Vlastaras, VassilisΓκεναντιέβα, Μαρίνα Τ.2022-12-062022-12-062022https://artia.asfa.gr/handle/artia/340Περιέχει βιβλιογραφίαΗ έρευνα μου αφορά τις συνθήκες που περιβάλλουν τη νεκρή ζώνη της Κύπρου, εκεί όπου οι έννοιες του ουδέτερου, του ορίου/συνόρου και της διάστασης του χρόνου, δεν είναι υποθετικές ή φανταστικές αλλά πραγματικές. Ιστορικά είναι μία ζώνη σύγκρουσης (γραμμή κατάπαυσης του πυρός) αλλά και ένα οικοσύστημα όπου η φυσική συνθήκη υπερβαίνει και υπερτίθεται της κοινωνικής, πολιτικής και νομικής συνθήκης. Με την πάροδο του χρόνου η νεκρή ζώνη, απαγορευμένης διέλευσης για τους ανθρώπους, μετατράπηκε σε φυτικό παράδεισο, μια παράδοξη Εδέμ όπου φυτά και ζώα θριαμβεύουν πάνω σε μια έκταση μήκους 180 χιλιομέτρων περίπου. Φαινομενικά μοιάζει να είναι ένα απέραντο γαλήνιο φυσικό τοπίο, κρύβει όμως κινδύνους που αφορούν συγκεκριμένα τον άνθρωπο, όπως φανερά, κρυμμένα ή/και χαμένα ναρκοπέδια. Στην παρούσα διπλωματική εργασία γίνεται εκτενής αναφορά και ανάλυση των εννοιών που διαπίστωσα μέσω της έρευνας μου στο πεδίο, όσο και μέσω της θεωρητικής μελέτης κατά την διάρκεια του μεταπτυχιακού προγράμματος. Η ερευνητική προσέγγιση των εννοιών του ορίου/συνόρου και της εικόνας, ξεκινάει μέσω μιας ιστορικής διαδρομής από τις πρώτες αναφορές για την ύπαρξη των Νεκρών Ζωνών (No man’s Land - Doomsday), την ανάλυση της δύναμης της εικόνας από την αρχαιότητα μέσω της παραβολής του Πλάτωνα και τη θεωρία του ενεργήματος εικόνας του Γερμανού ιστορικού και θεωρητικού των εικόνων Horst Bredekamp. Η φιλοσοφική προσέγγιση του ορίου/συνόρου από τον γάλλο Φιλόσοφο Jacques Derrida όπως και η έννοια του συμβόλου σύμφωνα με τις θεωρήσεις του ιδρυτή της κριτικής εικονολογίας Aby Warburg, διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο για την πλαισίωση του έργου μου. Η σχετική έρευνα σε συνδυασμό με την βιωματική εμπειρία και προβληματισμό που προήλθε ως προς την κατανόηση του αόρατου συνόρου και την περιβαλλοντική έρευνα στο πεδίο, έδωσαν τις βάσεις για την δημιουργία των έργων που παρουσιάζω. Η καλλιτεχνική μου προσέγγιση, βασίζεται στις παρατηρήσεις των νόμων που διέπουν τη φύση. Χρησιμοποιώ διάφορα αφηγηματικά μέσα, εργαλεία και υλικά (ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία και neocraft προσεγγίσεις). Το κοινό χαρακτηριστικό που αντανακλά το σύνολο του έργου μου είναι το στοιχείο της ευθραυστότητας, της ευαισθησίας και του χειροποίητου. Η δια ζώσης έρευνα στο πεδίο, η μελέτη επιστημονικού υλικού, φιλοσοφικών, ιστορικών και λογοτεχνικών συγγραμμάτων, οι προβληματισμοί και τα ερωτήματα που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της έρευνας, αντικατοπτρίζονται στα έργα. Οι απαντήσεις που δόθηκαν μέσω της παρούσας διπλωματικής εργασίας, ενέχουν στοιχεία που βασίζονται στη φυσική ισχύ της εικόνας που διαμορφώνει ένα φυσικό δεσμό μεταξύ του έργου και του παρατηρητή. Ο δεσμός αυτός, επιχειρεί να προσδιορίσει το σημείο διάτμησης της εν εξελίξει μορφοποίησης του και της χειρονομιακής έκφρασης του ζωικού και φυτικού κόσμου, ο οποίος εν προκειμένω εκδηλώνεται ως η φυσική έκφραση του τοπίου και των φυτών. Επιχειρώ να μεταφέρω στο χώρο τη διάσταση με την εικόνα της κουρτίνας καθώς και των αντικειμένων όπως οι νάρκες που παρίστανται γλυπτικά όταν αφοπλίζονται και γίνονται εικόνα. Το εγχείρημα αυτό εμπίπτει στο ερώτημα της διασύνδεσης των μορφών της φύσης με τα έργα της οπτικής τέχνης66elΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 ΔιεθνέςΔιατριβέςΜη-τόποςΌριοΣύνοροΟυδέτεροΝεκρή ζώνηΧειροποίητοΧάντρεςΟ μη-τόπος του ουδέτερου ως φυσική συνθήκη του ενεργήματος εικόναςΜεταπτυχιακή εργασίαNon-PlaceLimitBorderNeutralBuffer ZoneHandmadeBeadsEmbroider