέσω αξιοποίησης εργαλείων ηλεκτροεγκεφαλογραφίας και βιντεοπαιχνιδιώνInvestigating the Impact of Visual Stimuli in Virtual and Extended Reality Environments on the Subject’s Psychophysiological State Using EEG and Video Game-Based ToolsΔιδακτορική διατριβήExtended Reality (XR)Virtual Reality (VR)3D GraphicsVideo Game DevelopmentBrain-Computer Interfaces (BCI)Digital ArtElectroencephalography (EEG)